ervaringen schroefas touwsnijders

• Sindbad

richard schreef:

>

> Alex schreef:

> >

> > Overigens kunnen lijnen/ netten ook achter het roerblad

> blijven steken.

>

> Dan is een langkieler s-spant weer ideaal.

Die zijn zowiezo ideaal… :)

Vwb klapschroeven etc; ik vraag mij af wanneer die lijnen/netten nu juist in de schroef komen. Volgens mij blijkt dat in de praktijk (dwz, MIJN praktijk…) toch steeds weer de eigen voortros dan wel genuaschoot te zijn die bij het in- of uitvaren van de sluis in de draaiende schroef raakt…..

De meeste trossen van vrachtschepen zijn zo dik dat de chroef ze niet “pakt”.

Meestal helpt het de motor even in de achteruit te zetten en de boel los te sjorren. Soms dus niet, en moet je naar beneden met mes (of ijzerzaag, dat wil ook goed).

Ook leuk: lijnenboel vastgelopen in de schroefas in de bilge. Dat was in de sluis van Stavoren, toen mijn bakskisten nog in een soort luchtledige uitkwamen (dus geen kisten erin/onder) en “iemand” een tros rechtsreeks in de schroefas had gemikt… Toen dreven we tussen de sluisdeuren.

Inmiddels heb ik bakskisten.

• Kaptein iglo

www.kanoenduiksport.nl

Hartstikke leuk duikzaakje in Zaltbommel. Verkoopt kleine 5 liter duikfles ( ex brandweer met nieuwe keuring) met eenvoudig draagschild en ademautomaat (1e en 2e trap). Compleet setje max €. 250,=. Ook leuk om even mee te duiken. Groet. K.I.

• Marc

Ik heb een touwsnijder onder ‘t schip en ’t heeft me 2x goed geholpen.

De ene keer, inderdaad, m'n eigen tros…. De andere keer was 't een heel dik touw.

Hier kwam de touwsnijder er net niet doorheen en de motor sloeg af. Wel was het touw flink stuk gehakt, zodat ik ‘t zelf los kon maken. Anders had ik zeker een duiker moeten inhuren en ik was in een oord, waar die duiker haast net zo duur was geweest als die hele touwsnijder. Dus ondanks de hoge prijs, kan ik ’m je aanraden. Ik heb de ‘ rope stripper ’ Google daar maar op, dan vind je ook andere ervaringen en waar te koop.

Ik weet; duiken is heel gevaarlijk als je dat gaat doen zonder kennis van zaken, maar als je niet dieper dan 2 m kan, dan is dat niet van toepassing.

Dus ik zou graag zo'n setje hebben als er iets goeds bestaat voor die prijs van een (evt. dikke) E 250 . Dus KI, als je me een tip (wat, waar te koop) kan geven, graag.

MoR

• Chopstick

Gevaarlijk? Ik heb zo'n duikbrilletje net als Pieter van den Hoogenband en een wetsuit. Even goed adem happen en met een scherp mes naar beneden. Aan dat laatste schort het meestal. Een goed mes van gereedschapstaal (geen RVS!) moet regelmatig (dagelijks, wekelijks) op een oliesteen scherp gehouden worden. Met zo een mes snijd je, bij wijze van, de top van je vinger zonder het te voelen. Je komt er gegarandeerd mee door het zwaarste touwwerk. En in ieder geval in een haal door de dikste schoot of val aan boord. De meeste zeilers hebben niet meer dan een bot stuk pisbakkenijzer aan boord.

Mes, oliesteen en veel geduld!

• raptor

bij mijn kiel steekt de bulb voor de kiel uit. Op het Markermeer wel eens 100kg waterplanten er achter gehad. Ook achteruit varen helpt dan niet omdat alles zich om kiel en bulb slingert. Regelmatig vislijn met haken ontdekt als ik de boot weer op de trailer trok. Daarom kijken die vissers aan de kant soms zo boos.

Pieter

• BJ

Je kan de voorkant van je kiel goed slijpen…. :D

• Paulus

Of een klapkiel nemen… blijft niks achter hangen, dus ik vaar lekker kort langs die vissers. Maar gek genoeg blijven ze boos doen. Het is ook nooit goed. Krijg weleens de gedachte dat vissende mannen per definitie het huis uit getrapt zijn. Waar ging dit draadje ook weer over :o ?

• marksvrijheid

vissers en krijgen het altijd voor elkaar om in de ideale koers in dure bootjes met op afstand bediende electrieke motortjes te dobberen… draadje?

• raptor

heeft zo een op afstandbedienbareelectrischebootdobber nu voorrang als jij de stuurboordwal houdt?

Pieter

• marksvrijheid

ha heb ik ook een ervaring mee… op grevelingen, mijn koers sturrboordwal over bakboord, vlak langs de tonnetjes, komt dwars op de vaargeul en mijn koers een tjalkachtige van 40 meter aan gedenderd… wind was ongeveer 6 knopen, dus mijn kleine 5 ton deed niet zoveel… ik motor bij en deze tjalkachtige schraapte mijn vlaggestok, vrouw achter het roer en zij riep “ïk houd stuurboordwal” … de schipper was net aan het kakken en stak zijn hooft uit het luik en haalde zijn schouders op. en ik zou ze het liefst tot zinken hebben gebracht. hoezo voorrang, dat begrip heeft bij mij al zo een enorme deflatie ondergaan, dat ik er niet meer vanuit ga dat anderen uverhaupt nog weten waar dit over gaat :)