hydraulische stuurinrichting Autohelm ST 7000

  • Jan Mensink

    De functie - stuurautomaat - van mijn Autohelm ST 7000 werkt niet meer. Alle overige functies, zoals koers en roerstandgever werken prima!

    De stuurautomaat werkt via de hydraulische pomp, die ook aangedreven wordt door het stuurwiel. De stuurwiel werking ondervindt ook geen problemen.

    De hydraulische pomp heeft 3 aansluitingen (slangen) tussen het stuurwiel en de pomp en 2 slangen naar het roer.

    E.e.a. is spontaan ontstaan.

    Soms draait de pomp een kort moment bij het inschakelen van de autopilot maar alleen naar bakboord op en is deze niet naar stuurboord terug te sturen.

    Middels een digitale voltmeter heb ik vast gesteld dat er bij het inschakelen van de autopilot 12 volt stroom wordt afgegeven, middels draaien aan het stuurwiel naar bakboord kan ik die stroom terug brengen naar 0 volt.

    Graag suggesties wat er mogelijk aan de hand is en enige uitleg over de werking van dit hydraulische systeem is ook welkom.

  • Ronaldl

    Volgens je beschrijving, daar er drie slangen naar het stuurwiel gaan, moet er aan je stuurwiel dus ook een hydraulische pomp zitten. 2 van de 3 leidingen zijn dan de hoge druk leidingen, de 3e is de lage druk ontspanningsleiding tussen de 2 pompen. Daar er dan 2 pompen zijn, moet er dus ook een kleppenblok tussen zitten en/of terugslagventielen. Ik neem tenminste aan dat als de hydraulische pomp van de ST draait je stuurwiel niet meedraait. Ook zit er, waarschijnlijk op het kleppenblok, een veiligheidsventiel, dat op misschien wel 70 bar staat ingesteld. Als je te hard trekt (of de automaat) of de cilinder loopt tegen de aanslag, dan plopt de veiligheid en loopt de druk niet oncontroleerbaar op. Ook zit er een by-pass met afsluiter ergens in de leidingen naar de cilinder die, ingeval het hydraulische systeem uitvalt, je in staat stelt met een noodhelmstok direct de roerkoning te bewegen.

    Maar dit werkt dus allemaal goed, begrijp ik.

    Wat niet werkt is vermoedelijk de stuurcomputer. Die verwerkt de signalen van compass, roerstandwijzer en van het bedieningspaneel en geeft sturing aan de uitgang, zijnde de electrische aansluiting van de e-motor van de hydraulische pomp.

    Je schrijft dat draaien aan het stuurwiel invloed heeft op het voltage dat door de computer gemaakt wordt. Dat is alleen te verklaren, lijkt mij, doordat door draaien van het roerblad dus draaien van de roerstandwijzer dus veranderende input in de computer, de computer denkt dat de stuuractie aangepast moet worden.

    Allereerst dienen alle aansluitingen gecontroleerd te worden. Losse verbindingen, kabelbreuk, en zo. Dan de onderdelen los testen op functie. Dus controleren of de e-motor van de pomp bijvoorbeeld nog werkt. Zet er stroom op en kijk of ie draait. Dan moet je wel weten wat je doet natuurlijk, anders gaat er iets kapot. Maar zo loop je alle onderdelen van het systeem langs en kan je vaststellen wat wel werkt. De fout zit dan in wat over blijft.

  • Jan Mensink

    Hartelijk dank voor de uitvoerige reactie.

    Ik kan nu heel veel zaken controleren, die mij min of meer bekend voorkomen.

    n.a.v. je reactie: ik kan nog wel met mijn stuurwiel draaien als ik de ST op auto zet.

    Voorheen toen de stuurautmaat goed werkte, was dit niet het geval.

    Mocht je daar nog een reactie op hebben dan hoor ik dat graag.

    vr.gr. Jan

  • RonaldL

    Voor zover ik het begrijp:

    Stel de autopilot doet het goed (net zoals bij mij tot op het laatste rak van de laatste toer van dit seizoen, 10 minuten voor het einde van de rit ging de autopilot raar doen)

    Als de autopilot roer geeft teneinde het schip te sturen, dan draait het stuurwiel niet mee. Dit komt door de terugslagkleppen.

    De grap is dat als je aan het stuurwiel gaat draaien, en je dus roeruitslag geeft en het schip gaat draaien, dan gaat de autopilot terugsturen! Het resultaat is dat hoe veel stuurwiel draaiingen je ook geeft, het schip gaat rechtuit.

    TENZIJ: er in het hydrauliek systeem een afsluiter zit die de leidingen naar de pomp van het stuurwiel blokkeert. Ik ken systemen waar zo een klep in zit zodat het stuurwiel niet kan draaien in “autopilot modus”.

    Als je dan terug wilt naar handmatig sturen, dan moet je dus ook deze klep omzetten. Misschien zijn er systemen die dit automatisch doen zit ik zo te fantaseren.

    je schrijft: “was dit niet het geval”: bedoel je daarmee dat je stuurwiel vast zit of dat draaien niet helpt.

    waar ligt de boot?

  • Jan Mensink

    Als de stuurautomaat goed werkt dan kan ik wel aan het stuurwiel draaien maar dat heeft geen effect.

    De boot ligt nu op de wal in Maasbommel.

    Je mag me ook rechtstreeks mailen: jg.mensink@hccnet.nl

  • wim vermeer

    Bij het los nemen van GPS is kabel van connector in gps los gekomen. Deze weer vast gezet kleur vogorde, geel, groen, bruin, zwart, rood, wit. De kleuren geel groen bruin zaten nog vast.

    Na het schilderen van kajuitdak gps aangesloten op lasdoos 3 draads (geel op wit zo als het zat ) Maar wekt niet geeft om de aantal min. een piep.

    Wae is hier aan de hand.

    groet

    wim vermeer

  • Sindbad

    Beste Wim;

    maak hier maar liever een nieuw item van. Dit wordt anders een rommeltje hier….