fenders/stootwillen

• JR

Een paar van mijn stootwillen lekken een beetje bij de ventielen. Verder zijn ze nog in uitstekende staat. Vroeger, toen alles nog veel beter was, ging je met een lekkend ventiel van je bal naar de sportwinkel en die zette er dan voor een paar gulden een nieuw ventiel voor je in. Ik heb hier onlangs naar gevraagd bij zowel de water- als de gewone sportzaak; ik werd aangekeken of men het in Keulen hoorde donderen.

Heeft iemand een truuk of ideetje om de lekkende ventielen weer in orde te krijgen?

• Sindbad

Ja. Dat zou ik nou ook wel eens willen weten. Ik heb ook zo'n halfleeg ding, en ik krijg 'm niet weer opgepompt en lek is-ie niet….

• klaasm

Bij Halfors heb een paar jaar geleden voor een paar euri een setje verloopjes gekocht. voetpomp (zo'n blauw exemplaar voor een autoventiel) had ik nog, en het werkt prima.

• JR

Da's prima voor het oppompen, maar is geen remedie tegen het lekken.

Na een (paar) dag(en) zijn de fenders weer zacht.

• Kaptein iglo

Weggooien en nieuwe kopen. Rubber wordt in de loop der tijd hard en dan werkt het ventieltje niet goed meer. Voor hen die er geen afstand van kunnen doen: volpurren. Groet K.I.

• R. vd Velden

Ik had eenzelfde probleem met een fender van het merk danfender.

Yachting Willemstad verving kosteloos het ventiel dus het is nog altijd mogelijk op de door jou benoemde “ouderwetse” wijze !!!

• Sven Heesterman

Soms is het ventiel vuil. Beetje wasbenzine, wd40 of slotspray wil soms, maar niet altijd, helpen door het vuil op te lossen en weer beweegelijk te maken.

• JR

Dat is goed nieuws! Jammer dat Willemstad ietsie te ver rijden is. Maar als de ene zaak het kan, is er mogelijk nog een andere te vinden.

Probleem is alleen het ventiel. Rubber is niet hard. Veertje werkt nog prima, slechts door vuil of corrosie sluit het stiftje niet meer goed af. WD40 en stevig doorblazen hebben niet geholpen. Maar er is dus hoop!