osmose

• daan

Daan ik net een zeilboot gekocht en aan de onderkant zie ik aan een zijde ongeveer verdeeld over de boot 20 blaasjes zitten met een doorsnede van 4 mm

als ik er in prik komt er een zure vloeistof uit.Ik heb al veel overgelezen maar ik zie alleen nu door het bos de bomen niet meer.Ik weet wel je kan je boot weg brengen om de boot te reparenen.maar de kosten die daar bij komen vindt ik erg hoog ,nu vraag ik zoek ik iemand die ook ervaring in heeft en zoek ik oplossingen.

mijn dank Daniel

• marksvrijheid

mmm, kun je de verkoop nog terug draaien? of wist je vantevoren dat er osmose aanwezig is?

• Cor

Om er iets zinnigs over te zeggen en wat er eventueel aan gedaan kan worden zul je met wat meer informatie moeten komen. Het maakt namelijk nogal wat uit bij wat voor een boot. Zo krijg je allemaal adviezen die geen zin hebben, onmogelijk of verkeerd zijn. En die wirwar heb je al gelezen. Ik kan mij zelf ook nog voorstellen dat niets doen de beste oplossing is. Met de huidige informatie ga ik met Mark mee.

Cor

• raptor

De gevaren van osmose worden vaak erg overdreven. Er varen genoeg boten rond die al 20 jaar last van osmose hebben. Meeste osmose zit in de eerste laag onder de gelcoat of alleen in de gelcoat en tast de structuur van het laminaat niet erg aan. In dit geval met blaasjes van 4mm zal het ook niet zo een vaart lopen, klinkt als osmose alleen in de gelcoat. Goede behandeling die niet erg kostbaar is om de blaasjes weg te krabben en een paar keer te spoelen met schoon water. Verder kan je het onderwaterschip goed schuren met een bandschuurder met korrel 60 zodat de gelcoat wat wordt weggeschuurd. Laat de boot zolang mogelijk drogen in de wind, evt met een kacheltje binnen ( pas een boot afgefikt door een defecte kachel). Gaatje van de blaasjes vullen met epoxyplamuur en onderwaterschip in de pantsercoat oid zetten (gel shield ook goed), producten op epoxybasis. Dan AF erop en verder geen zorgen maken.

Pieter

• BJ

@daan: Ik zou nog een stap verder gaan: de gevaren van osmose worden altijd zwaar overdreven. Als je de zgn. deskundigen mag geloven dan is het rampzalig voor je boot en kan alleen een hele dure reparatie soelaas bieden. En dan niet langer dan 5 jaar want daarna moet de behandeling nog een keer worden uitgevoerd. Verder zul je ook geen ‘deskundigen’ tegenkomen die het met elkaar eens zijn of verder komen dan elkaar napraten. Het belangrijkste feit is dat er nog nooit een boot is gezonken door osmose!! Alle andere beweringen die er over gedaan worden zijn gebaseerd op bangmakerij en bedoeld om geld uit je zak te kloppen.

@raptor: De behandeling die jij voorstelt is prima te doen maar of het noodzakelijk is vraag ik me hard af. Het gaat over een puur cosmetisch verschijnsel wat verder geen nadeling invloed heeft op de sterkte van de boot.

• JB

Misschien heb je nog iets aan deze thread:

http://www.watersport.nl/forum/forum_posts.asp?TID=2239&PN=3

• M.

Van een beetje osmose is nog nooit een boot gezonken. Dat zegt de man van wie ik heb leren zeilen altijd en ik denk dat hij gelijk heeft. Ik zou ze wegkrabben en verder niet al te druk maken. Bij ons bij de winterstalling ligt een boot die zowat een grote blaas is, daar zou ik mij wel een beetje zorgen om maken.

• Sindbad

En dat zijn 12 pagina's….. als je er dan nog niet uit bent……..

Succes

• Hans Fix

Jammer dat je er nu pas achter komt, het enige waar osmose namelijk goed voor is, is om de prijs naar beneden te praten, als het verder alleen om kleine plekjes gaat kan je er nog jaren mee doorvaren.

Hans F

• BJ

Waarom zou je je zorgen maken over een grote blaas? Ook daardoor is nog nooit een boot gezonken. Over structurele delaminatie moet je je wel zorgen maken maar dat is lang niet altijd te zien aan de buitenkant.