Hi-Aspect of Genua?

• BerT

Een overweging:

Ik heb een genua 1 op mijn Oceanis 411

Onder de 10 kts wind doet ie niks omdat het doek te zwaar is.

Vanaf ca 15 kts wind is ie te groot.

Reven kan wel, maar kost graden hoogte aan de wind.

Om meer hoogte te kunnen lopen en later te kunnen reven overweeg ik een HA.

Iemand commentaar of een andere suggestie?

• Kaptein iglo

Als ik dit zo lees zou ik zowel een H.A als een halfwinder kopen. Succes ermee. Groet K.I.

• marksvrijheid

tussen G1 en HA zit nog 2 en soms 3… en als ik dit lees zou ik een goede lichtweer G1 en een 3 kopen. ligt er ook aan wat voor zeiler je bent, ga je nog uit met 20/25 knopen? is een ha ook handig …

• Cor

Wij hebben een laminaat genua. De nadelen heb ik al eens genoemd maar het voordeel is dat dit voorgevormde stugge doek ook met weinig wind goed staat en met een goede profielcorrectie prima reefbaar is.

Cor

• raptor

Ik heb boten gehad met hele trissen voorzeilen. In de praktijk blijkt dat je vooral genua 1 en de (HA)fok gebruikt. Ook nu met een uiterst modern sqareheadzeil staat de 140% tot Bfd 4a5 en daarna de HA. Met een flinke genua win je erg veel snelheid bij minder wind en ik laat hem lang staan en reef dan het grootzeil aan de wind. Voordeel van de HA is de makkelijke hanteerbaarheid maar het is geen snel zeil. Als je een HA aanschaft moet je er aan denken dat een HA veel meer naar binnen geschoot wordt dan een genua. De constructie van je boot moet daar tegen kunnen en je moet je schootblokken goed vast kunnen zetten want de schoothoek van een HA is bijn 60 graden op het dek dus je rukt het zwikkie zo het dek uit. Als je nu een goede fok hebt zou ik die houden en een genua 1 van lichter doek kopen.

Pieter