dieseltjes

  • raptor

    Er wordt wel een smalend gedaan over chinese dieseltjes. Maar ook die zijn gebouwd op basis van kubota/isuzu/mishubishi/mazda. Kosten de helft van een vetus. Meeste scheepdieseltjes slijten van het stilstaan en niet van het draaien. Zou een chinees sneller slijten als hij stilstaat? Wellicht is de startmotor of dynamo wat minder maar als je die vervangt ben je nog veel goedkoper uit. Heeft er iemand ervaring met goedkope dieseltjes. Garantie is consumentenrecht en wordt gegeven door de leverancier en niet de fabrikant. Wat dat betreft hoor ik ook weinig goeds in de nautische sector met gerenomeerde merken. Ik krijg bijna de indruk dat een 20 jaar oude sabb/buck/penta/mb betrouwbaarder is dan iets nieuws.

    Pieter

  • Erik

    Probleem met een onbekende (Chinese) motor is dat motoronderdelen waarschijnlijk moeilijk verkrijgbaar zijn en steeds besteld moeten worden met wellicht lange levertijd. Onderdelen van de bekende merken als Yanmar en Volvo zijn wereldwijd meestal goed verkrijgbaar.

  • Bontekoe

    Waarom is “wereldwijd” een criterium. De meesten van ons zeilen zelfs nooit naar Engeland en blijven in een gebied van een paar honderd vierkante kilometers. Zorg dat je plaatselijke techneut je kan helpen en vraag hem aan welke moter hij het liefste werkt. Of nog beter laat hem de motor leveren, zelfs al is hij iets duurder. Op de lange duur ben je er beter mee. Leven en laten leven.

  • BJ

    Je gebruikt het woorden als ‘waarschijnlijk’ en ‘wellicht’ dus is het een aanname. De leveranciers van Timray en Lomarine in Nederland hebben gewoon onderdelen op voorraad liggen.

  • Sindbad

    Ik denk dat het allemaal kinderziektes zijn; de chinezen leren snel, over 10 jaar zijn we de japanners vergeten en is alle chinees wat de klok slaat.

    Rijden we niet meer in de Toyota Corolla als meest betrouwbare auto, maar in een “Grote Muur” type Zeewind.

    Niet dat ik ernaar uitkijk of zo…

  • Erik

    Dieselmonteurs houden geen voorraden aan van scheepsmotoren die vrijwel geen enkele zeiler in zijn boot heeft. Ze houden voorraden aan van de bekende merken zoals Yanmar, Volvo en Perkins. Wat niet in voorraad is, moet besteld worden. Erg vervelend als je tijdens je zeilvakantie in NL - om maar eens dichtbij huis te blijven dan - wegens motorpech niet verder kunt varen omdat eerst een onderdeel besteld moet worden. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd zo is, maar het is wel een reëel risico. Volvo Penta en Yanmar motoronderdelen heeft elke dieselmonteur in NL op voorraad of er valt heel snel aan te komen.

    Best mogelijk dat de Chinezen goede motoren voor een goede prijs kunnen maken. Echter, zeilers zijn conservatief en dieselmonteurs ook. De overgrote meerderheid van nieuwe zeilschepen worden sinds jaren en ook vandaag uitgerust met Volvo Penta of Yanmar dus er zijn gewoon heel veel van deze motoren. Pas als Bavaria of Beneteau hun nieuwe boten van een Chinese motor gaan voorzien en dat ook vol blijven houden, zullen de eerste zeilers schoorvoetend volgen. Voorlopig is hier geen enkele sprake van.

    BJ Schreef:

    ——————————————————-

    > Je gebruikt het woorden als ‘waarschijnlijk’ en

    > ‘wellicht’ dus is het een aanname. De leveranciers

    > van Timray en Lomarine in Nederland hebben gewoon

    > onderdelen op voorraad liggen.

  • Kaptijn Iglo

    Ook ik ben enige tijd geleden bezig geweest met deze motoren en daar zijn nog wel wat draadjes van terug te vinden op dit prikbord.

    Deze “Chinezen” zijn vaak wat oudere modellen van gerenomeerde modellen die voor zo ver ik begerepen heb, na worden gebouwd. Voor ons zeilers niet zo intressant want het gewicht tav het vermogen is ongunstig. Ook halen ze niet allemaal de emissieeisen t.a.v. de schadelijk stoffen die deze motoren uitstoten. Laatst sprak ik een proffesionele scheepsmonteur en die had er twee ingebouwd in motorschepen.

    Hij heeft de klanten van te voren aangegeven de verantwoordelijkheid tav de motoren zelf niet teaccepteren, uitsluitend voor de inbouw.

    dit is niu een jaar geleden en de motoren draaien nog zonder problemen. Waar ik wel van schrok was een linkje dat iemand aan dit onderwerp had gelegd waarop te zien is dat er gewoon simpele montage fouten en verkeerde materialen zijn gebruikt. Wel op te lossen allemaal maar niet erg proffesioneel en wekt niet veel vertrouwen. Maar het kan goed zijn dat er mensen zijn die er enthousiast over zijn. Tip: kijk eens bij Beta Marine. Concurerend en geweldig machientje. Mvg K.I.

  • BJ

    Ik heb het niet over dieselmonteurs maar over de leveranciers/importeurs van de motoren. Die hebben de belangrijkste onderdelen gewoon in hun magazijn liggen. Dat monteurs conservatief zijn moeten ze zelf weten maar daarmee prijzen ze zich uiteindelijk vanzelf uit de markt. Lang geleden was er eenzelfde aversie tegen Japanse spullen en dat werd later nog eens dunnetjes overgedaan met artikelen uit Korea. Het zou nu wel eens heel verstandig kunnen zijn om vooruit te lopen op de feiten en een servicenetwerk voor dit soort motoren op te zetten.

  • marksvrijheid

    maar ook niet alles uit die regionen is goed gebleken… een chinees is 40 tot 60 kg zwaarder tov beta of vetus of sole rond de 28 pk. das nogal wat voor een zeilboot…

  • BJ

    Mwaah… dat hangt natuurlijk heel erg van de zeilboot af. In mijn geval een 33 voeter van dik 5 ton waar nu een Penta van bijna 300kg in staat. Bovendien neemt de gemiddelde zeilboot ook kilo's overbodige zaken als TV's, computers en DVD-spelers mee plus de bijbehorende accu's… ;)