Nieuwe vaarbelasting

• Alex

Wat lees ik nu weer. Alweer een nieuwe belasting? …

http://www.nu.nl/algemeen/1898722/heffing-op-plezierboot-voor-recreatiefonds.html

• Kaptein iglo

Nee, geen belasting. Een bijdrage aan het in stand houden van de waterwegen.

Het verschil is dat een belasting door de overheid vrij besteedbaar is aan ook andree zaken, en de bijdrage is bedoeld voor het in stand houden van de waterwegen. Wat ik ook begrepen heb is dat vaartuigen tot een opp. van 10m2 (bv 5 meter lang en 2 meter breed, vrij zijn van deze bijdrage. Voor vaartuigen groter dan de opp van 10m2 wordt de bijdrage €. 8,=/m2. Dus een boot van 10m lang en 3m breed wordt 10x3x8= €. 240,=. Groet. K.I.

• Dre

Nondeju! Das meer als ik aan lichgelt betaal.

• richard

Bruggelden worden weer afgeschaft, dat scheelt natuurlijk wel een slok op een borrel als je voornamelijk op het IJsselmeer zit.

Bijkomend voordeel is dat alle eigenaren van met dubieus geld betaalde jachtjes kunnen uitleggen hoe ze aan hun bezit zijn gekomen.

• Douwe

Het is nog niet rond! Maar per m2 is natuurlijk waardeloos.

Het moet eigenlijk per m3 berekend worden plus een extra bedrag voor het geinstalleerde motor vermogen. Raken we misschien weer wat van die overpowerde sloepjes en andere snelheisduivels kwijt.

• marinus

Nou dit is dus de eerste heffing die zonder twijfel snel ingevoerd zal worden. Wat gaat hierna volgen? Waterwegbelasting, APK keuring, kentekenkosten, registratiekosten en zo zijn er nog wel een paar te verzinnen.

• Lodoes

Het grote struikelblok blijft toch, net zoals alle vorige pogingen, hoe gaan ze alle boten registreren ? Legale jachthavens is geen probleem. Maar hoeveel boten liggen niet achter het huis of voor heel weinig ergens in een boerensloot. Zie ze

allemaal maar te vinden en te registeren. Het op poten zetten van de administratie kost meer als de opbrengst. Daardoor werd het plan om vaarbelasting in te voeren jaren geleden ook maar afgeblazen en werd ter compensatie de rode diesel af-geschaft voor de watersport. Maar ja wat nu ? Allemaal onder Panamese vlag gaan varen ?

• Visstick

Emigreren?

• Rene

Waar betaal jij bruggeld op het IJsselmeer???

• Paulus

Alleen in het donker varen.