Heb de afgelopen tijd het zelfde overwogen.
Ik kwam tot het volgende.
0)
We laten nu terzijde of de nieuwe wetgeving terecht of onterecht is.
En gaan uit van een kleine boot met een bestaand toilet en weinig tot zeer weinig ruimte voor een vuilwatertank. En een klein budget…
1)
Allereerst: de haven-afzuiger is een logistieke onmogelijkheid.
Reken maar eens uit aan de hand van een willekeurig voorbeeld: 500 boten op de haven, in een mooi weekend gaan er 50, of 100, of 200 varen. Wat is de tijdsduur dat iedere boot aan de afzuigslang gekoppeld is, inclusief aanmeren, slang aan- en afsluiten, en vertrekken?
En wat betekent dat voor de wachtrij?
2)
De vuilwatertank die om de RM69 past is een mooie oplossing om aan de voorwaarden te voldoen als je *dat* toilet al hebt. Ik ben er nog niet achter of het ding ook om bijv. de Jabsco past.
3)
In een heel oud nummer van Practical Boat Owner beschreef iemand hoe een Porta Potti te modificeren voor de bestaande uitlaat. Het punt is, denk ik, dat je dan 2 ‘onderstukken’ voor de Porta Potti nodig hebt: de originele afvaltank, en een opengewerkte tank voor aansluiting op de boordafvoer.
Zie voor meer overwegingen en tips: http://www.ybw.com/forums/showflat.php/Cat/0/Number/2117874/page/0/fpart/all/vc/1
4)
Vond Porta-Pottis altijd rotdingen, maar moet toch toegeven dat voor kleinere boten die op binnenwater varen en iedere nacht in een haven liggen het een goedkope oplossing kan zijn.
MIts goed behandeld stinkt het ding absoluut niet. En het leuke is dat je er helemaal geen rottige chemikaliën in hoeft te gooien. .
4)
Iemand commentaar op het volgende?:
In noodgevallen kun je over boord piesen (in urine zitten dacht ik normaal gesproken geen ziekteverwekkers), en in je bestaande toilet een vuilniszak hangen, die je na gebruik dichtknoopt, en voordat je de haven verlaat in de vuilcontainer dumpt.
Als die laatste woorden (vuilcontainer) niet kloppen, waarom kan dat met het Nonolet wel? Is het echt zo dat een simpel papieren doekje dat zuurstof verdeelt over de poep de daarin aanwezige ziekmakers doodt, en dat de poep anders wel ‘gevaarlijk’ blijft?
vrgr henkm