Coelan producten

• BJ

Op een teakdek?? Dat vin ik er echt niet uitzien maar goed, smaken verschillen.

• joop

Test

• Kaptein Iglo

Ik weet dat er Belgische baggeraars zijn die hun hele famillie compleet met hobby (zeilschepen) hebben meegenomen naar de PG. De meeste van hen ontdekte dat de weersinvloeden en met name de zon funest was voor het hout aan boord. Daarom hebben ze dit hout behandeld met Coulan en dat schijnt hiervoor de oplossing te zijn. Groet. K.I.

• raptor

je kan je dek dik in de coelan zetten waarbij je vooral naden en kieren vol laat lopen. Goed uit laten harden en dek opschuren met een flinke bandschuurmachine; te huur bij Bo-Rent enz. Je krijgt weer een heel mooi nieuw dek dat niet glad is. Schuren met een bandschuurder gaat heel snel, de hoekjes kosten meer tijd. Na het schuren heb je ook meer inzicht in de daadwerkelijke conditie van het dek.

Pieter

• dont worry

Ja, coulan is een geweldig product alleen:

Breng het aan op een goed droog vetvrij oppervlak. Je kan zelfs een donkere nuance aanbrengen.

Wel alles zeer goed ontvetten en elk jaar controle op slijtage en eventuele lekkage van vocht. Bijwerken is niet echt moeilijk, als het oppervlak maar goed droog en vetvrij is. Ik heb alleen ervaring met coulan op teak.

Elk jaar als nodig een nieuw laagje en je teak is voor jaren beschermd. Maar als de onderliggende metaal lagen (zoals gesuggereerd is) geoxideerd zijn, helpt coulan niet. Het product is zelfs redelijk antislip, maar veel water en je gaat best wel onderuit. Een beetje fijn zand door de coulan opperlaag en het gaat door als antislip. Ik heb het 9 jaar gebruikt op 5 jaar oud teak dek en het teak bleef eruitzien als nieuw. Maar wel elk jaar bijwerken en toch wel als nodig is het hele dek opnieuw voorzien van een nieuwe laag coulan. De laag die je aanbrengt is echt wel vrij dik. In het begin op kaal teak 3 lagen aanbrengen. De ervaring leert dat coulan tegen alle weersinvloeden goed beschermt en de levensduur van teak echt wel verlengt.

• joop

Sorry voor de test , nieuwe pc.

Ik ga een lijstje noemen wat mijn ervaringen zijn met bepaalde producten , dus wil niet zeggen dat je dat moet kopen . Er zijn zoveel factoren die om de hoek komen kijken voor het behoudt van hout.

Coelan : eerst impregneren naar kleur, MITS het hout droog is.Blanke coelan erop ,zonder te verdunnen, zorg wel voor temp. 10 gr of hoger . Maak niet meer aan dan nodig is ivm beperkte houdbaarheid.Het plastiek moet kunnen vloeien.

Schuren met korrel 80( tussen de lagen) voor de hechting, hou je hier ook aan.Probeer de juiste dikte laag te bereiken 1mm. Daarna om de 2 jaar ontvetten, schuren , nieuwe laag coelan aan brengen. Super spul.

Nadeel: het verwerken ervan, prijs.

Voordeel:Hout werkt, coelan is zeer elastisch, mits goed opgebracht en de basis van je hout okee is , kopen dat spul. Ik gebruik het weer op mijn deurtje,s.

Blanke lakken/ olieen hebben een veel kortere levensduur ondanks dat er uv filters in zitten.Het gaat toch uiteindelijk weer bladderen en kan je de boel weer kaal halen .

Het makkelijkste is beitsen , maar eerder schraal, minder sterk, minder glans/fraai.

Wel makkelijk verwerkbaar, betaalbaar.

2 comp, durf ik niet gezien het verwijderen ervan bij te laat onderhoud.

Ik ga ervan uit dat het om buiten gaat, met alle weersomstandigheden.

Grt, Joop

• Evert Jan

Zoals ook Joop al zegt moet je onder Coelan wel de goede primer gebruiken. In het licht altijd de rode of bruine nemen. Ook de aanbevolen laagdikte opbouwen. Kost wat liters, maar je hebt dan ook wat. Tussen de lagen opschuren hoeft niet. Je kan er twee per dag aanbrengen. Ongeveer 6 lagen op liggende en het dubbele op staande kanten. Het aanbevolen uiteindelijk gebruik is ongeveer een liter per vierkante meter.

Evert Jan

• Sindbad

marksvrijheid schreef:

>

> wel, ik heb een verklaring gezocht, ook aan de hand van de

> zichtbare verschijnselen, een soort putjes/blaasjes in de

> laklaag. destijds lag de boot jaar in jaar uit op zout en

> werd intensief gezeild, dat scheelt wellicht ook. In jouw

> geval zal het gaan om delen van de opbouw? en jouw boot ligt

> niet conttinue op zout toch?

Nee; en ik wilde de handgrepen (teak) eens in de LT zetten. En eventueel de mast een laag mee geven. En misschien ook de giek. Nou ja. Wat niet dan he? Rottig vind ik dat het meteen een vel in de pot geeft; erg lastig.

• Erik S

zucht, teak eraf meldde ik

• BJ

Over het hoofd gezien… nederige excuses…. ;)