dekluiken

• herman

Hallo ,

Op mijn boot ga ik de dekluiken vervangen .

Zoek nu naar diversen merken en kwaliteiten .

Op mijn vorige boot heb ik ooit een Lewmar luik geplaatst .

Geen last gehad van lekkages ,maar het scharnier maakte afgrijselijk lawaai bij openen en sluiten .

Ik hoor graag jullie ervaringen .

herman.

• Alex

Ik zou voor Lewmar gaan. Uitstekende kwaliteit; heel sterk. Dekluiken vervang je maar incidenteel dus kun je maar beter gelijk goede kwaliteit kopen ook al zou het meer kosten dan andere merken.

Een “afgrijselijk lawaai” heeft waarschijnlijk niet met het merk Lewmar maken.

• herman

misschien heb je erover heen gelezen Alex ,maar dat lawaai kwam wel degelijk van die Lewmar .

Ik overweeg Gebo luiken.

Iemand ervaring mee ?

groet ,

herman.

• Alex

Hoi, ik heb er niet over heen gelezen. In het verleden op een grote chartervloot in het buitenland gewerkt en veel Lewmar luiken moeten vervangen voor nieuwe Lewmar luiken. Niet èèn die er kraakte of ook maar enig geluid maakte bij het open en dicht doen, ook de oude luiken niet die ik eruit haalde. Ik twijfel niet aan je negatieve ervaring met Lewmar, maar wil slechts zeggen dat het een betrouwbaar merk is met heel veel - zo niet bijna - uitsluitend tevreden klanten. Bavaria/ Beneteau/ Hanse/ Sunbeam en vele andere botenbouwers, gebruiken alleen maar Lewmarluiken. Veel luiken hebben een standaard formaat dus als je eens een raampje moet vervangen dan is dat zo aangeschaft en erin gezet.

Neemt niet weg, dat er wellicht ook andere goede luiken op de markt zijn. Succes in elk geval.

• Kaptein iglo

Let even op het maatverschil tussen Lewmar en GEBO. Een 50x 50 luik is bv niet even groot. De een heeft het over binnenmaats en de ander buitenmaats. Ik ben er bijna een keer de mist mee ingegaan. Ook bij ons kraakte een lewmarluik. Maar een keer demonteren en schoonmaken, beetje smeren met siliconenvet en opnieuw afstellen doet wonderen. Succes ermee. Groet K.I.

• herman

Gebo gaat uit van binnenmaat .Heb mijn oude Lewmarluiken op de Gebo gelegd.

Maat was hetzelfde ,evenals de radius van de hoeken .

De flens echter was bij Gebo breder en dat beviel mij wel .

Het scharniersysteem bij Gebo vond ik er ook wat beter uitzien .

Wat betreft jouw kussens.

Nieuwe laten snijden bij de firma O.M.S.in Culemborg .Houtenseweg 7bKaptein iglo schreef:

>

> Let even op het maatverschil tussen Lewmar en GEBO. Een 50x

> 50 luik is bv niet even groot. De een heeft het over

> binnenmaats en de ander buitenmaats. Ik ben er bijna een keer

> de mist mee ingegaan. Ook bij ons kraakte een lewmarluik.

> Maar een keer demonteren en schoonmaken, beetje smeren met

> siliconenvet en opnieuw afstellen doet wonderen. Succes

> ermee. Groet K.I.

• Paulus

Mijn Gebo's kraken ook :D

Zal wel teveel zout tussen zitten. Ik smeer ook niet met siliconen. Ben als de dood als ik de schuit ooit moet schilderen.