Coelan producten

• Will

Hallo,

Mijn teak dek van mijn koopmans 32 is niet meer geheel water dicht. Om dit te repareren zou het gehele dek eraf moeten. Dit wil ik in de toekomst gaan doen maar nu nog niet. Als tussen oplossing werd mijn het advies gegeven om er Coelan op te smeren. Dit zou het gehele dek weer voor een vijf tal jaren water dicht maken. Heeft iemand ervaring met dit product, als ik de folders mag geloven is het een perfect product voor mijn dek probleem.

• Sindbad

Over Coelan gaan veel verhalen; de een zweert erbij, de ander verfoeit het. Het is een dure, stevige, elastische lak, die erg duurzaam heet te zijn. Plekken die beschadigd zijn kun je er zo uitsnijden en opnieuw “vullen” met Coelan.

Ik heb er zelf geen ervaring mee; ben van plan meer met Le Tonkinois te gaan doen; dat heb ik nu 5 jaar op mijn zalingen zitten, en houdt uitstekend. Is ook een soort lak/olie. Lekker spul.

Maar ik wil je niet in verwarring brengen met nog een extra keuze. Wat is de reden dat het dek niet dicht is? Is het teak nog goed?

Ik zou geloof ik liever kiezen voor een goede (Epifanes) teak olie.

Succes

Pieter

• marksvrijheid

hee dokter, Le tonkinois is een goede keuze voor hout wat niet veel en intensief met zout in aanraking komt… op je zalingen zal het blijven zitten, tenminste als je niet van plan bent vaak plat te gaan :) toen ik op zout lag, kwamen op een gegeven moment blaasjes in de lak (vrijboord) en vervolgens kon ik hele plakkaten eraf trekken. Ik verklaar dat zelf vanwege de lijnolie die in zout oplost…

de vorige eigenaar kwam nooit op zout en zweerde bij LT (inderdaad heerlijk spul!) overdenking waard?

• Sindbad

Ha Mark; ik herinner me dat verhaal van jou van eerder inderdaad. Lost lijnolie op in zout water?

• marksvrijheid

wel, ik heb een verklaring gezocht, ook aan de hand van de zichtbare verschijnselen, een soort putjes/blaasjes in de laklaag. destijds lag de boot jaar in jaar uit op zout en werd intensief gezeild, dat scheelt wellicht ook. In jouw geval zal het gaan om delen van de opbouw? en jouw boot ligt niet conttinue op zout toch?

• Erik S

Ik zou geen 5 jaar wachten met een echte oplossing. Als er nu al vocht onder je teak zit, is er een aanzienlijk risico dat je metalen dek (dat neem ik even aan bij koopmans 32) al roestvorming gaat krijgen.

Gewoon eraf die zooi (het lekt toch al ;)) en een geschilderd dek. Maar ja ik ben geen voorstander van verschillende materialen op elkaar.

Erik

www.sijambo.com/zeilen

• Hielke

Hoi,

lijnolie lost NIET op in zout water. Ik denk dat het hout van het vrijboord niet helemaal droog is geweest, toen je het er op smeerde… (of vocht van binnen uit? of een kleine beschadiging die lekte? enz.)

En zo nog een gedachte: coulan op een teakdek wordt wel spekglad!

Overigens bij Holwerda smeerden we altijd een mengseltje van lijnolie en dekverf in de slots aan dek voor de containervoetjes. Holwerda is/was een meester in het opknappen van oude coastertjes -door de bemanning- om deze weer door te verkopen.

Groeten, Hielke

• BJ

Lak op een dek is een nono. Je dek wordt spiegelglad met alle risico's van dien. Is opnieuw kitten geen optie?

• Evert Jan

Coelan is een geweldig goed spul. Alleen als je er een lekkend teakdek mee wilt dicht smeren moet je voor het smeren wel erg zeker zijn dat het dek onder de teak droog is. Anders zou ik het advies van Erik overnemen en het teak er af halen. Het dek dat eronder zit goed conserveren en als je echt wilt weer sparen voor een nieuw teakdek. Hierbij ga ik er van uit dat je een stalen boot hebt.

Tonkinois is een mooie lak, alleen extreem gevoelig voor oplosmiddelen. Een druppeltje morsen en het begint direct te bubbelen.

Evert Jan

• Erik S

anti slip verf, epifane anti slip bolletjes, volaire zand …..

na na