Antivires vergeten wat nu ?

  • Loek

    Beste lezers,

    Helaas ben ik dit jaar helemaal vergeten om de motor van mijn boot winterklaar te maken.

    Het betreft een Yanmar 1cil. 8pk diesel uit 1982.

    Zit echt een beetje met de handen in mijn haar over de eventuele gevolgen van vorstschade en hoe groot die kans is.

    De boot ligt in het water (althans nu in een laag ijs).

    Wie weet er een mogelijke oplossing ? En hoe groot is de kans op vorstschade ?

    Bedankt,

    Loek

  • don't worry

    Ligt de boot in 't water ?

    Als die in 't water ligt, in ieder geval proberen de afsluiter van het koelsyteem dicht te doen, zodat bij eventuele lekkage de boot niet een duikboot wordt.

    Meestal bevriest de afsluiter niet omdat deze (als die in 't water ligt) in het wat warmere water op 40 cm diepte ligt en daar is meestal geen ijs. De temp. van dit water is meer dan 0 graden celcius, anders was het niet vloeibaar meer. Daarna heel voorzichtig proberen het eventuele nog vloeibare water af te tappen. Het plaatsen van een ventilator kachel zou het bevroren water kunnen ontdooien, wat aftappen mogelijk maakt. Mocht het afgetapte water olieresten bevatten, dan heb je zo goed als zeker geen geluk. Met de nodige schietgebedjes en nog meer geluk blijft de motor heel.

    succes

  • Loek

    De boot ligt i/h het water.

    Hoelang zou het duren om met een vorstkacheltje oid het bevroren water te laten ontdooien. Voorheen deed ik antivries in de wierfilter en liet dit door het motorblok pompen totdat er een klein stroompje weer uit de uitlaat kwam.

    Ik heb dus geen ervaring met water aftappen.

    Wat is de werkwijze hiervoor?

  • Kaptein iglo

    Begin nu eerst maar eens met het advies van “don`t worry” en zorg dat de boel niet verder bevriest dmv het plaatsen van een kleine (veilige) verwarming. Daarna maak je de motor alsnog winterklaar. Voordeel van het winterklaar maken met antivries is dat dan ook de keerkoppeling veilig wordt gesteld indien deze gekoeld is. Met aftappen wordt vaak de motor wel afgetapt maar de keerkoppeling niet en deze zit vaak op de laagste plaats, dus blijft daar wel water in staan en vriest dan alsnog kapot. Succes en gegroet, K.I.

  • Cor

    A. De keerkoppeling wordt bij deze motor niet watergekoeld.

    B. Onder in de boot is het altijd warmer door de watertemperatuur.

    Ijs heeft het grootste volume bij -4 graden hopelijk heb je deze temperatuur niet gehaald.

    C. Tegen vorstbeveiliging zijn vriesdoppen in de motor geplaatst. Deze worden er uitgedrukt bij vorstschade dit kan verdere schade voorkomen, maar het is geen garantie. Dit kun je nu al constateren. Zitten ze nog keurig op hun plaats dan heb je mogelijk geluk.

    D. Het water wat in deze motor blijft staan na het afzetten is niet veel.

    E. ontdooien aftappen en wel of niet vullen met antivries als boven omschreven.

    Er zit een klein kraantje aan de zijkant van de motor (moeilijk vindbaar). Let op deze wil nog weleens verstopt zitten. Even met een draadje pierken.

    succes

    Cor

  • ZeilDude

    Deze vorstperiode heb ik twee temperatuursensoren geinstalleerd die de data via SMS verstuurde. Een sensor meet de luchttemperatuur op de bodem van het schip, de andere zit op de buitenzijde van een afsluiter met daaromheen nog wat islotatie.

    De minimum gemeten temperatuur afgelopen week van de lucht binnen is -3C geweest en buitenzijde afsluiter -2C. Binnenin de afsluiter was het nog enkele graden hoger verwacht ik, dus zal het daar niet of nauwelijks gevroren hebben. Schip licht aan westzijde IJsselmeer. Bevriezing zal dus vooral van binnenuit gebeuren en kan voorkomen worden met een veilige kachel (of alles goed in antivries zetten).

  • marksvrijheid

    dat is interessant, kun je wat meer vertellen over dat dataverzendsysteem? Ik reis nu om de paar dagen naar mijn boot (op zich geen enkel probleem :) ) om te checken, maar het lijkt me wel een luxe om op het mobieltje de temp van de boot te lezen

  • Don

    Volgens mij is de Yanmar 1GM10 voorzien van een thermostaat. Om de motor snel op temperatuur te krijgen zorgt deze ervoor dat al het koelwater bij koude motor in de uitlaat verdwijnt. Pas als de motor op temperatuur is wordt het koelwater naar de motor geleid. Dus als je alsnog antivries in de motor wilt hebben zal je eerst de thermostaat moeten verwijderen, anders is alleen je uitlaat winterklaar en niet je motor.

  • Cor

    Klopt. Yanmar geeft voor deze motor aan, deze bij vorstgevaar af te tappen. Ik liet bij deze motor de thermostaat zitten. Spoelde bij warme motor antivries door de motor en tapte hem daarna voor de zekerheid via het kraantje en de deksel van het pomphuis af.

    Leeglopen en vullen kan met een gesloten thermostaat.

    Cor

  • Kaptein iglo

    Je moet dan wel kijken naar de kleur van het water dat je aftapt. Daar moet dan wel antivries bij zitten. Ik zou voor zeker gaan en de thermostaat er even uithalen (kun je deze gelijk even controleren en m.n. het kleine gaatje in de thermostaatklep. Mocht de thermostaatklep onverhoopt niet open staan kun je weer opnieuw beginnen. Succes ermee. Groet K.I.