ervaringen schroefas touwsnijders

• Ella en Erik

We overwegen een schroefas touwsnijder te plaatsen. Er zijn er van Plastimo die rond de € 100 kosten maar ook bij duurdere versies van ruim € 500.

Er zal heus wel verschil in kwaliteit zijn. Wie heeft er ervaringen mee of verhalen van gehoord. Graag de plus en min punten.

Is een touwsnijder juist aan te raden?

• Kaptein iglo

Ik heb het bij mijn zeilcollega`s regelmatig meegemaakt (ze roepen mij er dan vaak bij omdat ik altijd duikspullen aan boord heb): Wel een trossensnijder gemonteerd en toch trossen of andere rommel in de schroef. Hoe komt dat?

Wat ik gezien heb is dat de trossen die je op ruim water in je schroef krijgt, veel dikker zijn dan waar de trossensnijder voor bedoeld is en dan heb ik het nog niet eens over netten. De snijder krijgt dat simpelweg niet gesneden. En die gasten die deze rommel overboord gooien kijken niet naar de diameter (Kijken zowiezo nergens naar, edoch dit terzijde). Tegen netten is de trossensnijder bij voorbaat kansloos. Ook grote stukken taai zeewier bleven ondanks een trossensnijder gewoon om de schroef gewikkeld. Ik denk dat het toeval is wanneer een trossensnijder goed werkt en daardoor een zinloze investering is. Beter is voorkomen. Klapschroef of goriprop zijn in deze ideaal want daar blijft niets achterhangen. Maxprop klapt niet (gaat in vaanstand staan) en daar blijft het wel weer achterhangen. Verder is een goed en compleet snorkelsetje vaak voldoende om onder rustige omstandigheden de schroef vrij te maken. Het mooiste is naturlijk je eigen (eenvoudig) duiksetje aan boord. Een keer zag ik iemand met een slang verlengde snorkel met een drijvende afvoerventilator op batterijen aan het werk. Daarmee kon hij zo`n 2 meter diep onderwater komen, ruim voldoende om het onderwaterschip te inspecteren en bv de schroef vrij te maken. Hoewel ik het zelf nooit zou gebruiken i.v.m. veiligheid, wel een grappige vinding.

Tot zo ver mijn ervaringen en inzichten. Succes ermee en gegroet. K.I.

• ZeilDude

Zoiets?

Leuk voor onder de kertboom. Ik heb wel vaker gedoken, maar dan met flessen.

http://www.robwink.nl/index.php?load=powerdive

• raptor

de anwb heeft in de waterkampioen (of was het in Zeilen?) een jaar of 2 a 3 geleden dergelijke snijders getest. Er waren er een aantal die weinig deden maar ook die wel werkten voor gewone lijnen. Verschillen waren groot. Wellicht nog op te vragen. Overigens werken verlengde snorkels niet want op een halve meter onder water is de druk op je ribbenkast al zo groot dat je geen lucht meer binnen krijgt; je ademspiertjes kunnen dat niet aan. Je hebt een overdruksysteem nodig dat water- en luchtdruk gelijk maakt. Ik heb wel eens een 12V compressortje gezien met een regulier duikventiel op het ademstuk waarmee je een dikke meter onder water kon komen. Heb je geen flessen nodig die gekeurd moeten worden. Was te koop in de nautische hoek.

Pieter

• Alex

Net als KI denk ik ook dat het beter is om te investeren om in een klapschroef. Daar blijft niet zo snel wat achter hangen.

Snorkelsetjes e.d. zijn heel belangrijk aan boord voor in de veilige haven. Je hebt er echter niets aan als je op zee met bft 4 met bijbehorende zeegang en een watertemperatuur van een paar graden boven nul een dikke lijn in de schroef hebt. Voorkomen is inderdaad beter. Overigens kunnen lijnen/ netten ook achter het roerblad blijven steken.

• Kaptein iglo

Raptor: Als je er geen verstand van heb (duiken) is het wellicht beter om niet van die stellige onzin de wereld in te slingeren. Tot een meter of twee onder water kun je gewoon (mits in redelijke conditie) uit een verlengde snorkel lucht slurpen. Probleem is dat de lucht die je uitademt de verlengde snorkel niet (helemaal) verlaat en je bij de volgende ademteug weer oude lucht inademt en zo het zuurstofgehalt steeds lager wordt. Je ziet dat bij de apparatuur in de bijlage van Zeildude een compressor gebruikt wordt. Maar die gaan dan ook tot 12 meter en dat is wel even wat anders. (bijna een verdubbeling van de luchtdruk tov de diepte max 2 meter en dat zuig je niet meer). Tot max 2 meter kan een mens dat zelf zuigen en volstaat een eenvoudig verversingssysteem als een afzuigventilator. Overigens zijn die prijzen belachelijk. Voor max €. 250,= heb je een veilig werkend duiksetje aan boord. Groet K.I.

• BJ

Maximaal 250 euro?? Ik ben benieuwd welke setjes je bedoelt. Ik heb wel van die mooie compacte sets gezien maar die kosten toch al gauw rond de 600 euro. Dan klinkt die 250 van jou een stuk interessanter.

• richard

Alex schreef:

>

> Overigens kunnen lijnen/ netten ook achter het roerblad blijven steken.

Dan is een langkieler s-spant weer ideaal.

• don't worry

Zoals K.I. al geschreven heeft, duikers zijn opgeleid om onder water te verblijven.

Wees altijd zeer voorzichtig onder water. Er gebeuren veel ongelukken bij onervaren probeerders en als je geen duikervaring hebt vergeet dan aub gepruts met een of ander gepriegeld snorkelsetje.

Wees dan zo verstandig om een duikcursus te volgen, zodat je weet welke gevaren er onder water zijn. Het is niet voor niets, dat wij duikers altijd met minimaal met z'n tweeen onder water gaan.

Wil je goedkoop een duikcursus volgen dan kan je dat doen bij een vereniging, bv NOB. Commerciele duikcursussen zijn er ook, maar dan wel wat duurder.

Advies: geen gepruts onder water !!!!!!

Ik ben het met K.I. volledig eens.

• raptor

heb lang geleden duikopleiding gehad bij krijgsmacht. Testjes met helm zonder overdruk lieten merken dat je ribbetjes weinig kracht hebben. Leuke treiteropgave was het timmeren van een houten kistje op 5 m diepte in het donker; vooral leuk voor toeschouwers boven water die de plankjes steeds boven zagen komen; geen leuker vermaak dan leedvermaak. Overigens ben ik helemaal voor de stelling: geen gepruts onder water. Duiken is en blijft link alls je niet weet wat je doet, mn als je met apperatuur werkt en zelf op geringe diepte.

Pieter