Heeft mijn grootzeil een "losse broek?"

• Abr

Beste,

Ben een leek dus dacht vraag het hier maar,

Hoe kun je zien of je grootzeil een losse broek heeft?

Mijn grootzeil (radiaal, zat bij de boot) loopt aan het onderlijk heel erg rond. En dat er aan het eind bij de schoothoek een metalen “glijder” zit die de in de giek gaat. Het onderlijk kan wel in de giek maar dan krijg je onderin een zak…..

Wie kan mij helpen?

Mvg,

• Schieper

als hij alleen met de metalen glijder in de giek zit spreek je van een losse broek. Zit het hele onderlijk door de giek, heb je een een vaste broek (heet dat wel zo)

Er is geen rede om het onderlijk door de giek te trekken. Met een los onderlijk kan je beter je reefknuttels vastleggen om het zeil en niet om de giek.

Wil je de bolling er uit, kun je bijvoorbeeld de achterlijktrekker (schoothoek met metalen glijder) aantrekken.

Kan ook een lichtweer zeil zijn. Die zijn wat ronder gesneden.

• Abr

Alvast bedankt voor dit antw.

Maar is het ook te zien aan het grootzeil? Zo met het blote oog?

Zeil zat bij de boot, en heeft er nog nooit op gezeten, dus ik weet niet of het wel of niet in de giek zit/zat . Zodat ik hem wel goed optuig a.s. vaarseizoen.

mvg.

• BJ

Gewoon proberen? ;) Over wat voor boot gaat het eigenlijk?

• Schieper

ik zou gewoon allen de achterste metalen slede door de giek halen en het koord niet. Als het goed is past het koord er ook niet meer in als de slede er in zit.

Waar ligt de boot?

• raptor

Voordeel van een losse broek is dat het zeil iets beter te trimmen is; hoe harder het waait hoemeer spanning er op zetten. Ook een voordeel kan zijn dat je veel sneller op en af tuigt als je je zeil niet op de giek laat zitten (met hoes). Als je het zeil op de giek laat zitten zou ik hem in de giekgleuf trekken en dan de spanning eraf als je niet zeilt. Berg je je zeil weg dan alleen achterschoothoek vast zetten. Juist door die grote bolling denk ik dat het zeil bedoeld is om met een losse broek te voeren. Zat die bolling er niet dan heb je wat verlies onder in je zeil doordat de windstroom onder het zeil langs kan en dat wordt dan weer door de giek voorkomen (eindplaatwerking).

Pieter

• Bert

Als er een koort in het onderlijk gestikt zit waarmee je hem in de giek kan schuiven met slee, dan heb je een vaste broek. Zit dit koort er niet en heb je alleen een slee of zelfs ook geen slee dan heb je een losse broek.

Beide varianten hebben een rond gesneden onderlijk.