Advies ivm zeilboot kopen

  • Martijn

    Beste lezer,

    Ik overweeg om een zeilboot te kopen, helaas heb ik nog diverse vragen waar ik geen antwoord op heb. Ben een beginnend / startend zeiler.

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om een goede keus te maken.

    Ik ben op zoek naar een tweedehands zeilboot, (kajuit) tot max acht meter.

    Staal / polyester

    Wat is het goedkoopst in onderhoud?

    Wat is het eenvoudigst in onderhoud?

    Ik ga er vanuit dat polyester het snelst vaart en staal het meest stabiel is.

    Ik hoor graag als dit niet klopt.

    Wat voor een snelheid zou ik kunnen halen?

    Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn

  • schieper

    Beste Martijn, welkom op het forum en welkom als aspirant zeiler!

    >Staal / polyester

    >Wat is het goedkoopst in onderhoud?

    >Wat is het eenvoudigst in onderhoud?

    Mijn voorkeur heeft polyester. goedkoper en veel gemakkelijker in onderhoud.

    Staal is in aanschaf meestal goedkoper.

    >Ik ga er vanuit dat polyester het snelst vaart en staal het meest stabiel is.

    Ik denk dat snelheid meer te maken heeft met het type boot dan met de bouwsoort. In algemeenheid is een stalen schip wel wat zwaarder dus heeft meer zeil nodig om dezelfde snelheid te halen maar ik denk dat dit ondergeschikt is aan de rompvorm en het zeiloppervlak. Dat geld ook voor stabiliteit. Staal is vaak een knikspant romp en die zijn minder stabiel dan polyetser rondspanten.

    Ik denk wel dat staal steviger is als polyester. Dus als je regelmatig denkt te botsen is staal aan te raden :-)

    >Wat voor een snelheid zou ik kunnen halen?

    Ook dit is weer heel afhankelijk van de rompvorm. Als je een planerende bootje hebt haal je misschien wel 10-15 knopen onder spinaker downwind. In het algemeen denk ik rond de 5 en 6 knopen

  • Martijn

    Schieper, dank u voor uw snelle reactie,

    Heb ik nog een vervolgvraag,

    Moeten zowel Staal als polyester ingesmeerd worden met antifouling of is dat alleen bij polyester? Is het aantal keer dat ze uit het water gehaald worden ongeveer gelijk….

    Ik probeer eerst de jaarlijkse kosten in kaart te brengen.

    Wat voor een zeilboot heeft u?

    Bvd,

    Martijn

  • Sindbad

    Martijn schreef:

    >

    > Schieper, dank u voor uw snelle reactie,

    >

    > Heb ik nog een vervolgvraag,

    >

    > Moeten zowel Staal als polyester ingesmeerd worden met

    > antifouling of is dat alleen bij polyester? Is het aantal

    > keer dat ze uit het water gehaald worden ongeveer gelijk….

    >

    > Ik probeer eerst de jaarlijkse kosten in kaart te brengen.

    >

    > Wat voor een zeilboot heeft u?

    >

    > Bvd,

    >

    > Martijn

    Ha Martijn!

    Alle boten moeten met antifouling ingesmeerd worden (tegen aangroei). Sommigen ook nog met verf (vooral die van staal en hout…!). Polyester vraagt veel minder werk maar is dan ook veel minder mooi natuurlijk :)

    Zoals Scieper al zegt is de stabiliteit erg afhankelijk van de rompvorm. Een stalen S-spant (rond) zal even stabiel zijn als een polyester S-spant mits ze even zwaar zijn. Meestal is staal op een lengte van 9 meter iets zwaarder > stabieler maar ook meer tuig nodig, komt langzamer op gang.

    Voor meer info over Schieper en anderen (mij bv) zie de smoelen hiernaast. Succes met zoeken en vraag maar raak.

    Pieter

  • marksvrijheid

    een beetje lezen hier en daar kan ook geen kwaad? :)

  • Visstick

    Boven 35 voet (ongeveer) is een stalen schip lichter dan een polyester schip. Niet dat dat belangrijk is, het betekend gewoonlijk dat een groot polyester schip meer balast nodig heeft dan een groot stalen schip. En eerlijk gezegd vind ik het onderhoud van een stalen schip eenvoudiger dan dat van een polyesterschip. Op een stalen schip kan ik alles zelf met eenvoudige middellen, tot slijpen en lassen aan toe. En dat polyesther minder onderhoud zou vergen is een fabeltje.

    Maar terug naar de oorspronkelijke vraag. Gezien de vraag stelling zou ik willen voorstellen eerst eens te gaan huren om zo wat meer kennis en ervaring op te doen. Je kunt je zo, tegen geringe kosten, een beter idee vormen van welke boot het best bij je past. Alternatieven zijn de diverse (volwassenen) zeezeilscholen die lesgeven op jachten. Je leert er heel veel over het varen met jachten en de deskundige schippers kunnen al je vreagen beantwoorden. Bovendien is het hardstikke leuk, met een ploeg van zes man een weekje de zee op.

  • Paulus

    Mee eens. Kijk eens op www.zeezeilschool.nl. Mogelijkheden zat. En je kunt al zeilend en lerend met je instructeur en medeslachtoffers uren praten over het wel en wee van allerlei boten, materialen, kielvormen en zeil-eigenschappen.

    Voordat je dat gedaan hebt is een boot kopen een wilde gok…

  • Cor

    Martijn, je hebt vast nog duizend vragen. Hier wat studiemateriaal: www.vaartips.nl

    En als je het varen/zeilen nog moet leren is een acht meter zeiljacht en de zee nog heel ver. Tenzij je de vast zittende tweedehands markt een klein beetje wilt los trekken. De verkoper zal je heel dankbaar zijn.

    Cor

  • zdabilytijdsvilozoov

    Sindbad schreef:

    al zegt is de stabiliteit erg afhankelijk van

    > de rompvorm. Een stalen S-spant (rond) zal even stabiel zijn

    > als een polyester S-spant mits ze even zwaar zijn.

    > Pieter

    Ik ga zeuren:

    Dat is alleen waar als de stalen boot evenveel ballast heeft of een aanzienlijk diepere kiel, en dat zal meestal niet zo zijn…..

  • Kaptein iglo

    Visstick ik wil niet alles bestrijden wat je op dit forum schrijft maar dat een vergelijkbaar stalen zeilschip vanaf 35 voet lichter is dan een polyester versie, is toch echt niet waar. Kijk maar eens naar een van der Stadt in alle versies. Mijn ouders hebben een 37 voet stalen S-spant -> ruim 10 ton. Ik heb een 36 voet polyester zeiljact -> 5 ton, Verklaar je nader. Mvg K.I.