Gelcoat frezen

• bram

beste,

we zijn bezig met het vernieuwe van onze vluchtluiken. Oorspronkelijk stonden er Lewmar Ocean luiken op maar ik zou ze willen vervangen door medium profile met een flens. Om deze te kunnen plaatsen moet ik een 5mm van de gelcoat uitfrezen. Denken jullie dat het lukt met een gewone frees?

• herman

Gaat wel lukken.

Maak een mal en gebruik een frais met een ringgeleiding .

De mal moet zo groot zijn als de maat van het luik ,plus de diameter van de frais ,plus de diameter van de geleidering .

Maak eerst een proefstuk op een plaatje mdf o.i.d.

Groet,

Herman.

• richard

bram schreef:

>

> Om deze te kunnen plaatsen moet ik een 5mm van de gelcoat uitfrezen.

Ben je dan niet bang dat je dan al in het glasweefsel zit, of zelfs daar al doorheen bent?

Zorg er ieder geval voor dat je het laminaat weer goed beschermd tegen binnendringend vocht.

• holtere

Frees in een aantal gangen.

Met een gewone frees lukt het niet, het moet een HM-frees zijn en geen freesje dat je bij je bl#d krijgt.

Laat een maatje de stofzuiger erbij houden.

Holtere

• Cor

5mm van de gelcoat uitfrezen. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk zo dik is de celcoat niet. Ook van het onderliggende eerste materiaallaag is dat maar de vraag. Medium profile met een flens zegt mij ook weinig. Wat wil je eigenlijk een laag van 5mm weg frezen of het gat rondom in het dek? 5mm groter maken. Kijk eerst eens even hoe het materiaal is op gebouwd en hoe dik. Waarschijnlijk is frezen dan al onmogelijk En om wat voor een boot gaat het eigenlijk? mogelijk dat iemand dan een goed zaagadvies kan geven.

Cor