onderhoud accu

• R vd Velden

Ik heb een Varta (semi-tractie) accu (artikelnr; 956 002 000 3100) aan boord.

Ik vraag me af of deze accu onderhoudsvrij is of niet.

Van de Varta-site word ik niets wijzer.

Iemand enig idee of deze accu onderhoud behoeft ??

• R vd Velden

Laat maar; heb het antwoord al.

Deze accu is (helaas) niet onderhoudsvrij.

• BJ

Onderhoudsvrij bestaat naar mijn idee sowieso niet, hooguit onderhoudsarm… ;)

• Cor

Ondanks dat je vraag al beantwoord is, eventueel bijvullen en laden is voldoende.

Goed geladen loodaccu's kunnen zonder problemen zonder te laden 5 maanden overstaan. Ik doe dit al jaren. Nog nooit kwam de spanning na de winter onder de 11 volt en mijn accu's gingen ruim 10 jaar mee. De startaccu gaf zelfs na 12 jaar geen krimp. Wel de accupool loshalen om lekstromen te voorkomen. Als de spanning in de winter door zelf ontlading onder de 10,5 volt zakt, dan zijn de accu's aan vervanging toe.

Cor

• hh

Dit is wel mede afhankelijk van de grote van de accu ,motorfietsaccu's kunnen er vaak niet tegen en elke motorzaak in nl heeft elk voorjaar een bult defecte accu's staan.

Onderhoudsvrije (motor)accu's gaan ook kapot na lang staan maar kunnen als ze niet kapot maar erg leeg zijn ook niet meer met een gewone acculader bijgeladen worden. Overigens geven fabrikanten een periode aan van max 3 maanden ongebruikt en niet bijgeladen maar blijkbaar kunnen ze dus meer aan, zal wel een veiligheidsmarge zijn.

Ik zou trouwens als het hard vriest ze niet in de boot laten.

• Visstick

Een druppelladertje van een euro of vijf is toch beter voor mijn gemoedsrust.