Generator aan boord

• Kaptein iglo

Er staan leuke en nuttige reacties van jullie op dit item. Bedankt.

Benzine aan boord is wanneer je daar bewust mee om gaat voor mij niet zo`n probleem. We hebben dat al aan boord voor een bbm.

De herrie van een fluister generator lijkt me betrekkelijk. Ik heb wel eens op de HISWA bij zo`n ding staan kijken en me verbaasd over hoe stil die zijn. En natuurlijk moet je rekening houden met je buren. Je moet dat even goed bekijken op welk deel van de dag je dat doet en zo opstellen dat er zo min mogelijk overlast ontstaat. Maar ik denk wanneer ik de buren aan kan bieden om gratis mee te laden zullen de bezwaren snel weg zijn (ha ha). Daarbij verwacht ik dat rondscheurende kinderen met een rubberboot met bbm meer overlast zullen veroorzaken. Over Kipor generator heb ik verschillende negatieve dingen gelezen. Op een belgische campersite hebben ze zelfs de reklame van Kipor er af gehaald en gewaarschuwd voor de kwaliteit. Op andere sites lees je weer heel enthousiste reacties. Zolang het werkt is het een goedkoop alternatief. Groet K.I.

• don't worry

Ik heb 3 x 105 Amp service accu aan boord met 85 W zonnepaneel.

Met goed beleid kan ik 3 dagen door zeilen. Maar omdat je toch om de 2 a 3 dagen aanlegt, ankert of iets dergelijks, heb je toch de diesel aan voor manoeuvreren en als je dat ongeveer een half uurtje volhoudt per keer heb je de accu's behoorlijk op pijl. En ook warm water.

Indien mogelijk is het aanbevelenswaardig de koelkast (stroomvreter) extra te isoleren. En natuurlijk als verlichting leds. Dat scheelt veel stroom.

• Sindbad

Zo'n 55 dB op 7 meter; dus als je de generator op de boegspriet zet valt 't allemaal nog best mee. Voor uzelf dan. :)

• willem

Wij hebben slechte ervaring met zowel diesel als benzine generator. In de afgelopen zeilvakantie in nederland lag er een grote nieuwe motorboot (15 mtr.)met een dieselgenerator tot laat in de avond te draaien, het geluid had je geen last van maar wel van de uitlaatgassen. De eigenaar beweerde dat het niet van zijn boot kon zijn maar na het uitzetten van de generator roken we niets meer. Ook de mobiele 4-takt generator ga je na enige tijd wel ruiken het geluid valt wel mee als hij verder weg wordt gezet . Toch maar een alternatief verzinnen( zonnepaneel? )

• BJ

Waarom gebruik je niet gewoon de hoofdmotor? Goeie dynamo erop, drietraps regelaar en klaar ben je.

• joop

Hoi , Kaptein

Er zijn bij ons verschillende bootje,s met een kipor aan boord . Ikzelf heb 3jaar geleden zo,n ding aangeschaft (2000watt) voor euro 370,00.

We schuren met stofafzuiging , totaal rond de 1500 watt.in verbruik.Draaiuren bij mij , ongeveer 100uur , in drie jaar tijd. Het ding loopt tot nu toe perfect, ook van de andere bezitters . Kwa prijs is het overwegen waardt om aan te schaffen, gaat ie kapot jammer dan, gezien de prijs in vergelijking met bijv. een honda.

Kijk, alle waar naar z,n geld, industriueel gezien zal andere merken best wel langer mee gaan, maar af en toe eens gebruik om je accuu,s te laden , nou vult zelf maar in……

Grt,Joop

• Kaptein iglo

Minstens net zo duur, veel meer herrie en alleen voor aan boord toepasbaar. Ik heb overigens een fraaie Yamaha EF1000iS op de kop getikt en deze ga ik van het weekend proberen. Groet, K.I.

• raptor

Ik heb een 1000W 2takter. In de winter wel eens aan boord gehad voor een electrisch kacheltje. Zou hem in de zomer niet gebruiken: stank-rook en 90dB. Maar het is dan ook geen hondaatje want die hoor je bijna niet maar kosten ook geen E82,- nieuw. Van de zomer had iemand zo'n ding in de kuip staan en je moest weten dat hij er stond. Rubberblaasjes met pubers maken veeeeel meer herrie. Overigens moet je wel een generator nemen met een ingebouwde acculader want die laden met flink wat Amps. Als je alleen een 220V en 12V stekker hebt moet je een acculader tussen schakelen en dan is een 10A al een flinke en heb je een dag nodig om alles weer een beetje vol te krijgen.

Pieter