Boot kopen in de UK

• Frank

Met de huidige lage koers van het Britse pond wordt het interessant om een boot te kopen in de UK.

Wie heeft er ervaring met het kopen van een boot in het buitenland (bij voorkeur UK)? Hoe zit het met BTW, invoer, etc.

• Ev

De UK staat juist bekend om haar te hoog geprijsde boten. Zouden boten daar gemiddeld 15 - 20 % goedkoper zijn geworden, dan betaal je nog steeds (te) veel.

Wellicht dat er wel voordeel valt te behalen van Engelsen die in financiële problemen zitten en hun boot moeten verkopen.

• edward

@frank: Alles hangt er natuurlijk van af welk budget je hebt en wat voor een boot je zoekt. Maar ik denk dat dit zeer interessant is. Het enige probleem is de boot nog over te varen. Je kent de boot niet, kent zijn gebreken nog niet en het weerbeeld is niet zo ideaal. Ik denk dat er zeker koopjes te doen zijn. Wij hebben alvast onze slag gedaan.

@Ev: en de prijzen dan in nederland? Die zijn pas aan de hoge kant. OK de nederlandse boten zijn vaker iets beter onderhouden (vaak ook veel minder mee gevaren) maar het verschil is toch (te) groot.

• Ev

De tweedehands prijzen in NL zijn ook veels te hoog. Met scherpe prijzen van nieuwe schepen, is het prijsverschil met tweedehands klein geworden. En wie koopt er een oude bak als je voor bijna hetzelfde bedrag nieuw kan kopen. De meerderheid niet. Een minderheid wellicht wel die per se een bepaald type etc. wil.

• Schieper

Een nieuwe Fiat Pinda is ook goedkoper dan een tweedehands Maserati quatroporte uit 1980. Blijkbaar betaald die markt die hoge prijzen dus ze zullen het wel waard zijn.

• Ev

“Blijkbaar betaald die markt die hoge prijzen dus ze zullen het wel waard zijn.”

Dat zou je op het eerste zeggen ja. Bij bootjes werkt dat dus niet altijd. Er zit een bubbel in de verkoopprijzen. Verkopers zetten hun boot te koop voor een te hoog bedrag en wachten dan rustig af. Word de boot niet direct of helemaal niet verkocht, prima. Word de boot wel verkocht voor een te hoge prijs ook prima. Niet elke verkoper is dus even serieus. Je boot te koop aanbieden op websites als botentekoop.nl en botenbank.nl, kost haast niets.

• Visstick

Frank schreef:

>

> Wie heeft er ervaring met het kopen van een boot in het

> buitenland (bij voorkeur UK)? Hoe zit het met BTW, invoer, etc.

UK is onderdeel van de EU. Er is dus geen enkelele belemmering. Je kunt gewoon daar kopen en betalen en dan overvaren. Wel is het verstandig het bonnetje (je contract) te bewaren zodat je altijd kunt aantonen dat er BTW is betaald.

Ik heb mijn nieuwe boot zelf opgehaald maar een bekende van me (de zelfde boot en ook nieuw) heeft hem door de werf thuis laten afleveren. Het is maar net waar je voor kiest. Ik had het voordeel dat ik nog wat zaken kon laten aanpassen voor dat ik de boot accepteerde (en het restant van de rekening betaalde), die kennis van me moest eerst alles betalen en had dus meteen een probleem toen bleek dat er nog kleine gebreken waren.

Zakelijk en juridies is er geen verschil tussen een boot kopen in het UK, Duitsland of Nederland. Behalve dat het overmaken van geld naar een niet Euro land duurder is bij een bank dan naar een Euro-land. (En ik snap niet waarom).

• Jan

Ik zou overwegen om een boot in de USA te kopen.

• paulus

IJsland.

• schieper

Ja, een mooie J en dan overvaren… zucht… zolang er nog wensen gaat het nog goed :-)