Kaartplotter aan boord?

  • henkm

    Beste mensen,

    Een kaartplotter is - in principe - een fantastisch navigatiemiddel.

    Maar in de praktijk mankeert er nogal wat aan.

    Het belangrijkste probleem is de actualiteit: kaarten verouderen per dag, en dat geldt, hoe raar het ook klinkt, nog meer voor de digitale kaarten in kaartplotters dan voor papieren kaarten.

    Want: hoe actueel is mijn kaart?

    Als u in april 2009 de nieuwste versie van uw digitale kaart (of een update daarvan) koopt, krijgt u feitelijk een kaart van oktober 2008, want er zit een half jaar tussen gegevensverwerking en distributie.

    Koopt u tegelijkertijd een nieuwe papieren kaart (die in de eerste week van februari 2009 naar de drukker is gegaan, en op ca. 100 punten achterloopt), dan zal deze *alleen al in het gebied van Den Helder tot Denemarken* al op ca. 600 punten beter zijn dan uw - dure - digitale kaart.

    Vervolgens verouderen beide kaarten met ca. 30 tonnenposities (in het genoemde gebied) per week.

    Voor andere kritiek op digitale kaarten voor kaartplotters zie:

    http://groups.google.nl/groups/search?qt_s=1&q=%5CC-map+update%2C+schandalig%21

    en

    http://tinyurl.com/2eatzh

    Hoe het ook zij, het gebied tussen Den Helder en de Westkust van Denemarken is voor geen enkele (papieren of digitale) kaart goed bij te houden.

    Behalve dan als je dagelijkse ge-update bestanden op je GPS of navigatie-laptop kunt zetten: nopoints.

    Om een lang verhaal kort te maken: we zijn het gevecht met de duivel aangegaan, en verwachten ‘nopoints’ in 2009 ook voor de meest gangbare kaartplotters beschikbaar te hebben.

    Natuurlijk voor een zo laag mogelijke prijs (donatie), en ook ‘with a little help from our friends’:

    http://www.filo.nl/zeilen/survey/plotters.php

    Dat laatste ('little help') is de reden voor deze post:

    Bekijk s.v.p. de pagina, en attendeer anderen er op als je dit een goed initiatief vindt.

    Verbetering, kritiek? Reageer hier of mail naar het op de website genoemde e-mailadres.

    Dank!

    vrgr henkm

  • GJ_

    Niemand zal toch zo dom zijn “blind” te varen op zn plotter. De elektronische kaarten komen allemaal van de papieren kaarten en ook die zijn niet altijd even nauwkeurig. In onze contreien wel maar op de middelandse zee kan het gebeuren dat je als je met je boot in de haven ligt, de plotter aangeeft dat je een halve mijl landinwaards ligt.

    Dit staat ook duidelijk per kaart vermeld, de mogelijke afwijking. En van een mijl afwijking moet je niet opkijken.

    Het belangrijkste voor navigatie zijn je ogen!!!! De GPS is een aardig en luxe hulpmiddel dat idd niet overschat mag worden, zeker in combinatie met kaarten.

  • ZeilDude

    Voor kaartplotters is er al enkele jaren de gratis dienst van http://www.pauljongen.nl/zeildude/ die beter op digitale kaarten aansluit.

    Hierin komen alle officiële BaZ's van de gehele 1800-serie voor, dus niet alleen de tonnen (ook ondieptes, tijdelijke tonnen, wijzigingen lichten etc etc.)

    Alle (en alleen) wijzigingen worden in je jaart gezet om de kaart leesbaar te houden. Een digitale kaart bevat immers al tonnen, dus om daar ook de niet gewijzigde tonnen overheen te leggen is dubbel en maakt de kaart (nog) onleesbaarder.

    Met 1 druk op de knop wordt de laatste BaZ Waypointslijst inclusief de originele BaZ teksten naar PC, laptop of USB-stick gedownload.

    BaZ Waypoints herkent meer dan 150 verschillende wijzigingen en kan deze ook als zodanig visueel weergeven (aantal afhankelijk van type plotter).

    Ieder BaZ Waypoint heeft een referentie naar de oorspronkelijke BaZ voor controle en naslag.

    @Henk: Welkom in de wereld van navigatie met digitale kaarten. Als je je puntenverzamling (gratis?) aan die van mij wilt toevoegen voor gebieden buiten de 1800-serie laat het me svp weten. Ik ga binnenkort BaZ Waypoints verbeteren voor seizoen 2009.

  • henkm

    Beste Paul,

    1)

    Ik dacht dat we stilzwijgend overeen waren gekomen dat we waardering hebben voor elkaars werk, en dat het geen zin heeft appels met peren te vergelijken.

    2)

    Appels en peren:

    - De BAZ's slaan alleen op het Nederlandse vaargebied, en niet op het Duitse (en Deense)

    - De BAZ's brengen een wijziging in tonnenpositie over het algemeen pas ca. 2 tot 3 weken nadat de ton is verplaatst en (1 dag later) in de nopoints-verzameling is opgenomen

    - De BAZ's geven regelmatig van de verlegging van een vaarwater slechts enkele tonnen weer, terwijl er feitelijk meer tonnen verplaatst zijn (die wel in de nopointsverzameling staan)

    3)

    M.b.t. je kreet ‘Welkom in de wereld van navigatie met digitale kaarten’: ben je misschien vergeten dat de nopoints-verzameling al veel langer bestaat dan de jouwe en dat je bij de start daarvan meerdere mensen, waaronder ondergetekende nog om advies hebt gevraagd? Ik lig er niet wakker van hoor, maar misschien is het beter om ook hier de kerk in het midden van het dorp te laten…

    4)

    Iets dergelijks geldt voor je zin “Voor kaartplotters is er al enkele jaren de gratis dienst van http://www.pauljongen.nl/zeildude/ die beter op digitale kaarten aansluit”.

    -

    Waarom ‘beter’?

    -

    En heb je werkelijk een kant-en-klaar recept voor gebruikers met, pakweg, een Raymarine, Simrad of Standard Horizon plotter?

    Oprecht: als dat zo is, neem ik mijn petje af, want ik ben al weken bezig om die verschillende recepten uit te werken, en zal daar nog wel even mee doorgaan.

    -

    Ook vind ik het heel knap dat je de (zelfs ingekorte) teksten van de BAZ's in die plotters krijgt. Veel van die plotters hebben namelijk alleen ruimte voor een waypoint-naam van 6 of iets meer karakters.

    5)

    Natuurlijk komt er een versie van nopoints voor kaartplotters die alleen de wijzigingen sinds de laatste c-map of navionics kaart weergeeft. Ik heb zo'n versie sinds 2007 voor slechts 2 gebruikers.

    Het punt is namelijk:

    - dat bij navraag blijkt dat het overgrote deel van de kaartplotter-eigenaars zijn c-map of navionics kaart niet update (vanwege de hoge kosten)

    - dat op het Wad en in de zeegaten de digitale kaart zo snel en vergaand achterloopt dat voor veel gebruikers juist alleen de wijzigingen afbeelden een onrustig beeld schept.

    6)

    Ik stel voor dat we beiden ons werk doen, zodat iedere gebruiker zelf kan kiezen welk concept hem het meest bevalt.

    Jouw site ziet er flitsend uit, en je compilatie van de wekelijks verzonden

    http://www.hydro.nl/pgs/nl/baz_main_nl_pdf.htm

    BAZ-mededelingen is gunstig voor mensen die niet alle tonnenwijzigingen, maar wel ook andere BAZ's op hun scherm willen hebben.

    Zoals al meermaals eerder geschreven: ik heb waardering voor je werk, en ook voor het feit dat je dat (net als ik dat jarenlang heb gedaan) ‘om niet’ doet.

    Zullen we het hier bij laten en doorgaan met het werk?

    vrgr henkm

  • ZeilDude

    1] Ik waardeer jou werk ook en je hebt een mooie lijst klanten. Er is dus een behoefte waarin door de verantwoordelijke instanties niet voldoende wordt voorzien.

    Maar een beetje concurrentie is nooit weg. Wordt iedereen beter van.

    2]

    Appels en peren:

    - Op uitnodiging van de Hydrografische Dient heb ik een middag met de makers van de BaZ's gesproken. Dat niet alle wijzigingen in de BaZ's staan is een weloverwogen keuze, omdat anders de kaarten helemaal niet meer leesbaar worden. Ze zetten er alleen de belangrijkste wijzigingen in. Handig om te weten dat iemand (een professional) die keuze voor je maakt.

    - BaZ Waypoint is een lijst met wijzigingen die altijd en alleen icm een kaart gebruikt kan worden. Nopoints werd tot nu toe vooral gepositioneerd als een lijst van tonnen (waypoints) die je in je GPS kunt zetten. Nopoints gaat dus de kant op van BaZ waypoints, nl lijsten icm kaarten.

    - … dus jij probeert van een appel een peer te maken. Geeft niks, ik lust beide ;-)

    3] klopt 2x, met nopoints voor GPSen en BaZ Waypoints voor navigatieprogramm's. Ik zou ook graag gezien hebben dat we beide lijsten integreren. Aanbod staat nog steeds open.

    4]

    - Waarom beter? Omdat digitale kaarten niet alleen tonnen bevatten (nopoints wel), maat ook lichten, dieptelijnen, etc. Op kaarten staan ook niet alle tonnen. Professionele kaartenmakers beslissen voor ons wat en welke belangrijke wijzigingen er in de kaart komen (reminder: Oliegeultje verzand).

    Enfin kijk zelf maar naar de nog actuele BaZ's vanaf week 11: http://www.pauljongen.nl/zeildude/component/option,com_docman/task,cat_view/gid,19/Itemid,2

    En zo kan ik nog wel een aantal redenen opnoemen. Laat me weten als je een langere lijst wilt hebben.

    - Mijn focus is momenteel gericht op Navigatieprogramma's voor open systemen: laptops, netbooks, UMPC, PDA's, Smartphone's etc etc. Deze bieden veel meer mogelijkheden voor de toekomst.

    5] De uitdaging die jij hebt is om voor alle plotters de juiste symbolen over de bestaande kaart te leggen, omdat door gebruik van nopoints de onderliggende originele symbolen (tonnen) niet meer te zien zijn. Zijn de symbolen van nopoints niet correct dan is het eerder een gevaar dan een bruikbare toevoeging. Vandaar mijn keuze om met BaZ Waypoints alleen wijzigingen te plaatsen (waarbij ook te zien is om wat voor wijziging het gaat). Ook niet perfect, maar wel veiliger.

    6] kaarten updaten met alleen tonnen is erg gevaarlijk (vraag het aan de experts bij de Hydrografische dienst). De andere BaZ's staan er niet voor niets. Mbv BaZ-Waypoints Downloader kun je ook alle baZ teksten downloaden en heb je direct links naar de dieptestaat en de verbeterbladen. Handig he?

    Een wekelijks update van de lijst lijkt me voldoende. Belangrijker vindt ik dat het downloaden zeer eenvoudig kan, dat de gebruiker zoveel mogelijk vrijheid heeft en dat de informatie kompleet is (alleen tonnen waypoints of alleen baz waypoints is niet voldoende). Zie screenshot boven.

    Video demo BaZ Waypoints met Seaclear: http://www.vidster.nl/watch/c7fb794c1011d63be6fb/BaZ-Waypionts-demo

    BaZ Waypoints anno 2008:

    Nopoints anno 2008:

    We hebben beide duidelijk een andere visie, maar streven wel hetzelfde na: een bijdrage leveren aan een veilige watersport.

    Laten we nu snel verder gaan met het maken van de beste kaart-update dienst voor 2009.

    P.S. Zullen we een keer ergens samen een bakkie doen?

  • BJ

    Heren, gaan we deze discussie nu op twee plekken (loopt tenslotte ook op nl.sport.varen) voeren???? Misschien is het beter om dat onderling via e-mail te doen….

  • Cor

    Heren,

    Met de GPS kan ik lezen en schrijven. De plotter ( C70) is een ander verhaal. De kaart is van 2006 en nog niet vervangen. Ik overdrijf! maar van die knoppenkast krijg men knoppenvrees en ik ben niet de enige ik ken verschillende zeilers die hiermee niet verder komen dan schermpje kijken.

    Mijn vraag, hoe krijg ik simpel een route die ik heb gemaak met mijn gps of laptop in de plotter. Want een route samenstellen van achter de stuurstand vind ik maar niks.

    Cor

  • henkm

    Cor schreef:

    "Ik ben niet de enige ik ken verschillende zeilers die hiermee niet verder komen dan schermpje kijken.

    Mijn vraag, hoe krijg ik simpel een route die ik heb gemaak met mijn gps of laptop in de plotter."

    En zo heb je het probleem dat aanleiding was voor

    http://www.filo.nl/zeilen/survey/plotters.php

    zeer treffend verwoord!

    De importeur van je plotter (dealers hebben er al helemaal geen verstand van) zal je verwijzen naar:

    http://www.holland-nautic.nl/cgi-bin/v14/view.pl?db=pleziervaart&view_product=1&ww=1&ID=6738

    Je bent dan E 903 verder.

    Terwijl het voor ca. E 60 ook kan.

    vrgr henkm

  • henkm

    Als de link naar HN niet werkt, zoek dan naar ‘Raytech RNS V6.0’ op

    http://www.holland-nautic.nl

    H.

  • Paulus

    En precies hierom heb ik een simpel laptopje, niks geen plotter, van 350 Euri, waarop het programmatje Waypointsgps van 89 Euo's. Lekker met de updates van Henk. In drie minuten maak ik een ingewikkelde route door alle geulen van het Wad en in 30 seconden push ik ze naar mijn oude GPS.

    Scheelt bakken geld en tijd, de laptop mee naar huis voor de voorpret, geen poenerig scherm op mijn kajuit en zéér nauwkeurige routes in de gps. En in de haven haal ik op die laptop lekkere sapige verse weerkaartjes binnen.

    Als je een beetje op vocht let gaat die laptop erg lang mee en bovendien, zou er een sneuvelen: voor de prijs van een plotter koop ik een doos met 10 laptops.

    Geen kaart van Denemarken erop? wellis! Gewoon de DKW of zelf gescande kaarten.

    Ai… op hoeveel tenen heb ik nu weer gestaan?