Teak vervangers, ervaring mee of mening over. Help?

• Frank

Wie heeft er ervaring met teak vervangers zoals o.a. Flexiteek, PermaTeek of bijv. Tekdek. Vorig jaar stond er een stuk in de waterkampioen. Helaas heb ik hem niet meer en kan ik dit ook niet terug vinden op de site van de waterkampioen.

Op de Hiswa stond een leverancier en als je het product in het echt ziet…. is het net echt! Alleen zie ik op dit moment slechts voordelen en er zullen ongetwijfeld nadelen zijn. Uit de test kwam volgens mij naar voren dat het in direct zonlicht kon stinken naar Komo zakken… Maar hoe zit het met verkleuren etc.

Ik wil op korte termijn beslissen dus elke op- en aanmerking is welkom.

Gr.

• Sindbad

Ik heb 't zelf niet, maar bij gelijke prijs zou ik er zeker voor zijn. Slijtvast, vlekt niet enz.

Maar welke te kiezen…? Je kunt de oude waterkampioen natuurlijk wel nabestellen.

• BJ

Het oogt wel mooi maar ik vind het spul nog steeds veel te duur. De kosten varieren van 500 tot bijna 1000 euro per vierkante meter en dat voor ‘een stukkie plastic’. Het Komo-effect had ik nog niet eerder gehoord, gebeurt volgens mij ook niet bij alle producten. Overigens kan je echt teak (8mm) laten leggen voor een goede 900 euro per vierkante meter.

• marksvrijheid

maar dan ben je om de 10 jaar de klos met herstel van naden enzo….

• BJ

Valt wel mee, kwestie van een beetje bijhouden. Bovendien stelt dat herstel niet zoveel voor (oude kit eruit, nieuwe erin) en als het één keer in de tien jaar is vind ik het prachtig.

• marksvrijheid

mmm hangt er wel vanaf over hoeveel meter teak je spreekt… op mijn kleine schuit eb ik al gauw 300 meter naad, dat is geen pretje, maar op mn houten boot wil ik geen kunststof dek :) randen en naden zijn ook moeilijk. op een polyester schip is dat wel anders. wat ik niet begrijp is de haast… nooit haast maken met belangrijke beslissingen is mijn motto…(als je de luxe je kunt permitteren)

• Erik

Welnee, de kosten bedragen zo'n 250 euro per vierkante meter. Inclusief het leggen en alle materialen. Toevallig met zo'n bedrijfje op de Hiswa hierover gesproken.

Wat echter niet in de prijs is inbegrepen is het verwijderen van het oude teak. En die kosten kunnen behoorlijk oplopen als je dat laat doen. Ook kan het zijn dat een onderlaag op het dek moet worden gelegd omdat kunststof teak een stuk dunner is dan echt teak. Ook die kosten komen boven op de 250 euro per vierkante meter prijs.

Ik zou zeker voor kunststof gaan. Het is zeer hoogwaardig spul en gemakkelijk in onderhoud.

Verder: veel teak heeft een onduidelijke herkomst en is uiteindelijk afkomstig uit Birma -> dictatuur, uitbuiting etc.. Niet zo'n prettige gedachte bij die paar planken op je plezierbootje. Ook het blad Zeilen raad alleen daarom al echt teak af.

• Sun Fizz

250,= Euro incl. leggen is niet duur volgens mij, ik ben er naar op zoek maar nog niet goedkoper uitgekomen dan 190,= voor het materiaal alleen. Leggen voor 60,= euro lijkt mij een prima deal. Ik zoek het spul voor in de kuip van mijn plastic scheepje. Heb zo'n 6 m2 nodig. Eerste offertes kwamen inderdaad soms nog boven de 1000 euro per meter uit. Werd toen bijverteld dat ze niet meer dan 1 meter konden leggen per dag. Dat leek me wat overdreven, maar 60 euro per meter….. 't Komt steeds dichterbij dat mijn kuipje mooier wordt.

• Erik

Het is overigens 250 euro excl. 19 % btw, dus zeg maar zo'n 300 euro per vierkante meter incl. 19 % btw. Je kunt deze prijs nog drukken door zelf de mallen te maken, maar dat lijkt me een afrader als je dat nog nooit gedaan hebt.

• BJ

Welk bedrijf en welk materiaal gebruiken ze dan? Mijn prijzen waren overigens incl. BTW… ;)