kiel friendship 35

  • jac

    Boot is er eentje met sandwichconstructie

    Er kwam water binnen via de kiel en mijn vraag is wie er ervaring heeft met

    dit probleem en wat kan het gedaan kan hebben met de sandwich constructie.(Verotting of inwatering)

    De kiel is niet meer volledig aansluitend op de romp.

    Heeft volgens de eigenaar slechts lichte aanvaring gehad in het zand

    Kiel is van gietijzer en ook de kielbouten zijn verroest.

    Adres van echte deskundige is ook fijn.Hij zou een oordeel moeten hebben voor de kiel eraf gaat en voordat ik koop.

    jac

  • gratje

    kan alleen zien als kiel er af. Kan sikaflex ook kieren dicht, maar alleen voor tijdelijke oplossing.

  • marksvrijheid

    kopen? voor een goede inspectie moet de kiel er inderdaad af, maar als ik het zo lees, heb ik ernstige bedenkingen over de werkelijke schade… krijg je geld toe of zo? :)

  • BJ

    Een lekkende kiel in combinatie met een sandwichconstructie? Ik zou er nooit aan beginnen. Als het een houten kern is dan rot het zo weg en als het schuim is dan zul je zeker moeten zijn dat al het water weg is om problemen met vorst te voorkomen.

  • Cor

    Jac,

    Nagenoeg elke boot die gebouwd wordt van die grootte wordt gebouwd in sandwich. Echter sandwich wordt vooral toegepast boven de waterlijn. En zeker niet bij de kiel,roer en motor.

    Jac je geeft helaas weinig informatie over de boot en bouwjaar en locatie. Er zijn bouwjaren die ik niet zou kopen In het verleden werd de kiel gemonteerd met polyester en gehakte glasvezel later is sikaflex gebruikt. Als het alleen de afdichting is, wat goed mogelijk dan is de schade beperkt. De roest komt dan waarschijnlijk van de kiel en niet van de bouten en moeren. Een expert kan schade inspecteren en het schip taxeren. Een friendship 35 is een mooi schip, maar er zijn grote verschillen in kwaliteit. Als de waterlijn van de boot is voorzien van een golf en een bootje is extra aandacht vereist. Zonder kennis van zaken ga je in de boot. Dus aankoop bemiddeling! Ik heb goede ervaringen met http://www.boatwish.nl/ Hij behoed je voor een miskoop. Als het niks is kost het weinig. Je betaald hem per uur. Is het wel wat dan is het een prima onderhandelaar. En verdien je de kosten dubbel en dwars terug, met goede adviezen en adressen eventuele nazorg.

    Friendship wordt nu vertegenwoordigd door de Fundatie in Lemmer. http://www.marinecenter.nl/ Maar of je daar wat aan hebt?

    Cor

  • Kaptein Iglo

    Cor heeft helamaal gelijk, pas op met Friendschip, er zitten zwakke schepen bij.

    Groet. K.i

  • Edward

    Eens, maar vooral nadat de werf is overgenomen door Langbroek. Dat was volgens mij ergens vanaf 1990.

    Vanaf dat jaar moet je goed oppassen: bouwkwaliteit is nogal wisselend en een goede aankoopbegeleiding door iemand met verstand van zaken (lees: friendship) kan je veel ellende besparen. Of in elk geval: maakt de ellende zichtbaar, zodat je goed weet wat je koopt.

    Het is echter niet zo dat de boten vanaf 1990 per definitie slecht zijn!!

    Boten tot 1990 zijn over het algemeen van een goede bouwkwaliteit en zeilen zeker niet slecht!

    Vergeet echter niet dat je praat over polyester bootjes van 20 - 30 jaar oud, dus zal er altijd wel “ iets” aan mankeren…

  • Bob

    Jac,

    Ik ben bezitter van een friendship 35 uit 1983. De oudere 35 ers zijn oha van goede kwaliteit. de latere jaren wat minder. In het begin zijn de kielen met harde kit vastgezet en daardoor kunnen ze wat krakelee geven hetgeen tot een beetje lekkage. Oplossing is om de kiel los te halen en af te kitten met sika 292. De roest kan van de kiel komen maar ook van de platen (die zijn niet altijd van rvs). Als daar roest op zit kan dat ook aanleiding geven tot ruimte en dus at beweging in de kiel wat de harde kit kan doen krakeleren.

    Ik heb zelf aan de binnen kant de platen goed ontroest en in de antiroest gezet en de harde kit zoveel mogelijk verwijderd en vervangen door sika 292. Is een tijdelijke oplossing maar werkt tot op heden goed.

    De 35 van de eerdere bouwjaren zijn heel goede sterke en snelle schepen (zwaar en degelijk gebouwd) die geweldig goed en betrouwbaar zeilen. Leeftijd maakt niet veel uit maar onderhoud wel (kun je beoordelen).

    succes

  • J. van der Schaar

    Beste Jac,

    Het is al een tijdje gelden, maar ik heb hetzelfde. Die lichte aanvaring is een behoorlijke geweest waardoor er ruimte tussen romp en kiel is gekomen. Bij mij is de kiel aan de achterzijde ingedrukt waardoor een spant kapot is gegaan. Al met al is de kielbox ingewaterd door slecht laminaat en is de kiel eraf en is alle polyester van bank tot bank inclusief spanten eruit. Hiermee bedoel ik alles wat later op de huid is gelamineerd, dat is zeker een halve centimeter. Het grote voordeel is dat ik straks met moderne materialen een veel sterker en stijver schip krijg, want de kwaliteit van het laminaat is vaak niet al te best, vaak te weinig hars gebruikt. Het dichtmaken van de kielromp verbinding met kit zal waarschijnlijk op lange termijn niet voldoende zijn.

    Groeten,

    Johannes van der Schaar