aanschaf nieuw schip

  • Dennis

    Ik heb vorig jaar in augustus mijn schip verkocht en heb me de afgelopen maanden georienteerd op een ander schip. Aanvankelijk op zoek geweest naar een jong gebruikt exemplaar. Ik ben inmiddels ook bij een aantal importeurs geweest die nog nieuwe (showroom/demo)-modellen van 2008 hebben liggen. In een aantal gevallen hebben ze deze scherp geprijsd, althans dat is wat ze zelf zeggen. Ten opzichte van de prijzen in de catalogus ligt zo'n schip nu voor bijna € 10.000,- minder te koop. Uiteraard is dit een behoorlijk bedrag, maar ik ben benieuwd wat reeel is t.a.v extra korting.

    Ik ben daarom erg benieuwd welke geluiden jullie in de markt horen t.a.v. kortingen bij de aanschaf van een nieuw schip in het huidige economisch klimaat.

    ter illustratie: catalogusprijs van het schip is ca. € 80.000,-. Ligt nu (nieuw) te koop voor € 70.000,-.

    Hoeveel korting zou ik nog kunnen bedingen op de huidige prijs?

    Ik ben benieuwd naar alle ervaringen.

    Groet,

    Dennis

  • Cor

    Dat weet alleen de verkoper. En daar kom je alleen maar achter door te onderhandelen. Zonder nadere gegevens kan ik je maar een raad geven: Wie de buul het is de baas.

    Cor

  • Alex

    Een korting van 12,5 % is royaal. Een rek tot 15 % zit er misschien nog wel in. Belangrijk is ook wat bij de prijs van e. 70.000 is inbegrepen en vooral: wat niet. De kosten van accessoires en vaarklaar maken kunnen flink oplopen, afhankelijk van je wensen.

    Is er alweer een nieuw model/ lijn uit waardoor dit type schip verouderd is dan kan er wellicht nog wel een paar procent af. Dat versterkt je onderhandelingspositie.

    Je kunt wellicht ook extra accessoires erbij bedingen als het op de prijs niet meer lukt.

    Succes.

  • Dennis

    Het schip is voor die prijs helemaal compleet, inclusief kosten vaarklaar maken, etc. Verder is het schip al voorzien van de accessoires die ik ook wens. Dus bijkomende kosten zijn er niet.

    Ik begrijp dus dat een korting van 12,5% erg ‘netjes’ is in de huidige markt. Ik hoor in andere markten van ‘luxe-goederen’ dat de vraag behoorlijk is terug gelopen waardoor kortingen van 15% tot 20% haalbaar zijn.

    Welke kortingspercentages hebben andere forumgebruikers uitonderhandeld bij de aanschaf van een nieuw schip?

    Dennis

  • raptor

    op keukens wordt wel 50% korting gegeven en dan wordt er nog aan verdiend. Botenmarkt is matig en een showroomboot is feitelijk ook een 2e hands en die liggen er erg veel op een nieuwe baas te wachten. En hoe langer de boot ligt hoe meer 2ehands hij wordt. Ik zou maar eens een dikke korting vragen en dan gewoon weggaan als ze niet happen. Na een weekje terugkomen en vragen of ze je prijs al accepteren.

    Pieter

  • Alex

    Zakelijk heb ik twee jaar terug eens onderhandeld voor de aanschaf van een nieuwe Bavaria 37. Het kortingspercentage kwam uit op rond de 15 %. Op accessoires viel niets af te dingen. Meer zat er toen niet in. Misschien dat dat nu anders is met de kredietcrisis en gezien het feit dat het om een showmodel gaat. Uiteindelijk is de koop overigens om andere redenen niet doorgegaan.

  • Cor

    De 15% kwam overeen 2 jaar geleden wat charterbedrijven aan korting kregen maar dan wel zonder tuigen en service. Ze verkochten de schepen weer door met 10% korting ook over de dan ingebouwde accessoires aan mensen die het schip ook verhuurde via deze verhuurder. Dit alles excl. BTW. Op een nieuwe Bavaria en daar gaat het hier over kwam ik als particulier tot max. 7% ook over de accessoires. Er stond een demo waar ik maximaal een korting van 10% kreeg. Dit werd het ook niet. Uiteindelijk een weinig gebruikt schip, van 4 maanden oud gekocht. Meer dan 30% onder de toen geldende catalogusprijs van schip en ingebouwde accessoires. Hoe het nu zit? geen idee, maar wat mij opvalt is dat het aantal gebruite Bavaria's op de botenbank met 20% is afgenomen t.o.v. van september. Of het handel is?

    Cor

  • Visstick

    Mijn wedstrijdboot (nieuw in 2006) kan ik nu voor 35% minder kopen dan toen. Die lage prijs wordt voornamelijk veroorzaakt door de waarde van de Engelse pond. Engeland is momenteel een aantrekkelijk land om boten te kopen, de pond is ongeveer één euro waard. Toen ik mijn bootje kocht was de pond nog 1,50. (33% gezakt). Daarnaast heeft de werf, gedwongen door de marktontwikkelinge, haar productieproces ernstig gerationaliseerd waardoor de kale prijs met zo'n 20% procent omlaag kon. Helaas zitten er nog flink wat Duitse onderdelen op (wedstrijd beslag, mijn eigen keuze, had mijn voorkeur boven het standaard Engels beslag) en Duitse onderdelen zijn nog steeds even duur waardoor het totaal voordeel slechts 35% is in mijn geval. Voor toerschepen en ook andere schepen met voornamelijk (uitsluitend?) Engelse onderdelen zou het wel eens nog gunstiger kunnen zijn. De kredietcrisis heeft in Engeland namelijk veel harder toegeslagen dan hier.