geluiddemping motor

  • Raini

    Beste zeilvrienden,

    Rondom mij yanmar diesel was voor het dempen van het geluid een soort van schuimrubber geplakt. Het schuimrubber glad aan de achterkant maar met een soort van eierdoos structuur aan de voorzijde.

    Nu was een groot gedeelte van deze demping vergaan en het verkrummelde bij de aanraking. Ik heb dit verwijderd en moet dus een nieuwe demping aanbrengen.

    Kan iemand mij informeren waar ik dit zou kunnen kopen. De watersportzaken hebben vnl. een hard materiaal als geluidswering, maar met het oog op de leidingen, bedrading e.d. is dit moeilijk om alles uit te zagen en schuim kan je eenvoudiger verwerken. Ik neem wel aan dat er een verschil in diverse schuimsoorten zit, of is schuim af te raden.

    Wat kunnen jullie adviseren.

  • willem

    gewoon is even bij de gamma/praxis oid gaan kijken het is de goedkoopste manier van geluids isolatie denk ik.

  • richard

    Gamma noppenschuim is niet geschikt in de motorruimte. De fijne oliedamp die altijd wel een beetje in zo'n ruimte hangt tast de boel aan, het gaat lekker rotten en de boel valt binnen een paar jaar uit elkaar.

    Koop bijvoorbeeld het materiaal van de akoestiekwinkel: http://www.akoestiekwinkel.nl/

    Dat is misschien wat duurder maar wel bedoeld voor gebruik in een motorruimte.

  • Alex

    Bij mij was het ook voor een groot deel los gegaan. Vervolgens verwijderd en zo gelaten. Niets voor in de plaats geplakt. Zonder bevalt het ook goed. Ik heb niet het idee dat de motor zonder geluidsdemper meer lawaai maakt dan met. Zal ongetwijfeld wel wat het geval zijn als je het op zou meten, maar niet storend.

  • raptor

    schuimproducten remmen het lawaai naar buiten bijna niet, hoogstens iets van de hoge tonen maar zeker niet het dieselgeluid dat onder de 4000Hz zit. Schuim weert enkel de resonantie binnen de motorruimte vandaar dat het in speekerboxen wordt gestopt. Effectieve geluidreductie krijg je door 2 methoden. 1 is het dichtmaken van geluidlekken langs kabels en leidingen. Geluid komt ook via die kabels en leidingen en daar doe je weinig aan, zeker via kabels of je moet overgaan tot een fly by wire systeem. Leidingen kan je voorzien van een flexibel stuk net buiten de motorruimte. Geluidlekken zijn effectief te dichten met PUR-bouwschuim. 2 is het toevoegen van massa. Als je de motor omkist met een zware houten of stalen kist scheelt dat enorm. Ook zijn er geluiddempmatten van rubber met lood die erg goed werken en er is een multiplex in de handel met 2 loodlagen ertussen dat prima werkt. Die rubbermatten zijn te koop via automateriaalzaken en wellicht ook via de nautische motorenhandel en heten ontdreunplaat. Het is duur spul weet ik wel maar dit werkt. Schuimplaat zou ik niet vervangen want het help nauwelijks, dus veel geld en werk voor niets of weinig.

    Pieter

  • Cor

    We hebben het hier over een kleine motor en geen denderende veel cilinder. De twee cilinder Yanmar geeft een mooi tokkelend geluid dat gelukkig niet geheel wordt gedempt door de noppenisolatie. De keerkoppeling van deze motoren maakt een hoog gierend geluid en daar helpt het goed tegen. Het verpulveren van het isolatie materialen kwam jaren geleden meer voor. De wandbekleding van de Jeanneau's is daar een mooi voorbeeld van net als de verwarmingsbuisisolatie van tig jaar geleden. Het kan ongetwijfeld beter maar de noppenisolatie voldeed bij mij 12 jaar prima en zonder te verpulveren. De DHZ zaken verkopen ook vastere isolatieplaten zonder noppen. Het enige verschil is volgens mij het ontbreken van de plak en aluminiumlaag aan de motorzijde en 9/10 van de prijs bij de watersportzaken.

    Cor

  • Andre

    Gewoon niks aan doen. Niet vervangen en restjes netjes weghalen. Vervangen kost alleen maar tijd en geld en je schiet er weinig mee op. Geluidsdemping is verwaarloosbaar met die schuim dingen. Je kunt dan ook beter horen of motortje wel goed loopt.

  • richard

    Cor schreef:

    >

    > Het enige verschil is volgens mij het ontbreken van de plak en aluminiumlaag aan de motorzijde en 9/10 van de prijs bij de watersportzaken.

    >

    Het maakt ook wel uit wat het uitgangsmateriaal van het schuim is, het weinig duurzame polyether of het wat betere polyurethaan. Het goedkope ‘Gammaschuim’ is niet oliebestendig, wat in een motorruimte wel noodzakelijk is.

    Het valt niet mee om op een jacht de motorruimte te isoleren, als je dat te goed doet zal de boel zelfs oververhit raken. Maar de geluiddempende werking werkt door absorbtie, niet door isolatie. Doordat het geluid dat op de schu8implaten valt niet wordt teruggekaatst zal het geluidsniveau in de motorruimte aanzienlijk dalen en daardoor daalt ook de uitstraling van het geluid naar buiten toe.

  • richard

    Nadat ik het rotte Gammaschuim uit de motorruimte had gesloopt was het geluidsniveau toch wel merkbaar toegenomen. Toch is er geen nieuw schuim voor terug gekomen; ik heb immers een zeilboot en geen motorboot. Bovendien is het effect van de rust die je overvalt nadat je je zeilen hebt gezet en je de motor uit zet alleen maar groter.

  • Kaptein iglo

    Geluid-isolatie is een vak en niet zomaar iets plakken. Dit heb ik niet zelf verzonnen maar van een proffesionele geluidsdeskundige bij ons op de haven geleerd nadat ik hem e.e.a. had gevraagd. Zo leerde ik les 1 dat een klein kiertje dat geluid lekt je hele investering van het isolatiemateriaal te niet doet. M.a.w. ga netjes te werk en zorg dat het isolatiemateriaal overal goed aansluit. Les 2 zorg dat contact geluid beperkt wordt. Cor denkt dat zijn keerkoppeling herrie maakt maar dat betwijfel ik. Het geluid komt waarschijnlijk van de motor via de schroefas via de romp retour. Een bullflex of andere felx.koppeling kan hier wonderen doen. Les 3 gebruik goede isolatiematerialen en zo vlak bij een motor ontkom je er niet aan dat je isolatie met antidreunplaat moet aanbrengen. Les 4 lijn alles goed uit. Nogmaals ik heb het niet zelf verzonnen.

    Deze 4 items heb ik uitgevoerd en het resultaat is spectaculair. Ook bij de Yanmar 3GM30. Zeker voor ons die toch een dag aan het motoren zijn voor we op zee zijn is het een zaligheid om gewoon met elkaar te kunnen praten onderweg en de motor geen hinderlijk geluid meer maakt. zowel binnen als buiten. De toegepaste isolatieplaten gekocht bij www.uxem.com , Lelystad. Vetus Bullflex-koppeling. Ik vond het iedere cent die ik er aan heb uitgegeven dubbel en dwars waard. Groet. K.I.