Webasto en boiler.

  • RB

    Beste medezeilers,

    Een vraagje.

    Nu het behoorlijk heeft gevroren en ik alles aan boord heb afgetapt en voorlopig nog even afgetapt wil houden heb ik een vraag over mijn boiler.

    De webasto verwarming zorgt ook voor warm water in mijn boiler.

    Nu de boiler is afgetapt zou ik graag de kachel zo af en toe weer eens gebruiken om de boot lekker droog te stoken.

    Moet ik daar nu mijn boiler weer voor opvullen of kan het geen kwaad, dat ik de webasto aan zet.

    Hoe doen jullie dit????

    Vr. gr.

    RB

  • Cor

    Ik ken je Webasto installatie niet. Maar het is geen probleem om b.v. met een lege boiler de motor te laten draaien. De warmtewisselaar is een gesloten systeem met de motor. De boiler kan er tegen.

    Cor

  • RB

    Ik kan mijn boiler opwarmen met 220V en met mijn webasto.

    Er zitten wel aansluitingen om ook met de motor op te warmen, maar deze zijn niet aangesloten.

    Kan me voorstellen, dat opwarmen met 220V schade kan veroorzaken aan het opwarmelement in de boiler. Wat los staat van de webasto opwarming.

    Het principe van het opwarmen met de motor is ongeveer hetzelfde als met de webasto lijkt me.

  • Henk

    Vaak zit er bij dit soort apparatuur een gebruiksaanwijzing, waarin je kunt lezen wat wel en niet kan.

  • Sindbad

    Is ‘t dan niet gewoon een kwestie van de 220V stekker van de boiler lostrekken? Inderdaad moet je een boiler iha niet laten droogkoken op z’n electrisch element.

  • raptor

    zou het maar ff navragen. Dit soort dingen gaat vaak mis. In huis bv een kraan vervangen en dan denkt de ketel dat je warm water vraagt en kookt dan droog en slaat de beveiliging er uit. Kom dit vaak tegen.

    Pieter

  • RB

    Als het zo makkelijk was, dat het in de handleiding stond, dan had ik de vraag niet gesteld.

    Er staat heel veel in de handleiding, behalve het antwoord op mijn vraag.

    Ik zal vandaag eens naar de dealer bellen.

    Misschien weet hij hierop het antwoord.

    Als ik wat wijzer ben geworden horen jullie het.

    Voor zover bedankt voor het meedenken.

    Gr. RB

  • don't worry

    De auto veiligheid slaat er uit. Dat is de beveiliging van de boiler bij mijn schip.

    DW

  • RB

    Ik heb vandaag een belletje gedaan naar de Webasto dealer en uitgelegd hoe mijn systeem werkt.

    Volgens de dealer moet het geen kwaad kunnen om de kachel aan te zetten met een lege boiler.

    Gr. RB

  • Cor

    Indien een lege boiler elektrisch wordt opgewarmd zal eerst de thermostaat het element uitschakelen.

    Echter de temperatuur zal door de hitte van het element nog een stukje door schieten. Indien de temperatuur de waarde van de thermische beveiliging bereikt zal deze er uit springen. De thermische waarde hiervan ligt rond de 100 graden. Deze beveiliging kan gereset te worden dit door het uitgesprongen knopje weer in te drukken.

    Maar indien bij herhaling de thermische beveiliging uitspringt is de thermostaat defect en dient deze vervangen te worden. Zo niet dan is de kans groot dat de kunstofslangen scheuren. Een boiler kan door een defecte beveiliging en door de standaard druk van 6 bar een temperatuur van ver boven de 100 graden bereiken. Scheurt dan een leiding dan heb je geen heet water maar het meer dan het honderdvoudige aan stoom in de boot.

    Wij vernieuwden bij wat van een apparaat dan ook, altijd de thermostaat en de uitgeschakelde thermische beveiliging.

    Cor