houtproppen

• JR

Heeft iemand ervaring met het zelf maken van houtproppen? Wat is de truuk: langzaam boren, snel boren? Het wil bij mij niet lukken. Boor ik snel dan verkoolt de buitenkant, boor ik langzamer versplintert het hout. Uiteraard gebruik ik een boorstandaard.

• marksvrijheid

welke houtsoort? hoe is het gezaagd? hoe dik is het? is je boor scherp? geef je niet te veel druk in relatie tot toerental (vice versa)? en uiteraard is een boorstandaard niet altijd noodzakelijk,

afijn genoeg vragen…

• roel

Vorig jaar zo‘n 100 teak proppen van 10 mm geboord, natuurlijk op een boorstandaard anders zijn ze niet mooi recht, of als er een klein slagje in de boor zit schuifd je werkstuk steeds heen en weer. Zet het plankje vast met een lijmklem zodat er niks heen en weer kan schuiven. Boor niet te snel laten draaien en rustig in het hout laten. Als de boel aanbrand dan draait ie te snel en als ie gaat spanen dan zet je te veel druk op je boor. Kan ook zijn dat het een oud en bot lor is, dan moet je ‘m slijpen of een nieuwe kopen. Met welk houtsoort ben je eigenlijk bezig?

Groet, Roel.

• JR

Waaibomen hardhout van de Gamma. Het is een nieuwe proppenboor, gekocht omdat een deel van het hout in de kuip van dezelfde onbekende soort is als waarvan ik nu proppen probeer te maken. Ik heb het stuk uitgezocht op kleur. Zou nat maken kunnen helpen? Ik stel mij voor dat het hout dan minder snel verkoold.

• Bontekoe

In het algemeen hebben hout beitels en frezen een enorm hoog toerental. Weet je zeker dat je boor wel scherp is?

• marksvrijheid

als hout verschroeit, ligt het of aan je boor of aan jou of aan beiden… of het is echt waardeloos hout :) je kunt ook juist contrasterende kleur gebruiken, staat wellicht ok en kun je goed hout kiezen

• Sindbad

Volgens mij moet je rustig boren, met een scherpe proppenboor in de standaard. Wel hout met een fijne nerf gebruiken. Heb je niet een restje teak daarvoor?

• raptor

Ligt ook aan de houtsoort. Als je bankirai, of gelijksoortige tuinhoutvervangers, gebruikt krijg je brand door het ontbreken van olie en veel kiezel in het hout en je proppenboor is zo bot. Teak en mahonie (hebben ze niet bij Gamma) gaat wel goed daar dat vet is. Boor wordt gesmeerd. Vuren en grenen gaan lastig door de lange losse nerf maar met rustig boren en niet teveel toeren lukt dat wel mits goede kwaliteit.

Pieter

• JR

Het is iets bankirai-achtigs, dus dat zal een deel van het probleem zijn. Ik zal kijken of ik ergens een stukje mahonie kan vinden met vergelijkbare kleur. Bedankt voor jullie reacties.

mvg

• Kaptijn Iglo

Draairichting ???