Waterdicht maken

  • Sindbad

    Beste zeilers;

    Mijn broer had het vandaag over zijn Noorse Volksboot (hout, overnaads, blank gelakt): die lekt fors onder helling. Op zich niet abnormaal bij een overnaadse boot.

    Om het geheel toch nog een beetje comfortabel en droog te houden en daarbij mileuvriendelijk (bilgewater met motorolieresten overboord pompen is niet echt jedat) wil hij de gangen proberen te dichten.

    Zijn idee: met een Fein multimaster (die wel nog aangeschaft moet worden) de bewuste naden aan de buitenzijde openwerken, en sikaflex erin. Iemand een ander (beter) idee? Ander spul? Ander gereedschap?

  • Cor

    Neem even contact op met Kroes Kampen die kunnen je het juiste advies geven. Meer informatie http://www.folkboot.nl/folkboot_trim_tips_en_vraagbaak.html

    Cor

  • marksvrijheid

    sika kan wel wat aan beweging opvangen, maar dat is zeker gering. lijkt me dat er iets anders speelt, zijn de gangen nog wel goed op elkaar en de spant bevestigd? bij oudere waarschepen is dat ook vaak een euvel… In Rotterdam zit een werf die deze schepen heeft gebouwd, de Hudson, wellicht kun je daar ook je licht opsteken.

    Hoe gaat het met jouw eigen 11 tonnertje?

  • Sindbad

    marksvrijheid schreef:

    >

    > sika kan wel wat aan beweging opvangen, maar dat is zeker

    > gering. lijkt me dat er iets anders speelt, zijn de gangen

    > nog wel goed op elkaar en de spant bevestigd? bij oudere

    > waarschepen is dat ook vaak een euvel… In Rotterdam zit een

    > werf die deze schepen heeft gebouwd, de Hudson, wellicht kun

    > je daar ook je licht opsteken.

    > Hoe gaat het met jouw eigen 11 tonnertje?

    Ik had inderdaad gedacht dat jij hier misschien ervaring mee zou hebben….; hij had ‘t er zelf ook over dat-ie misschien de klinknagels moest “aantrekken” (hoe dat dan weer aan te pakken….?); inderdaad is ’t niet gek denk ik om eerst eens bij een werf te informeren.

    Mijn Heavy Metal gaat gestaag; ik ben onder meer op zoek naar een gever die nog past bij mijn oude (1983) VDO dieptemeter (iemand een tip?).

    Verder is de koelkast bijna ingebouwd; het wierfilter verplaatst en wordt aangesloten op een andere standpijp, een carterolie- annex bilgepomp met 3wegkraan geinstalleerd bij de motor; de kajuit zit netjes in de epoxy op 2 patrijspoorten na die wachten op droog weer (nu zou kunnen).

    Kompas wordt verplaatst naar de stuurstand (moet veel RVS bij aangepast worden), en de GPS naar onder de sprayhood (die kreeg last van het zout). Iemand een idee hoe ik de antennekabel van de GPS kan verlengen? Kan en mag dat straffeloos?

    Ik zet 't allemaal wel even in een apart draadje….

  • marksvrijheid

    aantrekken van klinknagels klinkt mij redelijk onmogelijk in de oren, wat gedaan wordt is het uitboren van de oude, grotere terugplaatsen en een nieuwe houtprop er op/in. er is een animatiefilmpje van gemaakt, kan ik zo gauw niet vinden. hele klus, maar is wel het behoud van het schip. een kitnaad fabriceren bij een overnaads gebouwd schip is denk ik niet de oorzaak aanpakken :)

  • Sindbad

    marksvrijheid schreef:

    >

    > aantrekken van klinknagels klinkt mij redelijk onmogelijk in

    > de oren, wat gedaan wordt is het uitboren van de oude,

    >

    Dat lijkt me lastig; de boor zal al gauw zijn weg langs de klinknagel zoeken toch? Of is daar weer een mooie Tool voor? Of slijp je de kop eraf en sla je het ding eruit?

  • Hans Fix

    Is ook niet echt aantrekken lijkt me, maar gewoon nog wat verder klinken, zodat de planken weer wat strakker zitten.

    Maar het advies om eens bij Kroes te vragen lijkt mij nog de beste tip.

    Hans Fix

  • Jan

    Breewen met breewkatoen misschien een optie?

  • marksvrijheid

    op website van waarschepen kun je hier ook vragen over stellen, zij weten ook van overnaads en lekken,

    voorzichtig met oversteken! en een goed 2009 met veel zeilen!

  • Sindbad

    Jan schreef:

    >

    > Breewen met breewkatoen misschien een optie?

    Misschien wel; met wat erbij dan? In mijn herinnering was dat met teer of zo.