tri-radiaal of cross-cut

  • R vd Velden

    Wat geniet de voorkeur in het geval van (top)Dacron en / of laminaat (pentex versterkt) voorzeilen ???

    Uitgaande van het verhaal van Quantum & Momentum is het beter om zeilen in Cross-cut uit te voeren (o.a. levensduur, sterkte, etc.)

    North sails daarentegen prefereert tri-radiaal gesneden zeilen (vorm, gewicht, etc.)

    Wat is aan te raden voor een goede performance gerichte genua2 (ong. 105%)

    Wat zijn jullie ervaringen hiermee ???

  • Cor

    Zover ik weet heb je een Hanse 320. Deze boot is toch uitgerust met een keerfok. Als je zeilen regelmatig gaat wisselen mag je laminaatzeilen vergeten want deze zijn is te schadegevoelig en moeilijk te hanteren. Daarbij heb je een cruiser en geen performance of racer. Ga voor dacron. Waarom geen genaker als je ondertuigd bent?

    Cor

  • R vd Velden

    Een genaker word momenteel overwogen.

    Buiten een genaker zien we liever de keerfok vervangen worden door een wat grotere genua (105% tegen 85 a 90%)

    Dit om op ruimere koersen wat meer druk in het voorzeil te houden (keerfok is op ruimere koersen niet werkzaam)

    Het zeil zal weinig tot niet gewisseld gaan worden.

    Jij adviseert voor dacron te kiezen maar dan blijft mijn 1e vraag nog altijd onbeantwoord; tri-radiaal of cross-cut ???

  • Bert

    Dacron zul je niet vinden in de vorm van tri-radiaal. Wil je tri-radiaal dan moet je bijv. zoals je zelf al aangaf een pentex zeil nemen.

    Pentex is vele malen vormvaster dan dacron, er kan dus gezegd worden dat je met een pentex zeil langer vaart (als je puur kijkt naar de vormvastheid). Pentex is een polyester vezel net als dacron en zal niet super UV gevoelig zijn dit in tegenstelling tot aramide vezels (Kevlar, Mylar, Koolstof).

    Omdat een pentex zeil in de vorm van een laminaat doek gemaakt wordt is deze echter wel gevoelig voor vouwen (hier heeft dacron veel minder last van).

    Een tri-radiaal gesneden zeil is niet lichter dan een cross-cut gesneden zeil. Omdat laminaat zeilen tri-radiaal gesneden worden en dacron niet is een tri-radiaal gesneden zeil lichter (dit komt uiteraard puur vanwege het feit dat een laminaat zeil lichter is dan een dacron zeil). Er mag dus niet gezegd worden dat een tri-radiaal zeil lichter is dan een cross-cut zeil. Echter de kracht lijnen in zeil lopen zoals een tri-radiaal zeil gesneden wordt, en daarom zal deze ‘sterke’/ vormvaster zijn dan een cross-cut zeil (je hebt minder rek in je zeil).

    Voor een leuk performance zeil zou ik persoonlijk kiezen voor een pentex zeil.

    Suc6 met de keuze.

  • JR

    Ik vrees voor je dat een 105% genua niet veel verschil gaat uitmaken tov je 85-90% keerfok. Op ruime koersen blijft je genua grotendeels afgedekt worden door je GZ. Een genaker, zoals gesuggereerd, lijkt mij dan een verstandiger investering.

    Itt wat Bert zegt kan tri-radiaal best in dacron. Het is maar net wat jij wilt. Tri-radiaal is wel veel duurder (meer arbeid en materiaal) dan cross-cut en dan is het de vraag of je voor een beetje extra niet beter meteen een goed laminaat kunt nemen. De voor- en nadelen van laminaat zijn bekend: het behoud gedurende zijn levensduur beter zijn vorm, maar die levensduur is beperkt.

    Ga je voor het clubkampioenschap en heb je voldoende te besteden, dan moet je tri-laminaat nemen. Ben je vooral een toerzeiler of moet je ook een beetje aan de centen blijven denken, dan neem je cross-cut dacron.

  • schieper

    Ik heb me altijd laten vertellen dat je dacron niet triradiaal kunt snijden omdat de vezel de krachten uit de andere hoeken niet trekt en je daarmee geen vorm behoud.

    Mijn persoonlijke keuze was Norlam (laminaat) tri gesneden. Waarom? Volgens de overleveringen heeft dit een lange levensduur met hoge vormvastheid. Het dacron alternatief was wel iets goedkoper maar men zecht dat na 2-3 jaar daar de vorm al begint uit te raken. Het laminaat waar ik voor gekozen heb is van buiten met 2 dunnen lagen dacron beplakt zodat het goed bestendig is tegen vouwen, schuren en UV (is daarmee wel wat zwaarder dan een race laminaat maar nog steeds niet zwaarder dan een dikke dacron)

    Een echt race laminaat (kevlar etc.) was mij te duur. Ik heb een genua daarvan gehad. Heel mooi spul. Gaat ook hard. Maar rete gevoelig voor vouwen, schuren en UV dus die was snel op (3 jaar en dan hebben we hem niet eens altijd gebruikt)

    Mischien, na de kredietcrisis, koop ik nog eens een 105% race genua voor er bij.

    Met hoe ruime wind mis je zeildruk?

  • JR

    Ik heb ook een Norlam tri (gehad). 6 Jaar mee gevaren. Vorm is nog uitstekend, maar het zeil valt aan het achterlijk spontaan uit elkaar. Toch na elke zeiltocht het zeil netjes in de zak opgeborgen. Het is inderdaad behoorlijk zwaar doek.

  • schieper

    maak me niet ongelukkig ;-)

  • raptor

    ik heb een pentax tri-rad HA-fok. Prima zeil maar erg stug om op te vouwen en erg lawaaierig als hij klappert. HA is ongeveer 100%. Cross-cut dacron genua 140% erbij en dat geeft erg veel meer snelheid. HA komt er onder de Bfd5 eigenlijk nooit meer op. Aan de wind rif met genua en op ruime rakken rif eruit. Genua blijft ook goed in vorm en is veel prettiger met op en aftuigen.

    Pieter

  • Cor

    Kijk, daar heb je wat aan als je het aan durft. Een mooie genua 140%. Maar dan met een goede shapetape zodat je hem ook nog een stuk kunt terug reven. Een paar uv storken i.p.v een hoes want die beschadigd de stiksels toch maar.

    http://www.royalsailing.com/nl/hanse-320

    Cor