Koop geen vuilwatertank voordat...

  • henkm

    Beste mensen,

    Had de hierna te noemen pagina al een paar weken in de pen, maar aarzelde.

    Kon me niet voorstellen dat eenvoudig rekenwerk tot dit soort conclusies zou leiden, en dat ‘iedereen’ die conclusies over het hoofd zou zien.

    Had ik het dan wel bij het juiste eind?

    Ben vanavond door meerdere mensen geattendeerd op een artikel in de Waterkampioen (nooit gedacht daar nog eens reclame voor te maken) met de zelfde strekking, maar uitgebreider.

    Mijn stukkie (gericht aan ~ lotgenoten):

    http://www.filo.nl/zeilen/vuilwate.htm?pp

    De Waterkampioen is over dit onderwerp dus uitgebreider:

    http://www.waterkampioen.nl/published/wkm/content/pages/nu_in_het_magazine.nl.html

    maar u zult voor de tekst waarschijnlijk (het januari 2009 nummer van) dit blad in de kiosk moeten kopen.

    vrgr henkm

    ==

    http://filo.nl

  • Richard

    De tijd die je in de haven ligt, kan je gewoon het toiletgebouw gebruiken. Dat scheelt enorm.

    Mijn chemisch toilet heeft een reservoir van 15 liter ofzo. Dat is met 4 personen meestal wel genoeg voor 2 dagen.

  • Zeiler

    Uit voorgaande draden bleek dat bijna niemand, met een vuilwatertank aan boord, gebruik maakt van een uitpompstation. Als er slechts 3 a 4 boten per uur “behandeld” kunnen worden, dan zal het ook nooit een succes worden in de toekomst. Niemand gaat uren wachten. De praktijk zal dan zijn of worden dat iedereen, met of zonder tank, op ruim water zal lozen. In de havens zelf is het probleem opgelosd doordat er goede voorzieningen op de wal zijn gekomen. Je hoeft geen uren te wachten voordat er plaats is.

    Zeiler

  • Peer

    Ach het zal wel meevallen. Kijk maar eens hoe het op campings gaat met campers en caravans. Henkm gaat uit van maxima. In werkelijkheid gaan we denk ik meer gebruik maken van het waltoilet in de haven omdat het lozen zo'n gedoe is. Net als camper en caravan gebruikers dus. Als je alleen maar een paar uuttjes per dag van haven naar haven vaart ga je alleen bij zeer hoge nood op het boord toilet.

  • henkm

    Een maat van mij heeft ook zo'n porta-potti.

    Het bijzondere van dat soort toiletten is inderdaad (behalve dan dat ze in iedere jachthaven zonder wachtrij te legen zijn) dat de afvoerslang feitelijk niet bestaat, en dat ze dus met bijzonder weinig water (0,25 - 0,5 liter?) door te spoelen zijn. Ondoenlijk met een ‘gewoon’ boordtoilet.

    h.

  • raptor

    Ik heb ook porta potti en ding kan ongeveer 2 dagen mee zonder legen als mijn 2 dochters meevaren die de emmer weigeren te gebruiken. Dat is dan 10 liter vuil water.

    Pieter

  • Marc

    De conclusie is :

    Dit is een maatregel uit een lange reeks van overheids regels met een uiterst minimaal effect op milieu en een maximaal effect in het treiteren van de burger.

    De maatregel is immers volkomen overbodig. De natuurlijke vervuiling door vogels en ander dierenleven is vele malen groter dan door de recreatie en de natuurlijke kringloop kan dat prima verwerken.

    Het naleven van deze wet is dus niet alleen overbodig, maar ook praktisch onmogelijk, zoals henkem heeft aangetoond.

    Het is een slechte overheid, die zulke wetten maakt.

    Wat zou wel het milieu effectief verbeteren?

    Enkel een lozingsverbod van 1 km uit de wal zou genoeg zijn om vervuiling van havens en populaire ankerplaatsen te voorkomen en een verplichting voor een vuilwatertank voor nieuwe schepen ( waar die inbouw nauwelijks tot extra kosten leidt) is voldoende.

    Daarmee is het milieu gediend zonder half nederland tot crimineel te maken.

    MoR

  • Cor

    Marc, deze oplossing vind ik de beste die ik tot nu toe heb gelezen in de al jaren durende vuilwaterdiscussie. Ik kan mij er goed in vinden zowel moreel als uit milieuoogpunt.

    Marc schreef >Wat zou wel het milieu effectief verbeteren?

    Enkel een lozingsverbod van 1 km uit de wal zou genoeg zijn om vervuiling van havens en populaire ankerplaatsen te voorkomen en een verplichting voor een vuilwatertank voor nieuwe schepen ( waar die inbouw nauwelijks tot extra kosten leidt) is voldoende.

    Hiermee geef je ook aan dat in feite geen enkel schip zonder een opvangmogelijkheid kan:)

    Cor

  • richard

    Marc schreef:

    >

    > Dit is een maatregel uit een lange reeks van overheids regels met een uiterst minimaal effect op milieu …

    Het is ook geen wetgeving vanwege het milieu maar vanwege de volksgezondheid. Bovendien is de wet al in 1967 in elkaar gezet. Je hebt meer dan 40 jaar de tijd gehad om de nodige maatregelen te treffen, dat je dat blijkbaar nog niet hebt gedaan kun je de overheid niet verwijten.

    Overigens; dankzij die wet hebben we weer salamanders en kikkers in de sloten en nestelen er weer tientallen ooievaars in Nederland.

  • oldsailor

    richard schreef:

    >

    > > Overigens; dankzij die wet hebben we weer salamanders en

    > kikkers in de sloten en nestelen er weer tientallen ooievaars

    > in Nederland.

    Gaat wel snel dan vanaf 01 januari al die kikkers in de sloot.

    Ik zwel al vanaf kinds af aan in buiten water en ben er nog steeds.

    Ik geloof niet dat het lozingsverbod zal bij dragen aan de kwaliteit van het oppervlakte water. Ik geloof eerder in een verbod die voor alle schepen geldt.

    Groeten,

    Jaap