Welk handpeilkompas is erg geschikt?
Plastimo Iris 50?
…
Kom overal testen tegen van gps'en, motoren, kaartplotters en noem maar op… maar peilkompassen, ho maar!
;-)
Tonijn schreef:
>
> Welk handpeilkompas is erg geschikt?
Geschikt waarvoor?
Ik heb jaren gedaan met een klein Suunto kompas maar dat is nu helemaal troebel. Tegenwoordig gebruik ik zo'n groen aluminium uitklap kompasje van 5 euro (bij de Lidl), dat werkt ook prima. Ook heb ik een pelorus voor op het hoofdkompas maar het is zo'n gedoe om het tevoorschijn te halen en te monteren. Ik weet niet eens waar dat ding ergens opgeborgen is.
Ohw, ja, er zit ook nog een handig electronisch peilkompasje in mijn Suunto horloge, en dat blijkt ook nog eens rete nauwkeurig te zijn. Het Suunto horloge was een kerstkadootje van mijn vrouw, wink, wink, nudge, nudge, say no more, knowhat-I-mean (Monty Phyton).
Heeft een test gestaan in de waterkampioen, 2006, nr. 16, pagina 38.
Daar kwam de Plastimo Iris 50 als beste uit de bus.
Op basis van deze test heb ik deze gekocht. Later ook nog een kijker gekocht, met ingebouwd compas. Deze het afgelopen jaar gebruikt op zee, om zeeschepen te peilen. Een wereld van verschil met veel golfslag. Met de kijker was geen stabiele peiling te maken, door het schommelen van de roos. De plastimo leverde goede resultaten.
Maar het ligt er dus aan, waar gebruik je 'm? Op zee, zou ik zeker voor de beste gaan.
Maar lees de test maar eens na. Succes.
Door de komst van het GPS is peilen met een kompas ondergeschikt geworden. En in noodgevallen kom je ook met een eenvoudig kompas thuis. Overigens betekend goedkoop niet dat het ook onnouwkeurig is.
Zelfs met het beste peilkompas is het moeilijk binnen 5 graden te peilen op een stampend schip. Voor mijn doeleinden is een eenvoudig kompasje ruim voldoende. (Even snel iets controleren). Voor nauwkeurige metingen heb ik een elektronies kompas dat volledig gecompenseerd is en eventueel ook nog een pelorus op mijn Sestrel Moore kompas. Als zo een goedkoop dingetje overboord valt is de schade niet groot. In de praktijk gebruik ik eigenlijk aleen dat goedkope kompasje omdat het altijd grijp klaar in mijn zak zit. Maar als je per sé (te)veel geld wilt uitgeven mag dat natuurlijk.
“” Moeilijk binnen 5* te peilen" Psies, immers het kost het oog een fractie van een seconde om scherp te stellen van de verte, naar dichtbij, waar je de graden moet aflezen. In die tijd is op een bewegend schip de kompasroos al een graad of 5 verschoven.
Ik heb een electronisch peilkompas. Daarmee richt ik op object en klik op knop.
Op m'n gemak ga ik dan naar beneden en lees op kaartentafel de graden uit.
Vooral ‘s-nachts met peilen van een schip ideaal. Ik neem gewoon een aantal peilingen en lees dan beneden de peilingen uit uit geheugen. Zelfs ’s-nachts op ruim 1 a 2 graad nauwkeurig op een in de golven flink bewegend schip.
Dit kompas kreeg ooit een zeer slechte beoordeling in een test.
Die test was blijkbaar niet op een bewegend schip gemaakt.
Helaas heeft die slechte test er wel voor gezorgd, dat dit peilkompas niet meer in de handel is.
Kortom, soms zijn testen helemaal fout… Denk altijd zelf na , over hoe iets werkt en gebruikt moet worden, alleen dan heb je iets aan een test en moet je soms tot een conclusie komen die tegengesteld is aan die van de “deskuundigen”
MoR
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?