Voeler snelheidsmeter wisselen

• Guido

Halverwege afgelopen seizoen hield bij ons de snelheidsmeter er mee op. Ik natuurlijk het water in en voelen of iets het ‘wieltje’ blokkeert. Niet dus.

Nu wil ik de voeler graag er uit halen, maar de boot ligt nog in het water. In de beschrijving van de snelheidsmeter (Raymarine 40) dat als je de bijgeleverde stop bij de hand hebt dit moet kunnen. Ik ben toch een beetje huiverig en bang dat er veel water binnen gaat komen.

Iemand ervaring?

• henkm

Beste Guido,

De hoeveelheid water die kan binnenstromen hangt natuurlijk af van

- de oppervlakte van het gat

- de diepte daarvan onder de waterlijn (hoe groter, hoe meer druk)

- de tijd dat het gat openstaat (dus voordat je de dop er weer op hebt)

Er staat ergens op het net (kan het niet terugvinden) een pagina waarin je deze factoren kunt invullen om te berekenen hoeveel water er binnenkomt door een gat (bijvoorbeeld na een aanvaring). De cijfers zijn enorm.

Net als ik jij kneep ik 'm dus wel toen ik mijn log-voeler er in het water ging uithalen.

Ik was verbaasd dat ik uiteindelijk minder dan 2 liter water binnenkreeg.

Het volgende is een ruwe schatting hoor: oppervlakte: 2*pi*, diepte: ~50 cm, tijd: ~3 seconden.

In het water liggend kun je van de drie factoren alleen de derde (de tijd) beïnvloeden. Dus als die dop goed is, of je desnoods het wiel er snel weer in kunt steken, zou ik het zo (weer) aandurven.

Als je twijfelt zou je (niet;-) droog kunnen oefenen, door de slang van de wc- of zoutwater-aanvoer los te koppelen, en dan de kraan voor 1 tot 3 seconden open te gooien. Een vermenigvuldigingsfactor erbij voor de oppervlakte van het gat, en eventueel de diepte, en je weet het. Maar je moet dan wel ff dweilen.

Als je het gaat doen, zou ik het leuk vinden als je het resultaat hier zou posten.

vrgr henkm

==

http://filo.nl/zeilen

• henkm

2*pi*3,5 moet zijn 2*pi*1,75

• Stefan

Heb zelf een Raymarine ST60, 2x de plug eruit gehaald in het water. Water wat binnenkomt valt mee, mede dat bij de ST60 een soort terguslagklep in de schacht is ingebouwd. Deze zaten bij mij wat vastgegkoekt maar toe zelfs weinig water in de boot. Een handdoek eromheen en het meeste water wordt opgenomen.

Gewoon proberen en een houten stop bij de hand houden.

Succes.

• ruud

Geen probleem. Doe dit een paar keer per jaar (36 voet zeilboot), voor een ST50 set. Komt een paar liter binnen, maar staat niet veel druk op. Succes.

• hh

je kunt buiten de tijd ook de diepte veranderen als de voeler niet in het midden van de boot zit aan een val de boot scheef trekken komt die vanzelf hoger.

de houten plug niet te hard aanduwen dat ding zwelt en als die er een tijdje inzit is die er bijna niet uit te krijgen.

(ik had m niet eens echt hard aangeduwd en heb al behoorlijk lopen trekken gelukkig is het water hier 28gr)

• JB

Heb het met de dieptemeter al een paar keer gedaan. Maat TH52.

Geeft ongeveer een half wasteiltje vol.

Je kan eerst even proberen de sensor bijna geheel eruit te trekken en dan weer terug te drukken. Weet je in ieder geval of deze niet haakt (als je er zo'n klepje in hebt zitten).

Uiteindelijk de sensor met de ene hand eruit en de stop in de andere hand. Water spuit even wat omhoog maar lijkt erger dan het is.

• hh

geloof dat ik niet goed heb gelezen, je hebt het over een bijgeleverde stop.

Heb een keer een afsluiter vervangen en aan de buitenkant een houten plug erin geduwd,kreng zat muurvast.

• ZeilDude

In de waterkampioen van een aantal weken geleden heeft hierover een artikel gestaan met foto's hoe dit stap voor stap te doen is. Zo op de foto's te zien gaat het om enkele liters die binnenborrelen. Ik heb de waterkampioen niet zelf dus kan ook geen verdere details geven. Verder geen ervaring mee.

• BerT

Gewoon antwoord op je vraag.

Geen probleem, plug er bij houden en meteen wisselen.

Er komt nog geen spons water binnen!

Suc6