toiletbuffertank

  • Sindbad

    OK, mensen, het is 1 januari geweest; vanaf heden worden we door de poep- en piesinspectie en door onze buren in de havens gecotroleerd op illegale lozingen van ons gevoeg.

    Hebben jullie je pleetjes allemaal al aangepast? Ik weet zelf nog niet zo goed hoe en wat; ik heb erg weinig ruimte voor een vuilwatertank.

    Ik voel eerlijk gezegd niets voor steeds moeten aanleggen bij zo'n afzuiger en zou het liefst kiezen voor een soort combinatie van Porta-Potti met aansluiting op de oude huiddoorvoer voor indien mogelijk lozen op zee. Weet iemand of dit uberhaupt bestaat?

    Al Googelend kom ik uit bij:

    http://www.georgekniest.nl/catalogus/Kombuis+en+comfort/Toiletsystemen/RM+69+toiletten/RM-69+buffertank/product.aspx

    Is dat wat?

  • Visstick

    Er is helemaal niks veranderd. Wij gebruikten de pot toch al nooit in de haven, al dertig jaar niet! Punt een is het vies, de haven gaat stinken. En punt twee de haven heeft veel comfortabelere toiletten en douches. Wij gebruiken (en gebruikten) de pot aan boord alleen op zee, voor ons veranderd er dus helemaal niets.

    Wat er nu aan de hand is, is dat goed fatsoen kennelijk door een wet geregeld moet worden. Die wet zou eigenlijk een overbodig moeten zijn en is er dus aleen maar voor notoire viespeuken.

  • henkm

    Heb de afgelopen tijd het zelfde overwogen.

    Ik kwam tot het volgende.

    0)

    We laten nu terzijde of de nieuwe wetgeving terecht of onterecht is.

    En gaan uit van een kleine boot met een bestaand toilet en weinig tot zeer weinig ruimte voor een vuilwatertank. En een klein budget…

    1)

    Allereerst: de haven-afzuiger is een logistieke onmogelijkheid.

    Reken maar eens uit aan de hand van een willekeurig voorbeeld: 500 boten op de haven, in een mooi weekend gaan er 50, of 100, of 200 varen. Wat is de tijdsduur dat iedere boot aan de afzuigslang gekoppeld is, inclusief aanmeren, slang aan- en afsluiten, en vertrekken?

    En wat betekent dat voor de wachtrij?

    2)

    De vuilwatertank die om de RM69 past is een mooie oplossing om aan de voorwaarden te voldoen als je *dat* toilet al hebt. Ik ben er nog niet achter of het ding ook om bijv. de Jabsco past.

    3)

    In een heel oud nummer van Practical Boat Owner beschreef iemand hoe een Porta Potti te modificeren voor de bestaande uitlaat. Het punt is, denk ik, dat je dan 2 ‘onderstukken’ voor de Porta Potti nodig hebt: de originele afvaltank, en een opengewerkte tank voor aansluiting op de boordafvoer.

    Zie voor meer overwegingen en tips: http://www.ybw.com/forums/showflat.php/Cat/0/Number/2117874/page/0/fpart/all/vc/1

    4)

    Vond Porta-Pottis altijd rotdingen, maar moet toch toegeven dat voor kleinere boten die op binnenwater varen en iedere nacht in een haven liggen het een goedkope oplossing kan zijn.

    MIts goed behandeld stinkt het ding absoluut niet. En het leuke is dat je er helemaal geen rottige chemikaliën in hoeft te gooien. .

    4)

    Iemand commentaar op het volgende?:

    In noodgevallen kun je over boord piesen (in urine zitten dacht ik normaal gesproken geen ziekteverwekkers), en in je bestaande toilet een vuilniszak hangen, die je na gebruik dichtknoopt, en voordat je de haven verlaat in de vuilcontainer dumpt.

    Als die laatste woorden (vuilcontainer) niet kloppen, waarom kan dat met het Nonolet wel? Is het echt zo dat een simpel papieren doekje dat zuurstof verdeelt over de poep de daarin aanwezige ziekmakers doodt, en dat de poep anders wel ‘gevaarlijk’ blijft?

    vrgr henkm

  • henkm

    Gefeliciteerd met je gezondheid!

    Jij hebt dus geen vuilwatertank nodig.

    Ik heb meer dan eens een ziekgeworden maat aan boord gehad die in de nacht meerdere malen ‘moest’. Die stuur ik (ook vergezeld) niet de steiger op. Nog afgezien daarvan: er zijn mensen die sowieso 1 of 2 keer per nacht wakker worden met een wel zeer dringende behoefte…

    h.

  • Kaptein iglo

    Bij ons aan boord is al een vuilwatertank gemonteerd (Gibsea van 1995, kun je nagaan). Echter heb ik tussen het toilet de de vuilwatertank een 2-weg afsluiter gemonteerd waarmee ik kan kiezen waar het vuilwater naar toe gaat. Het werkt en ik voldoe aan de eisen.

    Toen ik nog deel uit maakte van het bestuur van onze jachthaven hebben we zo`n 7 jaar geleden met vooruitziende blik subsudie aangevraagd om een vuilwaterpompstation te bouwen. Met eigen inzet en wat regelen hebben we het pompstation kunnen plaatsen en er zelfs €. 150,= aan overgehouden. Het werkt en we voldoen aan de gestelde eisen.

    De provincies en waterschappen hebben subsudies aangeboden / beschikbaar gesteld aan iedereen die een vuilwatertank in zijn boot moest inbouwen. Bovenstaande is niets nieuws, we zijn meerdere malen en ruim op tijd geinformeerd over wat er stond te gebeuren. Beetje raar dat nu het zo ver is er pas over wordt nagedacht wat men moet doen. Succes ermee. Groet. K.I.

  • richard

    Op mijn 31 ft-er uit 81 zit ook een werf ingebouwde vuilwatertank (rvs). Deze heb ik sinds een jaar rechtstreeks aangesloten op het pomptoilet. Om de tank leeg te maken heb ik een Y keuze schakelaar waarmee ik voor de dekafzuiging of de vermaler pomp kan kiezen die het loost op het buitenwater. Eventueel kan je hier ook een gewone membraam pomp met de hand voor nemen, dit is veel goedkoper en bedrijfszekerder.

    Het praktische voordeel van deze keuze is dat je niet onnodig met een volle vuilwater tank komt te zitten omdat je deze dan toevallig niet kan legen. Daarnaast is het volgens mij ook niet slecht om een beetje ‘doorstroming’ in je tank te houden.

    De ervaringen zijn prima. In havens kan ik het drie dagen uithouden zonder te hoeven legen (uitgaande van de kleine boodschapjes in de vroege ochtend en late avond). We zijn dan met 2 volwassenen en 1 kind.

    Buiten de haven gaat dan wel gelijk de pomp aan. De sleurpers zijn over het algemeen slecht bereikbaar en op het grote binnenwater en kust zie ik het nut er ook niet van in. Om deze reden hoop ik trouwens dat ze de havens op de friese meren wel goed faciliteren met de sleurpers…

  • Cor

    Voor elke oplossing is door de niet willenden een probleem te bedenken. En daar is al genoeg over gezegd en zinloos om hier verder op in te gaan.

    Wij voldoen aan de eisen. Maar ik zie toch vaak problemen met het afzuigen. Al eens eerder gezegd op dit forum. Wat ik jammer vind is dat de overheid destijds gekozen heeft voor dure subsidieabele storinggevoelig afzuigsystemen op de wal. Niet zuigen maar persen met een eigen perspomp in de boot, dat was een betere oplossing geweest. Het legen van de vuilwatertank is dan eenvoudiger: De slang van een rioolpu(n)t in de haven aan je boot koppelen met een soort lpg tankkoppeling. Voordeel snel legen en spoelen zonder geklieder en muntinworp. Zo blijft de vaart naar de haven ook schoon! Weinig kosten voor meedere aansluitpunten in de haven en geen wachttijden als daar al sprake van is.

    Maar of zo de haveninrichter en adviseur naar de overheid van die de blauwe kasten verdiende;)

    Cor

  • Visstick

    Ach dat gebeurt thuis ook wel eens. Of heb jij nog nooit een teiltje naast je bed of dat van je kind gezet? Op de boot gebruiken we uiteraard een meer nautische oplossing: een puts. Omdat zo iets zelden voor komt vind ik het geen reden mijn toilet installatie volledig te verbouwen.

  • Visstick

    richard schreef:

    >

    > Buiten de haven gaat dan wel gelijk de pomp aan.

    >

    En dat mag dus niet: http://www.asmussolution.nl/vuilwatertank_files/meer_vuilwater_milieu.htm

    Lozen mag alleen op zee buiten de 12 mijls zone. En dat betekend bijvoorbeeld ook dat er niet geloosd of gespoeld mag worden op het IJsselmeer of op de Waddenzee.

  • Sindbad

    Ik heb 3 kinderen, meiden….. En een vrouw. Need I say more?