Boot kopen in de UK

• BJ

Maar dan krijg je dus wel allemaal ge-emmer met BTW, douanerechten en een CE-keurmerk. En dat heb je met de UK niet.

• richard

Een Vikingschip?

• Visstick

CE zal zo'n vaart niet lopen. Bijna alle J's zijn in Nederland gebouwd of gerestaureerd. Voor zover ik weet is alleen de Ranger (J5) in Denemarken gerestaureerd.

http://www.jclassyachts.com/

• Sindbad

richard schreef:

>

> Een Vikingschip?

Van ijsstokjes dan zeker?

• Jan

CE-keurmerk is toch internationaal standaard of niet? Dat je BTW en invoerrechten moet betalen spreekt voor zich. Maar dan nog ben je een stuk goedkoper uit.

• BJ

CE is standaard binnen de EU ja. Bij import vanuit de VS heeft een boot geen CE merk en dan mag 'ie dus niet zonder meer worden ingevoerd.

• Visstick

Dat kan je zo niet zeggen. Een Amerikaanse werf die in Europa wil leveren kan in Amerika Europese compliance regelen. Net zo goed als ik voor mijn producten een FCC en UL compliance hier te lande kan regelen, als ik die naar Amerika wil exporteren. Voor tweedehands boten is CE helemaal geen issue. Alleen nieuwe boten moeten CE compliant zijn.

By the way, CE is geen keurmerk.

• BJ

Nee, CE is geen keurmerk maar ik ben er nog niet uit hoe ik het dan moet noemen. Sta open voor suggesties.. :)

Je verhaal over de Amerikaanse werf klopt uiteraard, er zijn nu ook genoeg bedrijven die het geregeld hebben anders zou er geen enkel product uit de US oip de EU markt komen. Maar tweedehands-boten zijn vaak niet voorzien van een CE sticker met de bijbehorende paperassen en dat is wel een vereiste om een boot in te voeren in de EU. Dus moet er achteraf een hele procedure gestart worden, met alle bijkomende kosten, om het alsnog geregeld te krijgen. Kan wel, er zijn instanties voor, maar het kost ook weer een paar centen extra die je mee moet rekenen.

Overigens is er wel een work-around: de wet schrijft voor dat er ‘een’ CE dinges op moet zitten, het zegt niets over de categorie. Voor een CE categorie D hoef je maar een paar hele kleine dingen te doen en daar hoeft geen duur bureau bij te komen. Op die manier voldoe je dus toch aan de wetgeving.