uitboren diepte en log

• raini

Beste zeilcollega's,

Als je de gevers van log en dieptemeter moet vervangen op welke wijze kan ik dan het beste deze loshalen zonder de boot te beschadigen.

Ik neem aan dat de sikaflex vrij hard is en dat dit niet zo eenvoudig is te verwijderen.

uitboren?

gr.

• raptor

als de gevers inderdaad door de huid heen zijn gemonteerd zal je ze uit moeten boren. Dit gaat het beste met een gatenzaag of pottenboor van de juiste maat. Werk met een laag toerental en smeer met water indien mogelijk. Zagen in sikaflex gaat vaak slecht omdat de sika smelt en de zaag verstopt en vastplakt. Gevers zitten ook vaak alleen aan de binnenkant en niet door de huid en dan kan je ze makkelijker demonteren soms met hulp van een beitel.

Pieter

• Sindbad

Best proberen los te prikken of steken misschien met een lang smal mes, of een beitel?

• JB

Bij mij kon ik de ring (plastic) er aan de binnenkant niet afkrijgen omdat er sikaflex in de draad zat. Gewoon met een hamer en beitel de ring kapot slaan.

Vervolgens aan de buitenkant met een plamuutmes tussen de opstaande rand en de romp proberen de kit te doorsnijden. Dan vanuit de binnenkant met hamer of voet de gever eruit slaan en/of wrikken.

Doordat sikaflex zo elastisch is gaat dat wat moeizaam.

Boot beschadigen was er niet bij.

Mijn gevers waren van kunstof en boot polyester.

Nog een tip als je een nieuwe gever moet monteren waarvan het gat groter is dan het bestaande gat. Je kunt dan niet zo goed meer centreren met een gatenzaag.

Ik heb dat als volgt gedaan:

- met een gaten zaag uit een stuk hout een rondje hout zagen met de diameter van het oude gat.

- vervolgens deze of in het oude gat vast slaan (iets ertussen doen of iets groter dan het gat gebruiken en bij vijlen)

- dan zet je de gatenzaag met de juiste diameter (of iets kleiner) voor de nieuwe gever in het gat van het geplaatste rondje en boren maar

Wel even een kwalitatieve gatenzaag gebruiken anders krijg je geen rondje .

John

• raptor

De bekende gatenzagen met vele diameters van praxis en gamma ed zijn ondingen. Ze zijn niet rond en lopen vaak dol op de centrale as. Vaste gatenzagen zijn veel beter en duurder; dit heet formeel een pottenzaag. Via de vakhandel te koop in een doos met diverse diameters en ook te gebruiken zonder een centreerboor. Zijn ook goed te gebruiken om rot en verkleurd hout weg te zagen rond schroeven en dan een nieuw stuk te zagen dat je er weer inlijmt.

Pieter