Origineel was op mijn boot een 10 cm dik matras, die direct op de polyesther bodem lag. die was dus veel te dun en te koud. Gewoon vervangen voor een dikke, was niet mogelijk omdat onderaan kastjes zaten en opzij een brede plank die maar een cm of 30 boven het matras zat. Er zou dan niet voldoende ruimte daaronder overblijven .
Het maximaal mogelijke was een cm of 3.
Het eenvoudigste was dus om een iets dikkere matras te kiezen. Maar die matras zou nog steeds vrij dun zijn en er zou nog steeds onvoldoende ventilatie zijn onder het matras.
Er zijn dan 3 mogelijkheden: een lattenbodem, een anticondensmat of het kunststof verensysteem van Froli.
Het ging om een 2-persoonbed en eronder zitten luiken.
1 Bij een lattenbodem moet je dan 2 stroken nemen. Dan zit het minst verende gedeelte net in 't midden van ;t bed, de plek waar je het liefst slaapt. Bovendien is het lastig omdat je, om bij dat luik te komen, 2 bodems omhoog moet halen.
Dat viel dus af.
2 Een anticondensmat ( of afstandbreisel mat) is als een super open spons, zo open, dat je er doorheen kan kijken. Het is goedkoop en in meerdere dikten te krijgen. Het is gemakkelijk op maat te knippen. Het meest gemakkelijke systeem om de luiken bereikbaar te houden; gewoon een gat knippen te grootte van het luik.
Toch had ik twijfels over de ventilatie, zoals je in een bos tussen de bomen niet merkt dat het buiten het bos stormt, vermoedde ik ook dat de ventilatie hiermee wat minder zou zijn. Dat werdt ook bevestigd door de gebruiksaanwijzing, die adviseerde dit zo te gebruiken, dat deze mat opzij geheel vrij lucht kon krijgen.
Mijn bed was opzij afgesloten met een mooie houten rand, ik kon maar een paar ventilatieopeningen maken. Ook dit viel af.
3 De kunststofveren van Froli; Froli-travel-maritime. Dit zijn verende bladen van ca 15x15 op een klein pootje, die je aan elkaar klikt.
Eronder is dus een helemaal open ruimte en dat geeft een prima ventilatie.
Boven de luiken heb ik ze niet aan elkaar geklikt, zodat ik de daarop liggende bladen weg kan halen om bij het luik te komen. Het hoogteverlies is 3,3 cm.
Dit systeem dus gekozen. Het matras veert alsof het een 2x zo dik matras is en is ook veel warmer, gewoon omdat het matras door de ventilatie droger blijft en daardoor beter isoleert. Nu al weer een jaar of 5 in gebruik en ik ben er nog steeds heel tevreden over.
Indertijd gekocht bij een bootstoffengroothandel in Badhoevedorp, die trouwens ook die matten en lattenbodems verkocht, waarvan ik nu even de naam niet meer weet. Het is ook te bestellen bij www.froli.com
MoR
trefwoord: matrasventilatie slaapcomfort aan boord