1 componenten- of 2 componenten lak?

  • Erik en Ella

    Eventjes een balletje opwerpen:

    Normaliter zou je een 2 componenten lak op je boot zetten ( in ons geval een stalen zeilschip). Mooiere glans, langere houdbaarheid, sterk etc………….

    We overwegen echter ons schip met een 1 componenten lak/primer te schilderen. En waarom? Over 1 jaar gaan we vertrekken voor een reis rondom de wereld ( ja, in 2004 al wat berichtjes hier geplaatst met de daarbij behorende sceptische opmerkingen). In deze tijd hebben wij onze onervaren omgezet in het leerervaren, maar dat even terzijde……………………….

    Onderweg zullen we genoeg “locals” tegenkomen die je iets willen verkopen en met hun bootje tegen jouw boot aan butsen. Dit soort (en talloze andere) beschadigingen kun je bij permanente bewoning en intensief gebruik jammer genoeg niet voorkomen. Onderweg zijn de omstandigheden (vocht, stof, extreem hoge of juiste lage temparatuur) vaak zo wisselend dat het misschien praktischer is om gewoon 1 component te gebruiken.

    Wat zouden jullie doen in zulke omstandigheden? 1 componenten- of 2 componenten lak?

  • Ronald

    Ik zou toch voor de 2 componenten gaan. Is gewoon beduidend sterker, toch een soort extra polyesterlaag die je erop brengt.

    Echter zoals jullie zelf constateren, is bijwerken minder makkelijk mogelijk dan een 1 component.

    Zit voor de zelfde keus, ga 4 maaanden zeilen in Kroatie/Griekenland en kies dan toch voor een hardere laag

  • Sindbad

    Ik zou ook een lekker vooraadje 2-comp. meenemen. Samen met voldoende 50 en 10 cc spuiten (gebruik ik om te mengen, erg makkelijk, knoeit niet), kun je zo bestellen bij een apotheek.

    En zo kun je vrij gemakkelijk een klein beetje aanmaken om nu en dan eens de boel bij te tippen. Voor de rest heb je hetzefde schuurgerei etc nodig als altijd.

    En je kunt onderweg altijd nog overstappen op 1-comp mocht je voorraad opraken. Andersom kan niet.

  • Pieter

    sluit mij helemaal aan bij de vorige sprekers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    2 componenten dus!!!

  • joop

    Hoi Ella /Erik,

    Jullie zijn van plan het ruime sop te kiezen, lijkt mij ook leuk/spannend/ uitdaging maar heeft het lef er niet voor, maar dit terzijde .

    Cosmetisch gezien zou ik niet te kieskeurig wezen in een strak gelakte boot of dat hier en daar een zakkertje zit of een sinasappeltje,s effect , maar juist voor bescherming van je huisje , kies ik voor een 2 comp. lak.

    Mits , maar dan ook mits de ondergrond goed roesrvrij is en dan pas behandelen met een 2 comp.primer / laklagen.

    Anders heeft dit geen geen zin .De basis moet gewoon in orde wezen, stralen is hier heel belangrijk , kaal staal voor een optimale ondergrond,en voor een langdurige bescherming .

    Ik neem aan dat jullie ook info in- winnen bij jachtbouwers die weten jullie goed te vertellen van hoe of wat .

    Grt,Joop

  • raptor

    Er is ook een 1 comp PU-lak van International. Schijnt bijna net zo sterk te zijn als 2 comp. Is makkelijker strak op te brengen dan 2 comp maar weer iets moeilijker dan een 1 comp alkyd. Ik heb er verder geen ervaring mee.

    Overigens kan je de 2 comp altijd bijwerken met 1 comp. En als je je boot weer over wilt schilderen na een paar jaar geeft dat geen problemen meer. Alleen 1 comp minder dan een jaar oud kan problemen geven als je er 2 comp overheen doet.

    Om mee te nemen is een 2 comp veel handiger dan een 1 comp want hij veroudert bijna niet in het blik en een 1 comp die open is geweest wel. Veel ijsbekertjes mee en de spuiten van Sinbad. en een doos wegwerpkwasten.

    Pieter

  • roel

    Beste Ella en Erik

    Wat is nu de ondergrond van jullie schip? Zit er nl een comp op, dan wordt het lastig daar een twee comp op te zetten.Ter controle: een lap besprenkelen met thinner, en even over de oude, bestaande, verf heen……..bellen en blazen en laat de verf los?, dan zit er een comp op en ben je eigenlijk wel verplicht daarmee doortegaan. Of alles stralen etc, etc en dan een twee comp erop. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar wat je zelf aanhaalt: op reis en een buts hier een kras daar, dan is een een comp wel handig. Ik gebruik zelf Sikkens Rubbol SB, gewoon een hoogglanslak die je ook thuis voor de buitenboel gebruikt. Zit het zelfde in als de Sikkens bootverf, alleen kost minder. Wat houdbaarheid betreft: als je de bus goed afsluit, en alle spullen die je toevoegd buiten de pot houd, dan gaat je verf wel een paar jaar mee. Je kan ook TBS aan je verf toevoegen, vekort de droogtijd en verhard je verf ook eenigzins, maar buiten de pot mengen. Wat je overhebt kan je weggooien. Kijk of er een goede verfhandel of schilder bij jullie in de buurt zit, neem een paar gevulde koeken mee trek de koffiemachine leeg en leg uit wat je wil en hoe ver je portemonnaie kan gaan, dan kom je er wel uit. Sterkte en een behouden vaart, Roel.

  • Peter

    PU is eigenlijk ook een 2 comp lak. De kathalisator voor polyurethaan is water, meestal waterdamp uit de lucht. Het leuke is dat hierdoor deze lak ook onder water kan uitharden.

    Ik heb het schuitje van de kinderen er mee gedaan en de lak bleek onverwacht sterk. Ze schildert veel makkelijker dan polyesterverf. Met een lakrolletje kreeg ik een “showroom shine”, zo eentje waarin je je haren kunt kammen. Ik heb wel de indruk dat de laagdikte beduidend minder als die van polyesterlak. Wellicht dat meerdere lagen wel hetzelfde effect geven? Over verschillen de taaiheid en krasvastheid heb ik nog geen mening behalve dat “bootje” er nog steeds kek uitziet ondanks de mishandeling de ze regelmatig moet ondergaan. (Strand, zand, kinderen).

  • Pieter

    Ik vind dat je hier een punt hebt Joop. Als je zolang aan het twijfelen bent en de hele wereld om raad vraagt over de discussie of je 1 of 2 compentenverf moet gebruiken voor je bootje, moet je je inderdaad je afvragen of je wel de juiste spirit hebt om een dergelijke grote reis te gaan ondernemen. Ik geef je op een briefje dat er dan heel wat belangrijkere zaken aan de orde komen waarover je niet deze en gene kunt raadplegen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier niet als "azijnzeiker' (sorry) over komen, maar je confronteren met je eigen gedrag. Wees eerlijk naar je zelf!!!! Het is geen sinecure wat je van plan bent, onderschat het niet.

    Als je in de voorbereidingen al niet snel dergelijke knopen durft door te hakken, vraag je zelf dan af hoe je dat doet 'in het “echie”.

    Bij een zorgvuldige voorbereiding hoort ook adequaat knopen doorhakken én eerlijk zijn naar je zelf.

    Het is trouwens helemaal geen schande als je tot de conclusie komt dat je niet de juiste spirit zou hebben. Ik weet waar ik over spreek. Ik ben zelf, na oversteek van de grote plas, gestopt met de reis. Ik zeil nu (een paar jaar later) weer heerlijk en ontspannen bij ons op de plas en langs de kust. Dat is echt heerlijk en onbezonnen genieten. Daar gaat het toch om?????????????????????

    Bezint eer ge begint is mijn devies! ONDERSCHAT HET NIET.

  • Pieter

    Ik vind dat je hier een punt hebt Joop. Als je zolang aan het twijfelen bent en de hele wereld om raad vraagt over de discussie of je 1 of 2 compentenverf moet gebruiken voor je bootje, moet je je inderdaad je afvragen of je wel de juiste spirit hebt om een dergelijke grote reis te gaan ondernemen. Ik geef je op een briefje dat er dan heel wat belangrijkere zaken aan de orde komen waarover je niet deze en gene kunt raadplegen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier niet als "azijnzeiker' (sorry) over komen, maar je confronteren met je eigen gedrag. Wees eerlijk naar je zelf!!!! Het is geen sinecure wat je van plan bent, onderschat het niet.

    Als je in de voorbereidingen al niet snel dergelijke knopen durft door te hakken, vraag je zelf dan af hoe je dat doet 'in het “echie”.

    Bij een zorgvuldige voorbereiding hoort ook adequaat knopen doorhakken én eerlijk zijn naar je zelf.

    Het is trouwens helemaal geen schande als je tot de conclusie komt dat je niet de juiste spirit zou hebben. Ik weet waar ik over spreek. Ik ben zelf, na oversteek van de grote plas, gestopt met de reis. Ik zeil nu (een paar jaar later) weer heerlijk en ontspannen bij ons op de plas en langs de kust. Dat is echt heerlijk en onbezonnen genieten. Daar gaat het toch om?????????????????????

    Bezint eer ge begint is mijn devies! ONDERSCHAT HET NIET.joop schreef:

    >

    > Hoi Ella /Erik,

    >

    > Jullie zijn van plan het ruime sop te kiezen, lijkt mij ook

    > leuk/spannend/ uitdaging maar heeft het lef er niet voor,

    > maar dit terzijde .

    >

    > Cosmetisch gezien zou ik niet te kieskeurig wezen in een

    > strak gelakte boot of dat hier en daar een zakkertje zit of

    > een sinasappeltje,s effect , maar juist voor bescherming van

    > je huisje , kies ik voor een 2 comp. lak.

    >

    > Mits , maar dan ook mits de ondergrond goed roesrvrij is en

    > dan pas behandelen met een 2 comp.primer / laklagen.

    > Anders heeft dit geen geen zin .De basis moet gewoon in orde

    > wezen, stralen is hier heel belangrijk , kaal staal voor een

    > optimale ondergrond,en voor een langdurige bescherming .

    >

    > Ik neem aan dat jullie ook info in- winnen bij jachtbouwers

    > die weten jullie goed te vertellen van hoe of wat .

    >

    > Grt,Joop