Cleaner & Wax

  • Lodoes

    Ik gebruik al jaren lang “ Seapower Cleaner & Wax ” van Talamex om mijn polyester schip in het voorjaar weer te laten glimmen. Eigenlijk tot volle tevredenheid. Toch heb ik het idee dat de laatste tijd de glans sneller verdwenen is. Is er iemand die naast dit product nog ervaring heeft met andere merken met cleaner&wax die misschien betere resultaten geven op langere termijn ?

    Al vast bedankt voor jullie reactie.

  • Cor

    Zonder er diep op in te gaan. Celcoat bestaat uit hars en pigment. Bij een nieuwe celcoat bestaat de glimmende toplaag uit een dunne harslaag vergelijk het maar met de buitenkant van een reep chocolade. Daar onder is het bros door het pigment in de hars. U.V.straling tast de hars in de toplaag en later ook in de onderliggende lagen aan. Hierdoor komt het pigment bloot te liggen en verweert het. Het schip wordt dof net als naar een aantal jaren de kozijnen van je huis. Het enige wat helpt is afdekken. Gebruik daarom na het reinigen een u.v. beschermende sealer of een wash zonder enig slijpmiddel. Want een wash/polish of cleaner wat lekker reinigt beschadigt ook nog eens extra de toplaag en weg is de mooie glans binnen afzienbare tijd. Regelmatig een teflonsealer met een uv beschermer aanbrengen voedt de celcoat kost weinig tijd en vertraagt het proces en je behoudt wat glans. Ga niet over op nog agressieve middelen.

    Cor

  • BJ

    Mooi verhaal maar hoe kan het dan dat er bedrijven zijn die een doffe, oude gelcoat laag kunnen matteren en daarna weer helemaal glanzend polijsten? Hetzelfde wat men bijvoorbeeld met een autolak doet?

    Begrijp me niet verkeerd, ik wil je verhaal niet afkraken maar ik vraag me gewoon af hoe dat zit. Ik heb het met eigen ogen mogen gezien bij een behoorlijk op leeftijd zijnde Marieholm en volgens jouw stelling zou de toplaag daar dus al volledig weg moeten zijn. En matteren valt helemaal onder de categorie ‘agressieve middelen’ lijkt mij… ;)

  • Cor

    Ik kan er niet genoeg voor waarschuwen. Polishen- polijsten- slijpen- matteren- en machinaal behandelen stel deze behandelingen zo lang mogelijk uit! Het is simpel celcoat bestaat uit harsen en pigment, De toplaag is een vliesdunne harslaag die zijn gladheid en glans heeft te danken aan de zorgvuldig gepoetste mal. In principe raakt het pigment de mal niet. Deze harslaag is gesloten. Zie het maar als een reep bros die is aan de buitenkant ook glad. Is de toplaag weg dan heb je in principe een door gebroken krijtje. Polijsten en de wax als laatste behandeling laat de celcoat weer tijdelijk glimmen maar de structuur ligt open. Celcoat's bevatten om diverse redenen veel pigment. Dit maakt het alleen maar erger want

    pigment glimt niet.

    Wat die Marieholm betreft, je hebt gelijk. Een steigergenoot besloot een Rimax behandeling te doen, dagen lang werk. Resultaat: de boot als nieuw, wel een paar maanden lang! Maar een jaar later doffer dan ooit te voren. Celcoat is nu eenmaal geen autolak.

    Cor

  • Leo

    Seapower heeft ook een super gloss. Ik zet het dek ieder jaar in 2 lagen cleaner & wax en daarna de laag super gloss. Gaat het hele seizoen mee. Romp is mooier dus daar kan wat minder cleaner&wax op.

  • Lodoes

    Cor, lijkt mij een duidelijk verhaal. Dus de UV Protecting Wax Seal van International is i.pl.v. de Cleaner&Wax. Geeft het ok nog een beetje glans ?

    LD

  • edward

    1. gelcoat komt gewoon uit één pot, net zoals verf.

    2. gelcoat heeft géén toplaag zoals chocolade.

    3. Gelcoat is eigenlijk (om het simpel uit te drukken )één dikke verlaag. Bij oudere boten is die dikker dan bij nieuwere.

    4. Gelcoat kan je polieren maar je moet het geleidelijk doen. Dwz beginnen met een korrel 800, 1000, 1200 en dan een rubbing compound en dan pas waxen. Wax is een beschermlaag en mag eigenlijk niet voor de glans zorgen. De glans komt via rubbing compound en niet van de wax. Wax is maar een hulpmiddeltje/bescherming.

    Bij sterk verweerde gelcoat een eerste keer met het schuurmachine of nat met de hand en dan om de paar seizoenen met een zachte rubbing combound opnieuw laten blinken en elk seizoen beschermen met wax.

  • Cor

    Dat gaat alleen op bij nieuwe boten de eerste 2-3 jaar daarna ontkom je niet meer aan een of tweemaal per jaar in de wax zetten. Daarbij gebruik je sealer als onderhoudsmiddel. Oude waslagen haal je eerst weg met wasbenzine.

    Stel elk volgend product na de wax zo lang mogelijk uit, want hierin zitten slijpmiddelen, voelbaar tussen duim en wijsvinger.

    Zoals: wax/polish-polish-cleaner-commedant-polijs en schuurmiddelen.

    Cor

  • BJ

    Hmm… dat is iets heel anders dan wat Cor zegt…. hier kan een interessante draad uit komen… :D

  • Cor

    Niet nodig, Edward heeft zelfs volkomen gelijk met zijn behandeling bij verweerde celcoats. Ook dat de celcoat bij oudere boten veel dikker is. Buiten het kosten aspect, dikke celcoats dat kon ook vroeger omdat men veel zwaarder bouwde en het laminaat minder bewoog. Maar daardoor wel meer haarscheuren, sterren en andere problemen. De kunst is nu om de celcoat zo dun te spuiten dat hij flexibel blijft en niet doorzichtig. Een verkeerde oplossing is om meer pigment te gebruiken. Dit is een van de mogelijke oorzaken waarom veel boten nu snel dof worden.

    Al eens eerder op dit forum vermeld, jaren geleden heb ik een gedeelte van mijn nagenoeg nieuwe boot een keer behandeld met het product “”W…..was“” dit was als beste getest door de A… helaas zat in dit product een slijpmiddel. Weg toplaag en weg hooglans. De A… heeft mij overigens prima bijgestaan met deskundige hulp en een advocaat. Via de Rechter met succes de waardevermindering van de boot (het ging om duizenden euro's) bij de leverancier van het product verhaald. :)

    Tja en het verschil tussen verf en celcoat? Nagenoeg elk kajuitopbouw en nog erger de donkere kleurbiezen niet in de wash! binnen een (paar) jaar dof en verweerd. Waarom bij de lak van de auto niet? maak daar maar eens chocolade van;)

    Cor