herstellen vinyl / foam bekleding kajuit

• miekeenmichel

Onze Westerly Konsort (1986) heeft het bekende probleem van een verpulverde foamlaag achter het vinyl, waarmee bijna de gehele romp en opbouw aan de binnenkant is bekleed. Ik wil dit zonder al te veel kosten en werk als volgt herstellen: vinyl losmaken, verpulverde foam verwijderen (plamuurmes en stofzuiger) dun isolatiematerial uit de bouwmarkt (b.v. 'bubbeltjesplastic") op het polyster lijmen. Het geschoonde vinyl op het isolatiemateriaal lijmen. Voordeel: geen nieuw vinyl inmeten, uitstekende isloatie.

Voor het kombuiskastje heb ik dit met succes met bisonkit uitgevoerd. Nadeel bisonkit: het zit meteen vast en het is duur.

Vragen:

- Heeft iemand ervaring met deze aanpak? Graag tips

- Welke watervaste lijm kan ik het best gebruiken, die houdt op

polyester met wat lijmresten?

- Welk dun islotiemateriaal kan ik het best gebruiken?

• Kaptijn Iglo

Viva vinyl

Frankfurtstraat 29-31 1175RH Lijnden

Hebben / weten alles op dit gebied. Succes en gegroet. K.I.

• chirpy

Ik ben met dezelfde klus bezig. Omdat de lijm ook enigszins watervast moet zijn, heb ik de montagekit van Bison genomen. Kleurloos en je hebt enige tijd om de delen op hun plaats te schuiven. Qua prijs verschilt het niet veel van de Bisontex. Mijn probleem was wel, dat het vinyl dat je erop plakt zich minder laat “vervormen” dan de stof die erop zat. De onregelmatige ondergrond van het polyster zie je erg goed door het vinyl heen. Ook lukt het niet het vinyl strak op de holle of bolle ondergrond te krijgen. In de omgeving van het vluchtluik is het echt een gepriegel geworden waarbij ik het vinil op veel plaatsen heb moeten insnijden. Later vul ik die openingen dan weer op.

Nu rest nog het dak van de kajuit. Je moet er echt met zijn tweeen aan werken, anders lukt het niet om de lap vinyl te fixeren.

• raptor

is al eerder aan de orde geweest. Vinyl vastzetten met sika gaat goed en je kan het verschuiven en lostrekken als je bezig bent. Foamlaag is er onder het vinyl vooral om de oneffenheden uit te vlakken. Direkt op polyester geeft een berglandschap; ieder hobbeltje zie je. Of noppenfolie nu zo goed is weet ik niet. De bobbeltjes knappen snel en het is ook hobbelig. Isoleren zal het wel wat doen maar ook beperkt door de geringe luchtlaag en alle bruggetjes tussen de noppen. Ik zou toch weer een foamlaag plakken en daar de vinyl over voor het mooiste resultaat. Zit weer 10 jaar. Of bekleden met dunne plankjes die je op de romp lijmt. Moet je doen met steunlatten waarmee je de plankjes op de romp klemt als de lijm moet drogen. Of nog mooier: zet grondhout latten op het polyester en lijm en schoef daat de plankjes op. Dus luchtlaag isoleert gelijk.

Pieter

• westerly riviera 88

Heb zelf mijn westerly vorig jaar gedaan,foamresten verwijderd van de boot en vinyl.

Bij een autobeklederij transparante spuitlijm gehaald dit werd mij aangeraden omdat je bij deze lijm het geplakte ook weer los

kon trekken.

Gewoon nieuw foam aangebracht en daarna de oude vinyl weer teruggeplakt.

Hier en daar wat nieuwe afwerkrandjes en klaar.

• Jan Mensink

Ik heb heel goede ervaringen met “ superwand” o.a bij Gamma verkrijgbaar. Een soort geperst glasvezel 1 cm dik met een afwerklaag en een zeer hoge isolatiewaarde.

Omdat het een strakke plaat is dien je die bij rondingen de plaat in te snijden.

De superwand met een goede plakkit o.a. van Sika bevestigen, voor de vinyl kun je een eenvoudiger wandlijm gebruiken.

De kosten zullen hoger liggen dan bij bubbelplastic maar het strak en gaat een leven lang mee.

• miekeenmichel

Waar koop je los foam, zonder het vinyl, om, zoals 'westerly riviera 88 deed, het foam te vervangen en het vinyl terug te plaatsen. WIj willen hetzelfde doen met onze Westerly!

• Jan Liefooghe

Jan Mensink Schreef:

——————————————————-

> Ik heb heel goede ervaringen met “ superwand” o.a

> bij Gamma verkrijgbaar. Een soort geperst

> glasvezel 1 cm dik met een afwerklaag en een zeer

> hoge isolatiewaarde.

> Omdat het een strakke plaat is dien je die bij

> rondingen de plaat in te snijden.

> De superwand met een goede plakkit o.a. van Sika

> bevestigen, voor de vinyl kun je een eenvoudiger

> wandlijm gebruiken.

> De kosten zullen hoger liggen dan bij

> bubbelplastic maar het strak en gaat een leven

> lang mee.

In welke Gamma vind je die Superwand? Nederland? Ik woon in Vlaanderen

• Erik

Je reageert op een berichtje van drie jaar geleden … . Beter is wellicht om een nieuw bericht te openen. Zie Nieuw bericht bovenaan.