Bootkussens (vulling) vervangen

• Kaptein iglo

Ik overweeg de vullingen van de bootkussens te vervangen. Het betreft alleen de kussens waarop geslapen wordt. Twee in de punt en de beide achterkajuiten. Nu zijn de kussenhoezen nog in prima staat en ben ik afhankelijk van de maten van deze hoezen. De dikte van de nieuwe vulling mag max 10 cm worden. Wie heeft hier ervaring mee? Is dit bv goed zelf te doen, waar moet je op letten en snij of knip jet het schuim? Welk soort schuim moet je hebben en wat zijn de kosten ongeveer. Iemand een goed adresje? Laat maar horen, ben benieuwd.

Alvast bedankt, groet K.I.

• Beneteau

Beste,

Ben bezig om alle kussens opnieuw te stofferen voor de boot.

Ik ben voor alle spullen in een winkel in Ijmuiden geweest (zoeken op schuimrubber betaalbaar. Hier was de stof aanzienlijk goedkoper en ze hebben een nieuw stuk schuim gemaakt wat perfect past!

Ik vond het een erg fijne winkel.

Groet,

• Lodoes

Op polyether gebied zijn enorm veel soorten en kwaliteiten. Belangrijk is het SG of te wel het soortelijk gwicht per m2. Dit bepaald o.a. het comfort en de kwaliteit. Dus hoe zwaarder hoe beter en duurzamer en natuurlijk wat…. duurder. Ga dus niet voor SG 25, SG30 of SG 40. Ik vind SG 44 of SG 55 eigenlijk wel het minste. Vooral op een boot en caravan waar de matrassen toch al niet zo dik zijn (ca.10 cm). Hoe lager het SG, hoe eerder kuilen. Kies dan voor het zogenaamde koudschuim. Heeft een wat opener celstructuur en daarom wat betere ventialtie. Ga naar een zo genaamde “polyether” zaak. Daar hebben ze alle soorten en dikten op voorraad en vervangen jou polyether delen in de bestaande hoezen.

Succes.

• Marc

Psies, 10cm is zo dun, dan moet je echt de beste kwaliteit nemen, en dan nog…

Soms is een hele matras in een ‘speciale aanbieding’ goedkoper dan enkel vulling.

Het is heel gemakkelijk om de tijk van een matras af te halen en zelf met een scherp mes deze passend af te snijden.

Mijn boot had ook zo'n dun matrasje . Erboven weinig ruimte.

Na lang aarzelen, toch wat ruimte opgeofferd voor een ventilerende, verende bodem.

Met dezelfde matras een verschil van dag en nacht. Zacht, warm en confortabel.

Vooral door de extra ventilatie, was het matras droger dus warmer. En die 3 cm ruimteverlies en daarmee wat minder ruimte voor m'n voeten onder de kastjes, was het absoluut waard, want ik slaap ook veel en veel zachter .

En een goede nachtrust van de bemanning maakt de boot zeewaardiger.

MoR

• Kaptein iglo

Wat voor een bodem heb je er onder gelegd? Groet K.I.

• joep

Beste Iglo, op mijn oude kussens die langzamerhand wel erg slap werden, ik lag en zat op de planken, heb ik een 5 centimeter dikke laag schuimplastic van zware kwaliteit gelegd. Deze heb ik gewoon langs de lijnen van de oude kussens afgesneden met een scherp vleesmes. Met een beetje moeite de nieuwe laag op de oude laag in de kussens gekregen. Ik lig als een koning op de iets dikkere en steviger kussens. En het kost veeeel minder.

• raptor

Ik heb het schuim gewoon op de markt gekocht. Wel hele zware kwaliteit. Met een breekmes geheel uitgeschoven is het prima te snijden. Eerst een overtrek van jute (ook markt) gemaakt met grove stiksels en daar de bekleding over getrokken. Jute is tegen slijtage en het schuift goed in de hoes.

Pieter

• Marc

Wat betreft je vraag over die bodem; 'k heb er maar een nieuw draadje van gemaakt.

MoR

• Kaptein iglo

Ja prachtig, bedankt. Ik ga er over denken en uitzoeken wat het gaat kosten. Groet K.I.