apparatuur

  • raini

    Op dit moment is er op mijn compromis Silva apparatuur geplaatst. echter de combimeter geeft geen diepte aan, is wellicht defect. De windmeter is stuk, alleen de vaan is in orde. de Silva steer werkt ook niet. Dit wist ik trouwens toen ik de boot kocht. Nu heb ik de keuze alles te vervangen voor nieuwe Silva apparatuur, maar ik heb ook de keuze voor bv Nasa clipper of Raymarine. Voordeel bij Silva zou kunnen zijn dat de gevers kunnen blijven zitten als die tenminste goed zijn en dat kan ik niet controleren omdat de meter niet werkt. Nasa is stukken goedkoper, vandaar mijn vraag is dit een vertrouwd merk en heeft men hier goede ervaringen mee. Gezien het feit dat wij vnl varen op de binnenwateren en niet op zee is dit misschien voldoende, maar ik wil wel goede apparatuur hebben uiteindelijk is goedkoop dan misschien duurkoop.

    Ik denk hierbij aan diepte/log/compas/windmeter

    gr.

  • Zeiler

    Ik heb al jaren een NASA dieptemeter. De transducer heb ik binnenboord tegen de scheepshuid met kit gemonteerd op mijn polyester schip. De werking is prima.

    Zeiler

  • raptor

    op binnenwater wordt electronica niet erg op de proef gesteld. De combinatie zout-condens-schokken op zee is fnuikend. Tevens zijn je metertjes op binnenwater vooral makkelijk maar geen essentiele zaken; je overleven hangt er niet van af. Ik zou dus proberen goedkoop uit te zijn.

    Pieter

  • GJ_

    raptor schreef:

    >

    >…Tevens zijn je metertjes op binnenwater vooral

    > makkelijk maar geen essentiele zaken; je overleven hangt er

    > niet van af….

    Ik ben het in principe wel met je eens maar ik ben toch bang dat er genoeg ongelukken op binnenwater gebeuren, met name op de grote rivieren. Als je tussen het drukke vrachtverkeer door een defekte dieptemeter je kiel onder je boot vandaan vaart zou je toch kunnen bedenken dat je overleven er toch vanaf hing.

    Ik heb niet echt veel rivierervaring maar ik denk dat er een serieus gevaar in zit dat mensen denken dat “het allemaal wel losloopt” omdat de kant altijd te zien is.

  • BJ

    Als je op de grote rivieren de kiel onder je boot uit vaart was je toch wel aan een andere boot toe… ;)

    Mijn ervaring op de rivieren is dat het inderdaad allemaal wel losloopt. Je bent zeker niet afhankelijk van gadgets als meters, GPS en laptops/plotters en als het mis gata.. ja, dan loop je naar de kant. Been there, done that….

  • marksvrijheid

    mmm op een rivier je kiel eronderuit varen? zat je waarschijnlijk te veel op je metertjes te letten en zag je een strekdammetje over het hoofd :)

  • Cor

    Juist op binnenwater is een diepte meter van belang. Wij hebben veel op de rivieren gevaren, vooral naar boven is het uren stampen en dan wil de aandacht nog wel eens verslappen. Om uit de stroom te blijven wil je dicht maar veilig bij de wal. Wij stelden het alarm dan op 3 meter af en werden dan keurig op tijd gewaarschuwd. In Friesland gaat hij op 1.7 meter. Wij lopen zelden vast.

    Maar om op de vraag terug te komen wat apparatuur betreft. Het is allemaal poppenspul ook Raymarine. Binnen de garantie ging mijn tridata,windmeter, plotter en stuurautomaat defect. De navtex van Silva heeft nooit gewerkt en moest compleet met de Silva marifoon vervangen worden. Als je niet voornemens bent verder te gaan dan een dieptemeter GPS en compas, ga low budget.

    Wil je een systeem waar je alles ook in de toekomst met elkaar kunt koppelen kies dan nu voor een combi instrument van Raymarine de ST 70.

    Cor

  • BJ

    Op welke rivieren heb je uit de stroom, dus tussen de kribben in de neer, nog drie meter water onder de boot?? Volgens mij staat je alarm dan doorlopend af te gaan.. ;) Persoonlijk vond ik het wel leuk hoor, naar boven varen, maar dan wel met een beetje leuke wind. Kruisen tegen stroom is niet mijn ding maar ik heb wel een hele mooie tocht gedaan van Wijk bij Duurstede naar Arnhem met een westenwind van 4 Bft. Dat stuift best lekker en de dieptemeter heb ik geen seconde gemist.

  • Cor

    Neem nou de Gelderse IJssel. Kruissen kan en mag niet en is ook niet te doen. Kribbetjes varen is leuk met een bootje met bb motor. Maar met een kajuitzeil of motorjacht te vermoeiend, dat doe je geen uren achter elkaar. Bij het ronden van de kribben slinger je flink en verlies je weer veel. Ook vaar je veel binnenbochten en daar zijn nauwelijks kribben. Wij varen meestal net buiten de kribben Ook in de buitenbochten zeg maar 2 m. uit de krib staat veel minder stroom dan 10 meter meer naar het midden. De praktijk is dan ook anders dan in de boekjes staat vermeld. De wal en de bodem bij 3-4 water meter remt de stroom behoorlijk af ook in de buitenbocht. Daar kwamen wij achter na de introductie van de gps die de SOG meet. Ook moet je echt lange bochten hebben om oversteken naar de binnenbocht interessant te maken want je moet wel 2 keer door de hoofdstroom Ook al blijf je zoveel mogelijk de rechterwal varen dan nog verlies je geen half uur op een dag varen.

    Cor

  • JB

    Denk niet dat je de gevers nog kan gebruiken bij Silva. O.a. dieptemeter heeft meestal andere frequentie dan vroeger.