hoe snel is een CATALINA 36 MKII

  • peter

    wie weet of een CATALINA 36 MKII een snelle zeiler is????

    de diepgang is maar 1.35 en gewicht is niet weinig, maar toch dat zegt niet alles. Ervaring en “harde”cijfers zoek ik

    Uiteraard is ook andere ervaring met dit schip welkom.

    Peter

  • Arjan

    Geen idee of je de laatste Zeilen hebt gelezen, maar in de bijlage staat o.a. de Catalina beschreven. Zeer kort en bot door de bocht gezegd: netjes afgewerkt maar zeilt als een praam.

  • Hans Fix

    Nou, die Nije Sylpreamen zeilen als de brandweer hoor!

    http://www.denijesylpream.nl/

    Hans Fix

  • erik

    Die catalina die in de Zeilen wordt getest is geen 36 MKii.

    Ik dacht dat die 36 wel een goede, snelle en degelijke zeiler is, en ondanks zijn ondiepe kiel, redelijk hoog aan de wind kan.

    Ik volg deze discussie met belangstelling, want ik overweeg zelf ook een schip van 36 voet met geringe diepgang aan te schaffen………..

  • hans

    de oplossing is eenvoudig,

    koop een schip met liftkiel en klaproer.

    Ik heb met mijn Bahama's een diepgang van 60 cm.

    Geen midzwaard of kielmidzwaard maar echt kielschip met de ballast in de zool van de korte diepe kiel

    Op het wad wel eens lachen want ik steek stukken af en dan denken anderen soms, ondanks de waarschuwing via marifoon mij niet te volgen, waar die grote jongen kan kan ik ook

    Zeilt als een gewoon kielschip

    Ik kan zelfs droogvallen.

  • erik

    wat is dat voor een soort boot. Nooit van gehoord. Heb je er een beschrijving/plaatje van

    ben benieuwd

  • raptor

    catalina's stonden nooit bekend als snelle zeilers. Wel als degelijke schepen. Gewicht zegt het al. In de dagelijkse toer-praktijk maakt een diepe of ondiepe kiel weinig uit in zeileigenschappen. Iets tuiteliger en iets minder hoog aan de wind merk je niet als je niet alles uit de boot wilt halen. Vaak zijn ondiepe kielers bij ruime wind weer wat sneller. Als je een toerzeiler bent kies dan voor de ondiepste kiel en als je alleen snelheid en prestaties wilt dan neem je de diepe kiel, maar dan zou ik geen catalina nemen.

    Pieter

  • hans

    Erik,

    Verbaast mij niet want het is waarschijnlijk de enige Bahama´s ten noorden van de Middellandse zee.

    Bahama's 43´ is een aluminium rondspant met liftkiel en klaproer gebouwd en ontworpen door Matureaux in Zuid-Frankrijk, als serie van 8 stuks. Van mij gebouwd in 1989. Er is ook een 52' serie van ik meen 5 stuks.

    Sloepgetuigd met een variabele diepgang van 0.60 tot 2.50 meter. Doorvaarhoogte 20.80 meter.

    Ik weet dat dit zijn beperking geeft vandaar veel op zout water.

    Overigens in Zeeland voordelen omdat je sluizen als Volkerak e.d. met de beroepsvaart mee moet.

    Aan de wind 96m en spi 150m, oud NKK meting geeft als handikap 82

    Mijn schip is gebouwd speciaal voor een deels solo en deels doublehanded werelreis. Vandaar dat het schip zwaarder gebouwd is op verzoek van de eerste eigenaar. Hierdoor grote drinkwatertanks ( 1000 ltr ) dieseltanks ( 500 ltr ) Veel koel en vriesruimte voor langdurig verblijf aan boord. Kortom een geweldig toerschipDeze reis heeft bij de vorige c.q. eigenaar slechts van Nice naar Gibraltar geduurd en toen vond hij aan zeilen niets meer aan. Daarna tot ik hem 3 jaar oud kocht stil gelegen.

    Ik ben niet verder gekomen als Zuid Portugal en Noorwegen en heb hiermee ongeveer 50.000 mijl op de teller

    Zou wel een foto willen invoegen maar mijn computerkennis is voor deze rubriek nog niet zo ver.

    Ben aan voor 80% klaar met het refitten maar moet helaas om gezondheidsreden daarmee stoppen en verkopen.

    groet

    Hans

  • erik

    Mogelijk toch interresaant Hans, een foto'tje en nadere info.

    Ben ook benieuwd naar je prijs?

    gr

    Erik

  • hans

    Foto is voor mij alleen mogelijk als je me je mailadres stuurt naar

    s.y.sunnyside2@planet.nl, ik heb er echt geen idee van hoe ik hem op deze site moet krijgen

    vraagprijs is de waarde van een nieuw gelijkwaardig vaarklaar casco + 10 %. Alles wat ik van het schip heb gaaat nar de koper mee.

    Ziet er uit als een vreemde prijs maar geeft ruimte.

    overigens heeft de motor, Nanni Eco 50 pk ( basis is Kubota ), heeft nog geen 400 draaiuren

    Hans