Vervangen apparatuur

• Raini

Ik heb de apparatuur Silva Nexus verwijderd en deze wil ik vervangen.

Als ik overstap op bv Raymarine moet ik de huiddoorvoeren ook vervangen.

Mocht ik nu de nieuwe serie van Silva nemen kan je dan de huiddoorvoer houden en alleen de nieuwe transducer plaatsen?.

Kort samengevat houden de merken dezelfde doorvoer.

mvrgr

• BJ

Raini,

wat is de reden dat je de instrumenten hebt vervangen… defect? Persoonlijk zou ik weer gewoon voor Nexus gaan, de NX2 serie is als ik het goed heb gewoon aan te sluiten op de bestaande transducers.

• Schieper

Als je van je ouder silva onderdelen af wil dan houd ik me aanbevolen :-)

Voor de rest werken over het algemeen alle aanbieders via het nmea 0183 protocol. Theoretisch zou dat dus allemaal met elkaar moeten werken. Zeker met log, diepte en gps. (let op het theoretisch…)

Daarnaast zijn er wereldwijd maar 1 a 2 leveranciers van transducers die aan alle leveranciers leveren.

Als je tijd hebt, sluit je al je opnemers op de com poort van een laptop aan en lees je deze compoort met een comport reader uit. Dan weet je het zeker.

• JB

Dat heb je toch echt mis, zeker in het geval van nexus.

De electronica voor de dieptemeter zit niet in de sensor maar in de server/instrument. Enige wat in de sensor zit is een piezo kristal.

In het instrument komt er pas nmea te voorschijn. Idem voor de logsensor.

• JB

Dat hangt er wel vanaf wat je nu precies hebt zitten.

Ik heb dit ook gedaan en kon in ieder geval de dieptesensor vervangen. Vaak wordt er nu een 200 khz sensor gebruikt. Vroeger niet. Dat is niet compatibel met elkaar.

Trouwens kon je bij mij de dieptesensor niet vervangen. In de oude situatie was die niet verwijderbaar en 1 geheel met de doorvoer..

Wil je het 100% zeker weten dan moet je even met electronautic bellen (importeur).

Ik heb overigens ook de sensoren vervangen. Ze waren wel een maatje groter maar dat is niet zo'n groot probleem met een gatenzaag.

• Cor

Was dat maar waar. De communicatie van Raymarine instrumenten onderling is al Seatalk. Seatalk kan wel omgezet worden in NMEA en omgekeerd. In de stuurautomaten en plotters van Raymarine is deze mogelijkheid standaard aanwezig en nodig voor de communicatie met een GPS met NMEA. De communicatie van de gevers naar de instrumenten weet ik niet maar het lijkt mij merk en type instrument afhankelijk.

Cor

• Schieper

Ik kan alleen maar vertellen dat ik op mijn laptop met seaclear, zonder problemen de GPS, Log gegevens binnen krijg conform een NMEA protocol. Maar je moet wel van hobbien houden :-)

• JB

Dat krijg ik ook uit mijn Silva. Maar dat wordt dus niet door de sensor geregeld maar door het instrument of server. Je laptop zit dan ook niet voor niets op je instrument/server aangesloten.

Sensor praat geen protocol maar is een analoog signaal (dieptemeter). Van de log zijn het pulsjes en evt een weerstand als je er een temp meter in hebt zitten.

Er zijn wel sensoren die rechtstreeks nmea praten maar die vindt je in het algemeen niet in de “gewone” watersportwinkel.

• Schieper

Ik heb de sensors via de com poort direkt aangesloten op mijn Laptop (+spanning)