Nieuwe dienst voor Boten! graag commentaar

  • Jolter en Bas

    Wij zijn twee scholieren uit Sneek, en wij hebben een nieuwe dienst bedacht op het gebied van watersport.

    Ons concept luidt als volgt; ‘Uw boot wordt één keer in de twee weken gecontroleerd op mankementen zoals schade of vuil, en op slordigheden zoals losse lijnen en een scheve ligging. Hiervan krijgt u een digitaal verslag in de vorm van een email, met daarbij foto’s van de status van uw boot. Mochten er specifieke kenmerken zijn die u graag gecontroleerd wilt hebben, dan kunt u dit aangeven. hiervan worden dan extra foto's gemaakt, zodat u precies op de hoogte bent van de status van uw boot."

    Om te onderzoeken of er interesse is naar deze dienst, willen wij graag uw mening weten. Kritische reacties en goed commentaar hierop wordt zeer op prijs gesteld.

    Gr,

    Jolter Metz & Bas van Elsacker

  • Lodoes

    Leuk bedacht. Maar de meeste zeilers komen iedere week aan boord en de meeste havenmeesters zijn attend. Jullie plan is misschien geschikt voor zeilers die een of twee keer per jaar aan boord komen. Maar ja dat zijn er niet zoveel. Het lijkt mij dus geen gat in de markt.

  • herman

    heitje voor een karweitje…….

  • richard

    Lodoes schreef:

    >

    > Jullie plan is misschien geschikt voor zeilers die een of twee keer per jaar aan boord komen. Maar ja dat zijn er niet zoveel.

    Het zal je nog verbazen hoeveel dat er zijn. Maar of die ook in een dergelijke service zijn geïnteresseerd betwijfel ik.

    Een tijdje geleden is er een vergelijkbare vraag geweest. Ik weet niet of die onderneming nog tot iets heeft geleid.

  • BJ

    http://www.watersport.nl/forum/forum_posts.asp?TID=4972&PN=2

    Niet echt nieuw heren….

  • Rob Grootveld

    Los van de eerder genoemde argumenten: Een havenmeester die zijn werk serieus neemt, doet dit ook …….

    Ik denk dus dat hier niet veel belangstelling voor is.

  • Cor

    Jolter en Bas

    Ga eens uit van deze situatie: De boot ligt ver van huis.

    Men komt niet elke week aan boord. In de winter varen we weinig tot niet. Controle blijft noodzakelijk want een havenmeester ziet ook niet alles. Zo miste we eens twee fenders. Gelukkig waren ze bij de buren niet gejat. Tijdens een storm is een lijn doorgeschavield en de boot licht beschadigd. De havenmeester had de steiger wel afgelopen na de storm, maar miste het defect om dat de boot keurig in de box lag en de defecte lijn aan lij lag. We hebben ook wel eens dingen vergeten waardoor we terug moesten.

    We hebben geen behoefte voor een periodieke controle nog aan foto’s. Maar een vertrouwt persoon terplaatse die op verzoek naar de boot toegaat en simpel met zijn mobieltje verslag uitbrengt en eventuele controle en instructies uitvoert. Ik noem maar wat walstroom aansluiten,de koelkast aanzetten, verwarming aanzetten, vochtvreters hervullen, boot afspoelen enz.

    Cor

  • BJ

    Tenzij je een ligplaats hebt waar geen havenmeester aanwezig is natuurlijk. Maar er is maar één manier om uit te vinden of iets aanslaat: zet de dienst op en zorg voor marketing. Breng het op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht, uiteraard niet door middel van spam of het plaatsen van reclame op forums en BBS'en die dat expliciet uitsluiten in hun handvest, en kijk maar wat er gebeurt. Eindeloos ‘marktonderzoek’ doen gaat niets opleveren.

  • Alex

    Toezicht houden op boten in de winter behoort tot de taak van de havenmeester, maar die zit meestal liever in zijn warme kantoortje. Aan preventie doet hij meestal sowieso niet. Bij schades/ boten die tegen een meerpaal aanliggen, lekke stootwillen etc., wil hij nog weleens wat doen.

    Formeel gezien, zullen jullie ook een bedrijfje op moeten zetten (inschrijving KvK etc.). Doe je dat niet, dan is het allemaal “zwart” en blijft het amateurisme van twee scholieren met goede bedoelingen.

    Algemene voorwaarden (duidelijke afspraken/ regels) zijn voor jullie ook belangrijk met name m.b.t. aansprakelijkheid bij schade die ontstaat onder jullie supervisie. Ik neem aan dat jullie niet aansprakelijk gesteld willen worden voor ontstane schades, al dan niet door jullie toedoen. Schades beginnen al snel bij een paar honderd euro en kunnen oplopen tot …. ?

    Rijk zul je er niet van worden. Het is idd geen gat in de markt. Hollanders zijn zuinig. Heel misschien houden jullie er er iets aan over … .

  • marksvrijheid

    mmm, weg met de marketinggedachte :) ? gewoon lekker gaan klussen en we zien wel …

    het idee is aardig, maar is er behoefte blijft een vraag die middels een onderzoek wat niet via dit forum verloopt wel zinnig… het gaat om hen die eigenlijk nooit varen, hier zijn er te veel die dat wel doen :)