Webasto als vorstvoorziening?

  • RB

    Beste mede watersporters,

    Nu het in de haven zo koud is, zie en hoor ik met regelmaat op diverse boten de Webasto verwarming aan springen.

    Nu wil het toeval, dat ik iemand sprak, die gewoon zijn verwarming (Webasto) al deze dagen aan laat op een laag pitje.

    Zo af en toe controleren ze nog of hij het doet en dan is de vorstvoorziening weer geregeld.

    Ik heb er mijn bedenkingen over. Heb zelf ook een Webasto aan boord, maar heb toch de hele boot winterklaar gemaakt.

    Stel je voor dat de kachel er mee stopt aan het begin van de avond.

    Hoe denken jullie hier over???

  • BJ

    Hangt er van af hoeveel vertrouwen je hebt in de Webasto natuurlijk. Maar er hoeft natuurlijk ook niet altijd heel veel gedaan te worden. Bij een indirect gekoelde motor is het voldoende om het externe ciruit (deels) af te tappen. Verder moet je zorgen dat er voldoende lucht in het drinkwatercircuit zit en dat je afsluiters dicht zitten. Echt veel meer is het ook niet.

    En stel dat de bliksem inslaat. Stel dat je boot getroffen wordt door een meteoriet. Stel dat de boot wordt gestolen. Stel dat… ;)

  • PvOord

    Ik heb zelf een webasto airtop 2000 een winter aan laten staan.

    Maar ik doe het niet meer, om de volgende redenen:

    - lager dan een graad of 10 afstellen lukt niet.

    - het is erg slecht voor de kachel, hij brand continu op een laag vermogen, hij vervuild.

    - Sinds ik hem een winter heb laten branden, heb ik regelmatig opstart problemen, daarvoor nooit.

    - Het brandstof gebruik was gemiddeld 10-15 ltr per week. wat met mijn kleine tank (50ltr) betekende dat ik bijna iedere week moest bijvullen.

    Het voordeel is dat het wel lekker warm en droog is aan boord.

    Ik maak de boot gewoon winterklaar en laat zo'n 1 keer per week de kachel een dagje branden.

  • klaasm

    Inderdaad de boot gewoon winterklaar maken en de webasto alleen gebruiken als je een dagje aan boord gaat klussen o.i.d. Trouwens als de kachel te lang op een te laag vermogen brandt, vervuilt hij zo erg dat hij bij teveel vervuiling in storing gaat.

    Dus alsnog kans op vorstschade en extrakosten voor reparatie van de kachel.

    m.vr.gr. Klaas

  • Arjan

    Nou, ik zet de kachel al jarenlang op de laagste stand aan als het vriest. Nog nooit problemen gehad.

  • Visstick

    Als je op of bij de wal ligt zet er dan eens een 60 watt gloeilamp op walstroom in (een oud schemerlampje o.i.d) en laat dat permanent branden. Als je boot goed geisoleerd is geeft dat voldoende warmte om de boot droog te houden en als het niet al te hard vriest blijft de temperatuur binnen ook nog boven het vriespunt. E.e.a. hangt natuurlijuk wel af van de grootte van je boot, de isolatie en nog een paar factoren. Bij mij werkt het prima.

  • Don

    Ooit eens bij Webasto gevraagd of een heteluchtkachel een optie was op een boot die permanent wordt bewoond. Hun advies: neem onze cv ketel voor dit geval, de heteluchtkachel is niet bedoeld om wekenlang aan een stuk te draaien, de (trouwens zeer compacte) cv ketel wel.