Sailhorse in het ijs

• Steven

Door de zachte winters afgelopen jaren heb ik er dit jaar maar eens voor gekozen om de boot (een 6 meter polyester sailhorse) gewoon in het water te laten liggen. Prompt krijgen we een flinke vorstperiode, waardoor de boot nu in het ijs ligt ingevroren. Ik ben ervan uitgegaan dat deze boot met zijn ronde rompvorm geen problemen heeft met de spanning van het ijs. Wat zijn jullie ervaringen met het overwinteren in het water?

• schieper

Ha ha.. heb precies hetzelfde. Ben zojuist nog eens goed de antivries. Er liggen nog heel wat andere polyester schepen in de haven en ik heb altijd begrepen dat dit geen probleem is, mits het maar geen druk bevaren route is waar het ijs continu langfs de boot schuurt….

• willem

op zich als er verder geen scheepvaart langskomt die dikke schotsen de haven in duwen niks loos. het grotere gevaar schuilt misschien dadelijk in de schaatsers die niet kunnen stoppen en met stalen noren afremmen in je rompje?? dit vond ik de meest angst aanjagende gedachte. die ronde rompvorm vriest er gewoon omhoog in het ijs maar na een onkundige schaatser blijft hij wel zakken met het dooien!!

• Paulus

Vorige boot was een Friendship 26 die overwinteren tot in 15 cm ijs heeft meegemaakt en dat goed doorstond (in jachthaven zonder schaatsers, dat wel). Wel zorgen dat het polyester goed beschermd blijft. Misschien eens in juni op de kant trekken (eerst effe lekker zeilen tot de temp. OK is en er ruimte op de wal is) en een paar lagen epoxycoating geven.