mast strijken

  • theo

    hallo ik heb heb bij m,n bootje een maststrijk ding gekregen .. maar wie verteld me hoe ik dit op een eenvoudige en veilige manier kan gebruiken.. het is een rvs geval wat op de voorkant van de boot rust… is het gewoon een kwestie van de voorstag hierop vast maken… en dan laten vieren… wat bv te doen met de zij stagen…

  • theo

    het bootje in deze is een balaton 24

  • Cor

    Voor een maststrijkinstallatie heb je nodig:

    - bokkenpoten wat jij waarschijnlijk rvs ding noemt maar dat kan ook een spiboom of iets anders zijn voor de krachtarm en de voorstag hoog te houden.

    - Een derde handje, de krachten zijn meestal te groot om dit zonder te doen.

    - draaipunt mast.

    - bevestigings punten voor de zijstagen of hulpstagen op gelijke hoogte en uitgelijnd met het draaipunt van de mast.Voorkomt dat de mast zijdelinks beweegt.

    Zelden dat alles zo klopt dat er niets aan de zijstagen hoeft te gebeuren.

    Cor

  • Visstick

    Je kunt de wanten ook onder spanning houden met lijnen (elk want een) naar de boeg. Deze lijnen maak je aan het want ter hoogte van de mastbout. De lijnen moeten wel voortdurend strak gehouden worden door middel van twee blokken bij de boeg. Je houd spanning op de wanten en voorkomt zo zijwaarts slingeren van de mast. Ik zie ook wel eens boten die de wanten gewoon los laten hangen. Met licht weer zal dat best wel gaan als je mast en mastvoet sterk genoeg zijn of als het zijwaarts slingeren van de mast wordt tegengegaan met een hulplijn die aan de mast zelf zit.

    BTW wat zijn dat, “zijstagen”?

  • marksvrijheid

    mmm, moet met zn 2en zonder veel gedoe kunnen, pas op voor slingeren, mastvoet kan dat meestal niet aan,

  • Sindbad

    Visstick schreef:

    >

    >Ik zie ook wel eens boten die de

    > wanten gewoon los laten hangen.

    >

    > BTW wat zijn dat, “zijstagen”?

    Wijlen mijn vader zei altijd “wanten zijn voor koude handen”; het moet zijn: “het want” of “de stagen/zijstagen/verstagingen”. Het want is 1 woord voor alle verstagingen.

    Dat weten we dan weer :)

  • Kaptein iglo

    Bij het strijken van een mast komen wel wat zaken kijken. Op mijn zeilschip van 11 meter met een doorvaarthoogte van ruim 16 meter en rolgrootzeil komen er grote krachten kijken. Daarom is het van belang dat je weet wat je gaat doen en of de materialen er geschikt voor zijn. Ten eerste moet je mastvoet kantelbaar zijn en het kajuitdak de krachten die er op de mastvoet komen, probleemloos aan kunnen. Ten tweede is het van belang om over een slingerwant te beschikken dat er voor zorgt dat je mast zonder uitslagen naar BB of SB, dus recht in het midden naar beneden komt. Onderschat dit niet want zelfs al bij het verplaatsen van je eigen lichaamsgewicht aan boord, schiet de mast meteen een kant op en is er niets meer aan te houden. Ten derde moet je over een voorziening beschikken als een bokkepoot of sprenkel waarmee je de voorstag omder een hoek kan laten vieren.

    Het beste is om een gestreken mat in een mik te laten zakken en deze met sjorbanden goed stevig aan je schip te spannen. Alleen op deze wijze kun je veilig met een gestreken mast op de motor varen. Succes ermee. Groet K.I.

  • richard

    Een stag is toch voor de stabiliteit in langsrichting (voor en achterstag) en een want (hoofdwant onderwant) voor de stabiliteit in dwarsrichting?

  • Cor

    K.i.

    Wij hebben het hierover een 24 voeter en geen 36.

    Maar in jouw geval ook met goede voorzieningen waarvan ik niet wil zeggen dat het onmogelijk is, je loopt tegen tal van bezwaren aan.

    De gestreken mast achter op de steun en in de mastvoet is hoger dan vijf meter. Dit betekent dat je niet onder de spoorbruggen door kunt deze moeten dan draaien en daar gaat veel tijd in zitten. Ook met gestreken mast ben je bijna twintig meter lang, je komt geen enkele haven in met die grote draaicirkel. De optie de mast naar voren brengen is niet te doen deze til je niet. En met gepiekte mast varen is gezien de golfslag te link. Het hijsen zal ook problemen opleveren met een mast van 14 meter. Zonder elektrische lier met alle risico’s van dien is dit niet te doen. Ook de zijstagen moeten losgedraaid worden om te strijken. Dit alles heeft ons doen besluiten om het niet te doen en te kranen. Wel zo gemakkelijk en veiliger.

    Cor

  • richard

    Met die afmetingen lijkt me dat zeker een verstandige keus. Naar mijn idee is een dergelijke operatie redelijk veilig en beheersbaar te doen zijn bij een mastlengte van maximaal zo'n 10 meter. Of je moet uitgebreidere maatregelen treffen, de houten masten van tjalken en skûtsjes worden ook met een sprenkel en lier gestreken.