tri-radiaal of cross-cut

• R vd Velden

140% is helaas niet mogelijk daar Hanse gekozen heeft voor een verstaging die direct bevestigd is op het vrijboord (goedkoop)

105% is de maximale afmeting.

Al bij een windinval van ongeveer 110 graden heb ik momenteel niets meer aan de keerfok (te smal en te ver naar binnen geschoot waardoor bij vieren schoot het achterlijk bovenin te snel open gaat staan –> weg PK's)

Een 105% (genua2) is in verhouding tot de hoogte een stuk breder en de schootvoering loopt dan via de genuarail (ruimer geschoot)

Ook op minder ruime koersen denk ik profijt te hebben van het vergrootte zeiloppervlak.

Ik ga iig voor pentex zeilen. Vraag me alleen nog af wie het bij het juiste eind heeft;

North –> tri-radiaal

Quantum en Momentum –> cross-cut

• schieper

Ik heb de afmetingen van je boot gemist maar bij north hebben ze mij verteld dat tot ca 10m, Pentex weinig toeveogd boven Dacron laminaat zeilen. De krachten worden nooit zo groot op een fok dat de extra stugheid van Pentex gebruikt word. Boven Ca. 10m begin je zo veel krachten op te bouwen dat Dacron gaat rekken en dan is Pentex interessant. Als je onder de 10m echt meer stijfheid in je zeilen wilt kan je beter meer geld uitgeven aan een duurder laminaat.

• raptor

mijn boot heeft de verstaging ook aan de buitenkant; is wel een smalle boot: 6,5x2. Een genua trek je veel minder dicht dan een HA of keerfok. Als je de entreehoek van een HA op een genua probeert dan blaast alles terug. Je moet juist een mooie gelijkmatige spleet creeeren tussen zeil en genua als je met een flinke overlap werkt en dat betekent dat je de genua buiten de verstaging om voert en de schoot ergens buiten op het gangboord aangrijpt. Door de kleinere entreehoek van de HA lijkt het op je er hoger mee kan zeilen dan met een buitenom geschote genua maar in de praktijk merk je dat niet. Ik heb zelfs de indruk dat de drifthoek van mijn boot afneemt als ik de genua voer bij lichter weer.

Pieter

• faarbeweisvilozoov

raptor schreef:

Ik heb zelfs de indruk dat de drifthoek van mijn

> boot afneemt als ik de genua voer bij lichter weer.

> Pieter

Dat komt dan waarschijnlijk door iets meer snelheid….