Ik heb zoiets nog nooit gezien, maar het ziet er wel geweldig uit. Zou het moeilijk zijn?
http://www.youtube.com/watch?v=xW_UfYGO3Kg
BJ schreef:
>
> Waarom zou je geen voorrang hebben (voor zover daar al sprake van is, volgens mij hebben anderen een wijkplich?), het is voor zover ik kan zien ‘gewoon’ een zeilboot met draagvleugels. De balans ziet er wel lastig uit maar het zou moeten kunnen.
In principe zouden de regels voor zeilboten gelden en de ander zo af en toe moeten wijken, maar het geval moet dan wel duidelijk koers houden. Zo te zien valt dat nog niet mee.
Draagvleugelboten en hovercrafts worden in de regels beschouwd als vliegtuigen en hebben derhalve NOOIT voorrang. Er word in de regels geen onderscheid gemaakt tussen zeilende of gemotoriseerde draagvleugelboten.
Als deze dingen populair gaan worden zal dat een prima test zijn of iedereen nog weet wat goed zeemanschap betekend.
Lijkt me wel erg moeilijk. Het is niet alleen sturen maar er komt van alles bij. Je ziet ze bijna niet rechtdoorvaren maar allerlei manouvres uithalen. Het schijnt dat de afstelling van de waterwings die snelheidsafhankelijk de lift bepalen, moeilijk te trimmen zijn. Wat ik wel erg leuk vond op dat andere filmje met die motor aangedreven draagveugel speedboot is dat deze nauwelijks reageert op de toch behoorlijke golven die er stonden. Het ding vaart boven de golven. Gaaf. Groet.K.I.
De Moth heeft geen verstelbare vleugel. De stand van de vleugel wordt door de plaats van de bemanning bepaald. Naar voren - minder lift, naar achter - meer lift. De hele boot helt dus meer of minder, het effect is het zelfde als een verstelbare vleugel. Als je ooit een Moth in het echt ziet let dan maar eens op dat zwaard met de vleugel. Dan snap je meteen waarom de vleugel niet verstelbaar is. Het is allemaal veel te klein voor mechaniekjes. Het zwaard is maar een milimeter of twintig dik en iets van 15 of 20 cm breed. De vleugel ook. Het is van koolstofvezel en epoxy gemaakt.
http://www.moth-sailing.org
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?