toiletbuffertank

• Paulus

In dat geval zou ik toch gaan denken over zo'n droogtoilet met zakjes…

Met een klein tankje zit je iedere dag vol en zul je naar een pomp moeten of toch lozen… Als je geen droge oplossing wilt: Je zult in je S-spant toch ook wel ruimte vinden om ergens in de bilge een wat grotere tank te plaatsen? Is dat verder een kwestie van wat slangen, een tankdop en een vlotter met niveaumeter. In principe niet heel spannend. Wel wennen…

• Sindbad

Helaas… ik heb vlakbij de plee erg weinig ruimte. Zo'n 4 meter naar achteren wel. Maar ja, die slangen kosten alleen al ongeveer de goudprijs per meter. En of dat nou zo leuk is, zo'n beerput onder de kombuis….

Ik dacht inderdaad aan illegaal lozen buitengaats ( :) zo'n bruin spoor achter je aan te zien als je vanuit de lucht gespot wordt door de poepcontrole-ambtenarij)

• henkm

Sindbad schreef “Ik ben druk aan het zoeken geweest; maar snap het nog niet helemaal. Verwissel je dan de tank met aansluiting voor die met alleen reservoir?”.

Sorry voor de late reactie (was naar de boot, lekker warm;-).

Waar ik op doelde was de volgende post in de eerder genoemde link:

"PBO article July 2003 - don't still have mine

http://marinedirectory.ybw.com/reprints/results1.jsp"

Ik heb dat nummer ook niet meer (anders zou ik een kopie van het artikel mailen; is er iemand anders hier die het heeft?), en heb er vanaf gezien om het op die site op te vragen omdat het voor mij geen goede oplossing is.

Overigens: als jij die RM69 wel hebt, zou ik het wel weten: kijken of die speciale 25 liter-tank om het toilet in je hokkie past, en dan installeren. Omdat dat ding naar buiten kan lozen via het toilet zelf, zul je vaak helemaal geen gebruik hoeven te maken van de jachthaven-poep-slurper (tenminste als je het met die 12-mijls zone niet zo nauw neemt, kom ik in andere post op terug).

vrgr henkm

• henkm

Beste Visstick,

Word nu toch benieuwd hoe je het doet.

1) Je hebt geen vuilwatertank aan boord: ‘niet nodig’.

2) Je schrijft zelf: ‘mag niet lozen binnen 12 mijl van de NL wateren’.

Je noemt wel de puts.

Gebruik (en/of: leeg) je die dan zodra je buiten de haven bent, of laten we zeggen ‘op ruimer water’, i.e.g. binnen de 12-mijls zone?

Het lijkt me anders onmogelijk?

vrgr henkm

• Kaptein iglo

Heeft denk ik ook met intresse te maken. Een waypointje invoeren in een willekeurige GPS is voor de gemiddelde zeiler blijkbaar geen probleem. Maar drie regeltjes lezen over hoe de slurpinstallatie werkt en dat dan daadwerkelijk uitvoeren, is te moeilijk? Maakt niet uit jongens, rommel maar lekker door aan boord met zakjes, bakjes en tankjes. Lekker hygienisch en het zal in de boot (na een overstag manouvre) lekker ruiken. Daarna met een pomp via een LPG-aansluiting aan dek spuiten, kun je meen aansluiten bij de bruine vloot. Veel plezier ermee. Groet. K.I.

• Paulus

Nou moeten we gaan uitkijken… was ik ook van plan… Lekker een mijl of 12 de Noordzee op in de tijd dat anderen op de slurper liggen te wachten :D , biertje erbij en dan de driewegkraan om en pompen maar. Mooi, zo'n bruin spoor met meeuwen er boven in de ondergaande zon. Zat laatst te kijken naar een reportage over een groot USA Navy schip waar de captain meldde dat alles aan boord netjes verwerkt werd: Alle organische afval overboord, anders zou het maar gaan stinken en alles wat niet organisch was, zoals een half miljoen bierblikjes per week, plastic enz. werd keurig versnipperd en ging daarna keurig…. overboord. Netjes toch?

Dus ik doe na het pompen mijn 2 blikjes netjes in mijn vuilnisbakje en breng dat aan wal. Dat helpt weer om de zee fris te houden.

• Sindbad

Dank je Henk;

12 mijl: vanaf waar gerekend? :)

Maar inderdaad lijkt het me niet gek. Voorlopig tenminste.

Dank voor de tips iedereen. Maar dat de meningen (en expertise…:) ) verdeeld zijn is duidelijk. Als het toch over poep en pies gaat…..

• Douwe

Ben nog nooit een drijvende keutel tegen gekomen op Ijselmeer of Wadden, maar wel vaak in hondepoep gestapt

• Douwe

Heb nog nooit een keutel zijn drijven

• Cor

Tip: Een vuilwatertank hoeft niet laag in het schip te liggen. Bavaria maakt niets duur wat ook goedkoop kan. De tank van ca. 40 liter staat net onder het dek in een kastje in de natte ruimte. Maar dit zou ook een ander hoekje kunnen zijn. Deze opstelling maak de installatie simpel.

Op de tank zitten een viertal aansluitingen.

- een afvoer naar de afsluiter naar buiten. Als je deze afsluiter open laat staan is de vuilwatertank niet meer dan een dik stuk afvoerslang.

- toevoer aan de bovenzijde van de tank. De wc pompt zonder problemen alles een meter omhoog naar de tank. Er zit een terugslagklep z.g. eendenbek in elke pomp van de pot.

- afzuigmogelijkheid van bodem van de tank naar het dek met een schroefdop als water en diesel toevoer (waste op de dop)

-ontluchting gelijk aan een watertank ontluchting.

Dit alles zonder pompen,versnijders,geurfilters enz.

Cor