excentrische schuurmachine?

• Ella en Erik

Momenteel zijn we bezig om ons stalen schip op te knappen. Roestplaatsen hebben we al verwijderd met een Perago ( werkt trouwens super!) en we willen ons schip helemaal voorzien van een nieuwe laklaag. Vanwege de kou is het niet mogelijk de plekken nu al in de primer te zetten en willen zodra de temperaturen het toelaten de plekken schuren en ook eigenlijk het gehele schip opruwen, voordat deze een nieuw laklaag krijgt.

Overal lezen we over een excentrische schuurmachine, maar er worden nagenoeg geen merken/types genoemd. We hebben natuurlijk al flink gegoogled en vinden bv een Festool veel te duur. Nu denken we eraan om een Dewalt DW 443 te gaan kopen. In winkels kunnen ze ons eigenlijk moeilijk uitleg geven waar de voorkeur naar uit gaat.

Vandaar onze vraag hier: Wat zijn jullie met bepaalde types/merken excentrische schuurmachines?

• Sindbad

Ik ben met hetzelfde bezig, momenteel. Ik heb de ruiten eruit; met perago de roest verwijderd en met de staalborstel op de boormachine de “putjes” bijgewerkt; vervolgens met International anti-roest (dat witte spul, wordt zwart) en daarna epoxy etc. Zal jullie vast bekend zijn.

Volgens de werfbaas op de Mars alhier is niet zozeer de temperatuur een probleem alswel de luchtvochtigheid. Hij heeft de afgelopen weken inderdaad een motorboot zeer strak in de witte 2 comp lak gezet. Hij zegt dat als het koud is de 2comp verf langzamer droogt, en beter vervloeit. Maar pas op voor te vochtige lucht dus.

Maar wat jullie vraag betreft: ik gebruik zelf een Muis van Black en Decker; bevalt best goed.

De Festool moet wel erg goed zijn, herinner ik me van eerdere postings.

• joep

Mijn ervaringen met de Bosch excentrische schuurmachine en de goedkope doch goede schuurschijven van Van Cranenbroek ,( in Schijndel, Budel en Dongen) zijn minder dan de helft van de prijs van de bijgeleverde schijven, en zeer goed.

Maar welke schuurmachine je ook gebruikt, het hangt niet af van welk merk, als het maar draait. Wees niet te gauw tevreden met het schuurresultaat. Het afschilderen is eigenlijk het minste werk.

• raptor

Festo is super en voor het leven maar je betaalt er wel voor. De excenters van bosch doen het ook heel goed en gaan zeker een boot mee. Ook een bandschuurmachine is prima en Bosch levert daar ook zeer degelijk materiaal evenals Makita. Neem een zo klein mogelijke bandschuurder want die is in bedwang te houden. DeWalt is de proflijn van Black en Decker.

Overigens dacht ik dat je de roestbinder die dus zwart wordt niet met een epoxy over kan schilderen. Vriendje heeft daar 25 jaar geleden grote elend mee gehad want de epoxy hechtte niet. Volgens mij is het het beste om een stukje ijzer geheel schoon te schuren en er een zinkepoxy op te zetten voor er vliegroest op komt. Zo bij stukjes en beetjes het hele oppervlak afgaan. In carrosseriebouw is dit de methode. Maar kan zijn dat techniek is voortgeschreden en als leverancier het garandeert zal het wel goed gaan.

Pieter

• Sindbad

Sja. Zinkepoxy is moeilijk aan te komen volgens mij. De tijd zal het leren…. Ik hoop niet deze klus gauw over te moeten doen eigenlijk.

• raptor

ik haalde de zinkepoxy altijd bij een straalbedrijf. Straal en conserveringsbedrijven werken er op grote schaal mee en je betaalt daar relatief weinig. Is wel erg ongezond spul en je moet het verwerken met een koolstofmasker/gasmasker. Spul kwam volgens mij gewoon van sigma.

Pieter

• Evert Jan

De voorbehandeling met de perago is goed. Nabehandelen met een staalborstel is vragen om ellende. Beter nog iets langer met de perago en afwerken met een lamellenschij of schuurschijf. Staal op staal zorgt voor extra corrosie.

Wat schuurmachine betreft ben ik al jaren heel gelukkig met de Festool rotex 150. Inderdaad de top en duur. Hier op 35 m lengte een heel goed ding. Als je er zo een kan lenen zou ik dat doen. Anders zou ik me eens voor laten lichten bij de vakhandel.

Evert Jan

• Evert Jan SIII Ambulance

Voor en na het schuren natuurlijk altijd goed ontvetten. Het eerste zorgt voor een veel langere standtijd van het papier, het tweede voor een betere hechting.

Evert Jan

• willem

Ik heb mijn boot laten stralen normSA 2,5, daarna Interprime 820 3 lagen. (International) Dat is de goede bassis en krijg zelfs 10 garantie op onthechting.

Of met schuurschijven grofte P24-P36.

Willem

• Theo

Hoi Ella en Erik,

Ik heb een paar jaar geleden bij de Aldi een Parkside excentrische schuurmachine gekocht. Maakt een klere herrie maar voor die paar uurtjes per jaar met gehoor bescherming goed te doen. En zeker als je naar de prijs kijkt.(toen iets van 40 euro) !!!! Wel in de gaten houden dat de diameter van de schuurschijven is geen standaard maat is en alleen bij de Aldi te koop zijn. Maar ook die zijn spot goedkoop.

Theo