Ventilatie van matras aan boord

  • Marc

    Origineel was op mijn boot een 10 cm dik matras, die direct op de polyesther bodem lag. die was dus veel te dun en te koud. Gewoon vervangen voor een dikke, was niet mogelijk omdat onderaan kastjes zaten en opzij een brede plank die maar een cm of 30 boven het matras zat. Er zou dan niet voldoende ruimte daaronder overblijven .

    Het maximaal mogelijke was een cm of 3.

    Het eenvoudigste was dus om een iets dikkere matras te kiezen. Maar die matras zou nog steeds vrij dun zijn en er zou nog steeds onvoldoende ventilatie zijn onder het matras.

    Er zijn dan 3 mogelijkheden: een lattenbodem, een anticondensmat of het kunststof verensysteem van Froli.

    Het ging om een 2-persoonbed en eronder zitten luiken.

    1 Bij een lattenbodem moet je dan 2 stroken nemen. Dan zit het minst verende gedeelte net in 't midden van ;t bed, de plek waar je het liefst slaapt. Bovendien is het lastig omdat je, om bij dat luik te komen, 2 bodems omhoog moet halen.

    Dat viel dus af.

    2 Een anticondensmat ( of afstandbreisel mat) is als een super open spons, zo open, dat je er doorheen kan kijken. Het is goedkoop en in meerdere dikten te krijgen. Het is gemakkelijk op maat te knippen. Het meest gemakkelijke systeem om de luiken bereikbaar te houden; gewoon een gat knippen te grootte van het luik.

    Toch had ik twijfels over de ventilatie, zoals je in een bos tussen de bomen niet merkt dat het buiten het bos stormt, vermoedde ik ook dat de ventilatie hiermee wat minder zou zijn. Dat werdt ook bevestigd door de gebruiksaanwijzing, die adviseerde dit zo te gebruiken, dat deze mat opzij geheel vrij lucht kon krijgen.

    Mijn bed was opzij afgesloten met een mooie houten rand, ik kon maar een paar ventilatieopeningen maken. Ook dit viel af.

    3 De kunststofveren van Froli; Froli-travel-maritime. Dit zijn verende bladen van ca 15x15 op een klein pootje, die je aan elkaar klikt.

    Eronder is dus een helemaal open ruimte en dat geeft een prima ventilatie.

    Boven de luiken heb ik ze niet aan elkaar geklikt, zodat ik de daarop liggende bladen weg kan halen om bij het luik te komen. Het hoogteverlies is 3,3 cm.

    Dit systeem dus gekozen. Het matras veert alsof het een 2x zo dik matras is en is ook veel warmer, gewoon omdat het matras door de ventilatie droger blijft en daardoor beter isoleert. Nu al weer een jaar of 5 in gebruik en ik ben er nog steeds heel tevreden over.

    Indertijd gekocht bij een bootstoffengroothandel in Badhoevedorp, die trouwens ook die matten en lattenbodems verkocht, waarvan ik nu even de naam niet meer weet. Het is ook te bestellen bij www.froli.com

    MoR

    trefwoord: matrasventilatie slaapcomfort aan boord

  • raptor

    Klinkt goed. Overigens werd dit probleem op oude langkielers vaak opgelost door kokosmatten onder de matrassen te leggen op de planken vloer. Kokos neemt veel vocht op en het isoleert goed. Wel zwaar en ik denk dat je ze vrij moet leggen als je niet aan boord bent tegn de schimmel, maar ook erg goedkope oplossing. Wel denk ik dat het werd gecombineert met een stromatras en hoe het met schum gaat weet ik niet.

    Pieter

  • Cor

    Comdens krijg je ook met een lattenbodem en dikke matrassen en zonder er op te slapen. In de voorpunt is het door het koude water kouder dan in de boot. De matrassen isoleren de kou. Door de hoge luchtvochtigheid onstaat condens onder de matrassen net als bij door kou beslagen ramen. Er op slapen. dan wordt het alleen maar erger. Ik heb al eens een kleine liter condens water in de voorpunt gehad.

    Daarom is een anticondensmat die de matrassen rondom ventileerd zo gek nog niet.

    Cor

  • Alex

    Een matras op een lattenbodem aan boord werkt prima, ook in de voorpunt. Zonder erop te slapen heb ik ook nog nooit condens aangetroffen. Ik slaap al jaren op een lattenbodem en heb geen last van condens. Nog nooit condens in de voorpunt aangetroffen. Wel heb je condens van je eigen uitademing maar dat valt eenvoudig op te lossen door 's nachts het voorluik in de punt een beetje open te houden. Iets wat vrijwel iedere zeiler al uit zichzelf doet.

    Je hebt lattenbodems die je zelf nog wat moet verzagen en dure die je op maat kunt laten maken met bijbehorende matrassen in alle soorten en maten, zie http://www.neptune.nl/slaapcomfort.php?PHPSESSID=3b7037bbaad0d1f77054d72c70703708

    Bij een lattenboden moet je er wel rekening dat met matras er bovenop het geheel hoger wordt.

  • Cor

    Laat ik nu de lattenbodems en die zware dikke comfortable Neptune matrassen in de voorhut hebben. En die sluiten rondom alles perfect af zodat ik te weinig ventilatie onder het bed had. Wij hebben het niet over zomerse omstandigheden.

    Cor

  • Alex

    Laat ik het nu ook over dezelfde Neptune lattenbodems en matrassen hebben. Twee gebruikers en twee verschillende ervaringen. Dat kan.