Peziervaartuigenregistratie komt er aan ?

  • Lodoes

    In de wandelgangen horen we al een tijdje over een op handen zijnde registratie voor pleziervaartuigen. PvDA-kamerlid Lia Roelfs is de eerste die met een concreet plan komt.

    Dat stond te lezen in het Friesch Dagblad van dinsdag. Roelfs stelt dat het steeds drukker wordt op het water en dat de veiligheid in het geding is. Zij zegt dat de waterpolitie op dit moment niet altijd in staat is om snelheidsmaniakken en overtreders te pakken. Als een watersporter niet staande gehouden kan worden, dan is er niet zoals bij het wegverkeer een mogelijkheid om de boete na te sturen. Daarom zou ieder vaartuig een kenteken moeten krijgen, zodat een foto volstaat om de boetes thuis te sturen.

    In het Friesch Dagblad zegt ze: "Ik heb van mijn Friese collega-kamerleden ook gehoord dat het steeds drukker wordt en dat er zorgen zijn over de veiligheid op het water. Veel watersporters kennen de vaarregels niet. Een registratie is een stok achter de deur.”

    Dat er tot nu toe nauwelijks ernstige ongelukken gebeuren op het water, is voor haar geen argument om de registratie niet in te voeren. Zij stelt dat er niet pas ingegrepen moet worden als er wel ernstige ongelukken zijn gebeurd. "Bovendien worden veel ongelukken en bijna-ongelukken op het water niet geregistreerd.”

    De kentekenregistratie die Roelfs voorstelt gaat voor alle vaartuigen gelden, van klein tot groot. De registratie zou volgens het kamerlid ook de kans op diefstal van pleziervaartuigen verminderen. Met behulp van deugdelijke registratie zou een vaartuig makkelijker te identificeren zijn als een boot gestolen is, wat een afschrikkende werking moet hebben.

    De angst van iedere watersporter in dit soort gevallen is natuurlijk dat registratie onverhoopt leidt tot belastingmaatregelen en andere bijkomende kosten. Lia Roelfs stelt echter met nadruk dat de registratie niet is bedoeld voor belastingdoeleinden. "Al zal de registratie natuurlijk wel het een en ander gaan kosten.” Maar, zoals de geschiedenis heeft uitgewezen: dat een politicus iets zegt, betekent nog niet dat het ook daadwerkelijk zo is. Wij houden ons hart vast voor de gevolgen van eventuele maatregelen.

    Sterkte.

  • richard

    Lodoes schreef:

    >

    >

    > …. Zij zegt dat de waterpolitie op dit moment niet altijd in staat is om snelheidsmaniakken en overtreders te pakken. Als een watersporter niet staande

    > gehouden kan worden, dan is er niet zoals bij het wegverkeer

    > een mogelijkheid om de boete na te sturen. Daarom zou ieder

    > vaartuig een kenteken moeten krijgen, zodat een foto volstaat

    > om de boetes thuis te sturen.

    De vaartuigen van snelheidsmaniakken hebben al een verplicht kenteken. Het kenteken helpt dus blijkbaar geen zier.

    >

    > In het Friesch Dagblad zegt ze: "Ik heb van mijn Friese

    > collega-kamerleden ook gehoord dat het steeds drukker wordt

    > en dat er zorgen zijn over de veiligheid op het water. Veel

    > watersporters kennen de vaarregels niet. Een registratie is

    > een stok achter de deur.”

    >

    > Dat er tot nu toe nauwelijks ernstige ongelukken gebeuren op

    > het water, is voor haar geen argument om de registratie niet

    > in te voeren. Zij stelt dat er niet pas ingegrepen moet

    > worden als er wel ernstige ongelukken zijn gebeurd.

    > "Bovendien worden veel ongelukken en bijna-ongelukken op het

    > water niet geregistreerd.”

    >

    > Lia Roelfs stelt echter met nadruk dat de registratie niet is bedoeld

    > voor belastingdoeleinden. "Al zal de registratie natuurlijk

    > wel het een en ander gaan kosten.” Maar, zoals de

    > geschiedenis heeft uitgewezen: dat een politicus iets zegt,

    > betekent nog niet dat het ook daadwerkelijk zo is.

    Inderdaad, bij politici is het verbuigen van de waarheid eerder regel dan uitzondering.

  • Registick

    Huh? vaartuigregistratie bestaat toch al heel lang voor snelle boten of ben ik nou gek? Langzame bootjes zijn zelden de oorzaak van problemen. Het is dus vast en zeker een of ander links plannetje om de mensen die door hard werken net boven het maaiveld uit hebben weten te komen van weer een nieuwe belasting te voorzien. Daar heb ik maar een woord voor: BAH!

  • joop

    Wat nou weer ??

    Vaarbewijs,marifoon, niet poepen, registratie,geen onderhoudt op het water uitvoeren in ons geval, nog meer regeltje,s??

    Krijg toch ………, had ik net besloten om mijn vaarbewijs te gaan halen, nou zeker niet meer . Het moet wel leuk blijven.

    GRt, Joop

  • Cor

    Vaarbelasting toch invoeren daar geloof ik niet in. Politie zie je zelden nog op het water daarvoor heeft de maatregel dus ook geen zin. Zeiljachten worden overigens zelden ontvreemd wat dus ook geen reden kan zijn. Snelle boten met het verbruik van drie Humbers en de topsnelheid van een lelijke eend, ja gelijk voor, incl. vaarbelasting. Dat remt de handel net als de ingestorte mark voor de SUV.

    En toch zit er ook een voordeel aan registratie. Als je nu wordt aangevaren door b.v. een huurboot met alleen Lemmer achterop kom je de dader nooit meer op het spoor. Met een registratienr. heb je zo alle gegevens en de medewerking van de verhuurder. Ook kun je dan ernstige overlast door geven. Het voordeel is dat niemand meer anoniem is en mogelijk zich daardoor beter gedraagt. Maar daar komt Lia niet op. Jammer.

    Cor

  • don't worry

    Dit is een pure vorm van ordinaire toekomstige belasting heffing.

    Afgelopen jaar 8 weken vakantie op het water geweest (IJselmeer en Zeeland) en zeker 20 weekeinden op het IJselmeer en Waddenzee geweest. Niet een keer politie gezien. Dus vergeet elke vorm van politie maar meteen. Trouwens elk snelvarend vaartuig is duidelijk geregistreerd. Zolang er geen politie is heeft registratie weinig of geen zin.

    En wat gaat zo'n controle apparaat kosten ??? Wat wil je daarvoor opzetten ???

    misschien wel 10 x de opbrengst. En als ze willen miepen over de waterwerken. De rivieren waren er eerder dan de wegen. En elk waterwerk is gefinancierd door de waterbeheerders omdat b.v. dijken de burgers en land moeten beschermen tegen wateroverlast. Dat hebben wij al betaald dmv waterschapslasten. En alleen de pleziervaart ? En hoe de beroepsvaart ??

    Pure schande en volledig mismanagement van de overheid als zo'n regeling doorgevoerd wordt. Volgens mij weer een opzet van een of ander figuur die de sier wil maken zonder enige kennis van zaken en alleen bedoeld om kiezers te trekken.

    Enige vorm van zich verdiepen en orientatie in de eventuele beoogde problemen zou op z'n minst wel noodzakelijk zijn, om een redelijk oordeel te kunnen vormen.

    Puur bewijs dat zulke figuren alleen slagen voor examen mismanagement.

    En zo iemand geeft advies ? Pure schande.

    D.W.

  • Ev

    In een aantal andere EU-landen heb je allang een verplichte registratie, zoals Italië en Griekenland. Kun je in bijv. Griekenland geen geldige bootpapieren waaronder registratie aan de strenge havenpolitie tonen dan heb je een ernstig probleem en mag je blij zijn als je er met het betalen van 200 euro vanaf komt.

    Bij invoering zal de overheid de kans schoon zien om zeilers te laten betalen voor zo'n registratie. Een heel nieuw overheidsapparaat moet daarvoor worden opgetuigd.

    Een registratie is weer wel gemakkelijker bij de strijd tegen diefstal. Een registratie aan de buitenkant van de boot ergens op/ in de boot en officiële registratiebewijzen, net zoals bij auto's. Verzekeraars zullen groot voorstander zijn. Deze registratiebewijzen kunnen ook als eigendomsbewijs dienen. Zo kan een koper gemakkelijker controleren of de verkoper ook de eigenaar is van de boot. Een eigenaar kan gemakkelijk bewijzen dat hij eigenaar is. Dat is nu moeilijk aantoonbaar. Je kunt je boot wel in laten schrijven in het kadaster, maar dat is volgens mij op vrijwillige basis.

  • don't worry

    Alle boten na 1998 dienen te voldoen aan de CE eisen. Een van de eisen is een nr registratie. Dit is een soort brandmerk en dat zou kunnen gebruikt worden voor de verzekering. Onze boot is n.a.v. dit nr door de verzekering geregistreerd. Heeft niets te maken met de hier genoemde (belasting) voorstellen, of moet ik zeggen belasting misbruik door de overheid ? En een kadaster registratie is denk ik echt niet zo duur.

  • joop

    Dan moet je wel getuigen hebben lijkt mij.

    Voorbeeld: Een pontje varende met vrijwilligers als k,tein, ramt een boot in de jachthaven, die afgemeerd is.

    Verder geen mens te zien, alleen ik was aan boord ,zag de aanvaring gebeuren tegen de buurman zijn boot.K,tein deed net of zijn neus bloede en voer vrolijk verder.Ik sprak hem erop aan, waar die mee bezig was en hij begon hard te lachen.Niemand heeft het toch gezien??

    De schade aan de boot van de buurman was dik euro 2500, laat ik het maar niet over de tijd hebben voordat hij zijn geld uitgekeerdt kreeg, met hangen en wurgen.

    Wat nu , als ik het niet gezien mocht hebben?? Registratie had het pontje.

    Registratie voor snelle motorboten is al van kracht, wordt al geen donder aan gedaan of onder nomen.

    Beste Cor , zoals je weet zeil ik , maar vaar ook motorboot, en weet je waar ik nou het meest aan stoort, die huurzeilboten en motorsloepen.Je komt ze overal tegen, weten vaak van niks.Varen schade bij je in een sluis ,dringen voor en noem maar op.

    Registreren al die boten, vaarbewijs verplichten , scheidt toch uit zo valt er toch niets meer te beleven op het water, maar gaat gewoon veel euri,s kosten.

  • hh

    cor schrijft

    Snelle boten met het verbruik van drie Humbers en de topsnelheid van een lelijke eend, ja gelijk voor, incl. vaarbelasting. Dat remt de handel net als de ingestorte mark voor de SUV.

    laat iemand toch zelf uitmaken waar die in vaart of rijd ik vind dat totaal geen argument om iets te verbieden of verplichten.

    Waar de o zo mileubewuste zeiler zich aan stoort moet verboden worden om dan zelf vrolijk verder te zeilen is zijn recente van kunstof gemaakte tobbe waar die weer de afkeuring vind van de houten boten vaarder die op zijn beurt weer gezeur kan verwachten van de bamboekanovaarder en zo hebben ze allermaal wat te zeuren.

    suv rijders worden afgezeken op een of andere manier ,sportwagens weer niet,prius'en zijn dan wel weer goed en zo blijft dat gezeur, merendeel van mensen die eigenlijk alles wat ze zelf niet hebben afzeiken.

    Om bij het onderwerp te blijven ,op aruba is wel een registratie en die kost niks alleen elk half jaar GRATIS verlengen, een onderdeel van het koninkrijk waar het wel kan.